×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را از واردات تجهیزات پزشکی بی‌نیاز کرد

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، رضا نقی‌پور اصل روز جمعه اظهار داشت: کشورمان در این دوران همچنین در زمینه تولید دوربین های حرارتی و کیت‌های تشخیص، الکل و ماسک  نیز خود را بی‌نیاز کرد و حتی توانست ماسک N۹۷ نانو (سه لایه) را نیز تولید و صادر کند.

وی با بیان اینکه دولت با تمام توان برای مبارزه با کرونا به میدان آمد، افزود: بیشتر کشورها همچون آمریکا در زمینه ونتیلاتور و سایر تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه بودند و ایران اسلامی به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمام توان و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها سربلندانه و بدون کمبود تجهیزات پزشکی با بیماری کووید ۱۹ مبارزه کرد.

ایجاد نمایندگی و شعبات شرکت برای پیگیری سیاست اقتصاد دانش‌بنیان در مراکز استان‌ها در اولویت کاری قرار گرفته استمدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته کشور  با بیان اینکه این صندوق به عنوان یک شرکت مادر تخصصی ملزم است در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها شعبه و یا نمایندگی داشته باشد افزود: در این راستا و برای پیگیری سیاست اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد نمایندگی و شعبات شرکت را در مراکز استان‌ها در اولویت کاری قرار داده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ یک شعبه و در سال گذشته هم یک شعبه در ۲ مرکز استان راه‌اندازی شد، گفت: باید تا پایان سال ۱۳۹۹ در ۲۰ استان نمایندگی دایر می‌شد که به علت شیوع کرونا از این برنامه عقب ماندیم ولی امید است در سال ۱۴۰۰ تعداد استان‌های دارای شعبه شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته به ۲۰ مورد برسد به طوری که تاکنون در هفت استان این مهم تحقق یافته است.

 مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته کشور با بیان اینکه در اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه ای در این زمینه با استانداری آذربایجان‌غربی منعقد شد، افزود: هم‌اکنون اولویت اول در ایجاد نمایندگی شرکت مراکز استان‌ها به ویژه استان‌های کم برخوردار و شهرستان‌های دارای دانشگاه و نزدیک به مراکز استان‌هاست.

ایده‌ها، خلاقیت ها و صنایعی که بر پایه دانش است حمایت می‌شود

نقی‌پور اصل با بیان اینکه این شرکت رابط بین دانشگاه‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اظهار داشت: از ایده‌ها، خلاقیت ها و همچنین صنایعی که بر پایه دانش است حمایت می‌شود تا آن دانش به تولید رسانده شود.

وی در خصوص این سوال که آذربایجان غربی یک استان کشاورزی است و فعالیت‌های مربوط به کشاورزی به چه نحوی حمایت می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه در سه حوزه نانو، زیست فناوری (بایو) و صنایع پیشرفته پزشکی فعالیت داریم و حتی رهبری نیز در این راستا تاکید دارند، فعالیت و حمایت از طرح‌های کشاورزی در قالب زیست فناوری از جمله ماشین‌آلات کشاورزی، آنزیم‌ها، مکمل‌های غذایی و کودهای کشاورزی بر مبنای این دانش مورد حمایت قرار می گیرند.‌

وی اضافه کرد: همچنین براساس آخرین یافته‌های علمی، بیشترین تکنولوژی صنعتی در دنیا در حوزه کشاورزی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اتفاق می‌دهد و در این زمینه از استان‌هایی نظیر آذربایجان‌غربی و مازندران که قطب کشاورزی هستند حمایت می‌کنیم و آماده حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتری در حوزه زیست فناوری فعال هستیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته کشور با بیان اینکه صنایع پیشرفته به آن دسته صنایعی اطلاق می‌شود که فناور محور و نوآور بوده و موجب ارز آوری بیشتری باشند، بیان کرد: این قبیل صنایع با کمترین هزینه بیشترین درآمد را دارند و از اینرو برای این صنایع کدهایی تعریف شده که براساس آن از آنها حمایت می‌شود.

نقی‌پور اصل، در پاسخ این سوال هم که از صنایع برای فعالیت در حوزه‌های مدنظر این شرکت دعوت به همکاری می‌شود گفت: شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته تقاضا محور است و صنایع باید در این راستا پیگیر بوده تا در صورت نیاز از خدمات این شرکت منتفع شوند.

تسهیلات ارزان قیمت به صنایع دانش بنیان اعطا می‌شود

وی با بیان اینکه تسهیلات ارزان قیمت به صنایع مورد حمایت اعطا می‌شود، افزود: از صنایع نوپا مثل استارت تاپ‌ها هم برای ادامه فعالیتشان به ویژه در زمینه طراحی صنعتی، انبوه سازی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، صادرات و تولید و اشاعه دانش و شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی حمایت می شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته کشور در زمینه جایگاه آذربایجان غربی در حوزه صنایع پیشرفته اظهار داشت: در این استان با وجود مراکز دانشگاهی، پارک علمی و فناوری و وجود پتانسیل‌های بالا در حوزه صنایع فناورانه حرکت قابل توجهی در این حوزه صورت نگرفته و این در حالی است که آذربایجان‌شرقی در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.

بیشترین درخواست برای فعالیت در زمینه صنایع پیشرفته مربوط به تهران، قزوین، آذربایجان شرقی، فارس، یزد، اصفهان و کرمان استوی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس صندوق تابحال از هزار و ۹۵۰ طرح حمایت شده است افزود: بیشترین درخواست از استان‌ها برای فعالیت در زمینه صنایع پیشرفته به ترتیب مربوط به تهران، قزوین، آذربایجان شرقی، فارس، یزد، اصفهان و کرمان است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور، استارتاپ‌ها و تمامی شرکت‌هایی که بر رویه دانش فعالیت می‌کنند، در قالب ارایه تسهیلات، ضمانت نامه، خدمات کارشناسی و سرمایه ریسک‌پذیر حمایت می‌شود.

وی با بیان اینکه جهان وارد انقلاب صنعتی چهارم شده‌ است، افزود: این امر به منزله آن است که صنایع مختلف در دنیا به جهت تغییر و تحول‌های سریع، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بروزرسانی می‌شوند و به همین جهت کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست و شرکت‌ها ایده‌های خود را به میدان آورده تا به کشور کمک کنند.

رکورد ۲۲ سال گذشته در زمینه صدور ضمانت نامه و ارایه تسهیلات امسال شکسته شد

نقی پور اصل اظهار داشت: این شرکت برای ۲ سال متوالی به عنوان دستگاه برتر وزارت صنعت و معدن و تجارت معرفی شده است و این در حالیست که در سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا با ۵۰ درصد ظرفیت و گاهی به خاطر محدودیت‌های کرونایی با دو سوم ظرفیت فعالیت می‌کردیم ولی با این شرایط رکورد ۲۲ سال گذشته در زمینه صدور ضمانت نامه و ارایه تسهیلات امسال شکسته شد.

وی با بیان اینکه کارمزد تسهیلات اعطایی از پنج تا ۱۳ درصد متغیر است، گفت: مدت بازپرداخت تسهیلات در نهایت ۲ تا سه سال است و مانند سایر حوزه‌ها نیست که مدت بازپرداخت تسهیلات ۶ سال باشد زیرا صنعتی که طی ۲ سال نتواند به بازدهی برسد در واقع منسوخ می‌شود و سایر ایده‌ها و طرح‌ها جایگزین آن می‌ گردد.

از بخش خصوصی و تعاونی ها در زمینه تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اعطای تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی، صدور انواع ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم و ارائه خدمات کارشناسی حمایت می شودنقی‌پور اصل با اشاره به اینکه این حمایت‌ها با هدف توانمندکردن شرکت‌ها انجام می‌گیرد، گفت: حمایت مالی و اعتباری از بخش خصوصی و تعاونی در زمینه تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اعطای تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی، صدور انواع ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم و ارائه خدمات کارشناسی، از جمله خدمات این صندوق است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از صنایع پیشرفته کشور بیان کرد: فرآیند ارایه خدمات، از دستاوردهای مهم این صندوق بوده و تسریع در ارائه خدمات به متقاضیان و افزایش سرمایه نیز با قوت پیگیری می‌شود.

وی در خصوص اثر بخشی تحریم‌ها در حوزه صنایع پیشرفته با بیان اینکه تحریم‌ها هم نعمت و هم نکبت است، گفت: علاوه‌بر این تحریم‌ها هزینه و بار روانی برای جامعه دارد و در برخی حوزه‌ها مثل تامین دارو و مواد اولیه مانع ایجاد کرده ولی در سایه تحریم شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور امسال موفق به ساخت دستگاه ونتیلاتور شدند.

وی اضافه کرد: همچنین برخی شرکت‌ها با اختراع دستگاه الکتریسیته که نانو را سوار بر پارچه می کرد توانستند اقدام به تولید ماسک کنند که این دستگاه حتی به کشور چین نیز صادر شد و این در حالی است که چین از صادرکنندگان مهم تجهیزات پزشکی به دنیاست.

به گزارش ایرنا، حمایت مالی و اعتباری از بخش خصوصی و تعاونی در زمینه تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با اعطای تسهیلات مالی با نرخ ترجیحی، صدور انواع ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر غیرمستقیم و ارائه خدمات کارشناسی، از جمله خدمات صندوق حمایت از صنایع پیشرفته کشور است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.