×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25241 خبر
شهرداری در مسیری که صلاحیت ندارد، نباید قدم بگذارد

سیدکاظم زعفرانچیلر در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در صحن شورای اسلامی شهر تبریز با محوریت موضوع رسیدگی به وضعیت موزه فرش همچنین بررسی اپلیکیشن بازآفرینی تصویری آثار تاریخی تبریز، اظهار داشت: امروز مشکل فقط فرش نیست، متاسفانه رویکرد مدیریت نسبت به تاریخ و فرهنگ در تمام حوزه‌ها، بسیار ضعیف شده است.

وی افزود: اهمیت عمارت ساعت کمتر از فرش‌های قدیمی نیست و متاسفانه این مجموعه نیز در شرایط مساعدی نیست، باید طرح‌هایی جهت حفظ آثار ارائه و در کمترین زمان ممکن طرح‌های اصولی بررسی و جهت اجرا ارائه‌ شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در ادامه گفت: به‌نظر می‌آید، شاید مهم‌ترین قضیه وجود دید کارشناسی به این قضیه است، ما به مجموعه‌های اداری مثل مجموعه‌های شخصی نگاه نمی‌کنیم.

غلامرضا احمدی تصریح کرد: ما در شناسایی موزه‌ها ضعیف برخورد کردیم و خوشبختانه پیگیری کارشناسان در این زمینه موجب شده که به موضوع فرش رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه در صورت انتقال از این ساختمان به ساختمانی دیگر زمان بر خواهد بود، گفت: در هر صورت نگهداری از این ساختمان و مجموعه‌های موزه این ساختمان باید در اولویت باشد.

در ادامه موضوع بررسی اپلیکیشن بازآفرینی تصویری آثار تاریخی تبریز در دستور کار قرار گرفت.

شهرداری در مسیری که صلاحیت ندارد، نباید قدم بگذارد

روح‌الله رشیدی دیگر عضو شورای شهر تبریز پس از گزارش در خصوص نحوه اجرای طرح یادآور شد: شهرداری در حقیقت برخی مواقع در کاری که منحصرا کار میراث فرهنگی است، ورود کرده و تخصصی در این حوزه ندارد، شهرداری در مسیری که صلاحیت ندارد، نباید قدم بگذارد، در این خصوص دانشگاه هنر نمونه را مشخص کند و در نهایت شهرداری طرح را خریداری کند.

رشیدی تصریح کرد: ای کاش این طرح در ابتدا به شکل محدود اجرا شود و سپس با تفاهم، این کار به‌صورت مشارکتی انجام شود.

نمی‌دانیم که سیاست‌های ما در شهرداری اجرا خواهد شد

سید کاظم زعفرانچیلر اذعان داشت: در مقایسه با کشورهای همسایه می‌بینیم، کشورهای رقیب کسب درآمدهایی بسیاری در حوزه توریست دارند. در حوزه سرمایه‌گذاری و گردشگری کسی پیدا می‌شود که بگوید طرح اجرا کنم اما مسیر قانونی اجرای طرح بسته است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: ما باید سرمایه‌گذار را پیدا کنیم و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری را باز کنیم.

وی با بیان اینکه مسیر اجرایی شدن این کارها برای مجموعه مدیریتی شهرداری مبهم است، اظهار داشت: ما نمی‌دانیم که سیاست‌های ما در شهرداری اجرا خواهد شد؟ و باید مسیر گفت‌وگویی ایجاد شود تا از دل این گفت‌وگو مشخص شود، چه اتفاقی خواهد افتاد.

روح‌الله دهقان‌نژاد خاطرنشان کرد:  در این بحث در شهرداری چند مجموعه است که هماهنگی بین این مجموعه‌ها با نهادهای مرتبط دیگر وجود ندارد. در کل کشور این‌ موضوع را که شهرداری تبریز در آثار تاریخی برخی مسائل که تخصصی ندارد، نباید که ورود کند.

وی متذکر شد: نرم‌افزارها نقش تعیین‌کننده دارند و برای اجرای این طرح و جلوگیری از برخی موازی‌کاری‌ها و رفع مشکلات نیاز به همخوانی و هماهنگی بین سازمانی داریم.

دهقان‌نژاد گفت: در این موارد نیازمند همخوانی هستیم تا طرح را اجرا کنیم و با معرفی آثار در این اپلیکیشن، اقدام مهمی در راستای جذب گردشگر صورت خواهد گرفت، در سرمایه‌گذاری گردشگری نیازمند تغییر نگاه و هم‌افزایی هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.