×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
شرایط آرام «آنفلوآنزا» و «کرونا» / طغیان‌هایی از یک ویروس تنفسی در اطفال

به گزارش همنوا، دکتر طلعت مختاری آزاد درباره وضعیت آنفلوآنزا در کشور، گفت: آنفلوآنزا یک بیماری فصلی است که در فصول سرد رخ می‌دهد. در ایران معمولا آنفلوآنزا اواخر آذر دیده می‌شد، اما به دلیل شیوع کووید ۱۹ و رعایت‌های ناشی از آن، تغییراتی در گردش ویروس‌های تنفسی ایجاد و باعث شد که برای مدتی بسیاری از ویروس‌ها به دلیل کووید ۱۹ کمتر دیده شوند. یکی از این ویروس‌ها آنفلوآنزا بود.

وی افزود: اکنون که کووید کاهش یافته، این عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا، زودتر از زمان مورد انتظار، خودش را نشان داد. به عنوان مثال در ایران یک ماه قبل اوج اپیدمی آنفلوآنزا را شاهد بودیم، اما اکنون موارد آن کاهش یافته است و مواردش بسیار کم است. در حالی که در شرایط معمولی، از الان به بعد باید موج آنفلوآنزا را می‌دیدیم.

مختاری آزاد با بیان اینکه امسال سه سوش آنفلوآنزا یعنی H۱N۱، H۳N۲ و B در ایران مشاهده شد، گفت: آنچه در ایران و بیشتر دنیا غالب بود، ویروس H۳N۲ بود. بنابراین در حال حاضر موج اپیدمی آنفلوآنزا تمام شده و موارد کاهش یافته است.

وی درباره احتمال شیوع مجدد آنفلوآنزا در زمستان، گفت: نمی‌توان به طور دقیق این موضوع را اعلام کرد. کافی است که ویروس تغییراتی کند و ممکن است مجددا شیوع یابد. بنابراین نمی‌توان کاملا این موضوع را پیش‌بینی کرد.

مختاری آزاد درباره وضعیت کرونا در کشور نیز گفت: در کرونا تعداد مواردمان بسیار کم است و در مطالعات ما تنها پنج درصد از نمونه‌ها مربوط به کروناست. البته در برخی کشورها مانند هند، برخی ایالات آمریکا و... مواردی از سویه‌های خاص اُمیکرون دیده شده است. حال باید تعدادی نمونه جمع شود تا متوجه شویم که این سویه‌ها در کشور وارد شده یا نه و سویه غالب ما در کرونا چیست. در عین حال باید توجه کرد که برخی از سویه‌ها ممکن است اصلا جهانی نشوند و شاید هم انتقال‌شان بیشتر شود که در این صورت به سرعت مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه بنابراین در حال حاضر در زمینه بیماری‌های آنفلوآنزا و کرونا، شرایط آرامی را داریم، گفت: البته یک ویروس تنفسی دیگر به نام RSV که مربوط به کودکان و نوزادان است و جزو عفونت‌های تنفسی ویروسی بوده که کووید باعث شده بود که مدتی دیده نشود، اما در حال حاضر طغیان‌ها و موج‌هایی از این بیماری در کشور گزارش می‌شود. علائم آن مانند همه بیماری‌های تنفسی است. برای کودکان و نوزادان هم خطرناک است.

مختاری آزاد گفت: این بیماری در کودکان و نوزادان دیده می‌شود و پنومونی و ذات‌الریه می‌دهد و علائم آن شامل تب، سرفه و ... است. بنابراین در حال حاضر یکی از بیماری‌های تنفسی که طغیان‌هایی را نشان می‌دهد، RSV در نوزادان و اطفال است.

 

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.