×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
سرانه "۱۰۰هزار تومانی" کمیته امداد، کفاف حمایت غذایی از مبتلایان سوءتغذیه را نمی‌دهد

به گزارش همنوا،بر اساس طرح جوانی جمعیت که از سوی مجلس شورای اسلامی تدوین و تصویب شده است، موادی از قانون به تشریح وظایف وزارت بهداشت در حوزه افزایش فرزندآوری اشاره دارد.

در این راستا بر اساس ماده ۴۴ این قانون مبنی بر تحت پوشش کامل قرار دادن کلیه مادران در دوران بارداری و شیردهی تا پایان پنج سالگی کودکان بر اساس آزمون ارزیابی وسع و همچنین بر اساس ماده ۲۴ قانون جوانی جمعیت ارائه رایگان سبدتغذیه و بسته بهداشتی مادران باردار، شیرده و دارای فرزند زیر پنج سال بر اساس آزمون ارزیابی وسع؛ وظایفی مشترک میان سازمان بهزیستی، کمیته امداد، وزارت رفاه و وزارت بهداشت است.

حمایت تغذیه‌ای از مادران باردار و کودکان زیر ۵سال دچار سوء تغذیه

در این راستا دکتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برنامه حمایت تغذیه‌ای از مادران باردار مبتلا به سوء تغذیه و همچنین کودکان زیر پنج سال که به علت فقر دچار سوء تغذیه شدند از برنامه‌های سابق وزارت بهداشت است که با همکاری سازمان‌های حمایتی در کشور در حال اجرا است و موضوع جدیدی نیست.

بسته حمایتی تغذیه‌ای برای ۶۰هزار کودک زیر ۵سال و ۵۴هزار مادر باردار و شیرده در سال ۹۹

وی افزود: هدف از اجرای دو برنامه ذکر شده بهبود وضعیت تغدیه مادران و کودکان مبتلا به سوء تغذیه است که از اولویت‌های وزارت بهداشت است که از سال ۱۳۸۰ در کشور در دست اجرا است. در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۰ هزار کودک زیر پنج سال دچار سوء تغذیه که توسط بخش بهداشت شناسایی شده بودند و حدود ۵۰ تا ۵۴ هزار مادر باردار و شیرده تحت پوشش این بسته حمایتی تغذیه‌ای با کمک کمیته امداد و بنیاد علوی قرار گرفتند. در قالب این برنامه، کارت هوشمند خرید مواد غذایی صادر می‌شود و گروه هدف می‌تواند اقلام غذایی مرتبط با سبد غذایی که این دفتر تدوین کرده است را تهیه کنند.

سرانه ۱۰۰هزار تومانی کمیته امداد، کفاف بسته حمایتی غذایی را نمی‌دهد

نامه‌نگاری با سازمان برنامه و بودجه برای افزایش اعتبار خرید بسته‌های غذایی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تاکید کرد: تهیه سبد مطلوب غذایی با توجه به وضعیت فعلی به دنبال افزایش قیمت مواد غذایی، نوسانات قیمت و تحریم‌های چند سال اخیر و موضوع مهم پاندمی کرونا و تبعات اقتصادی ناشی از آن تحت تاثیر قرار گرفته است. اکنون دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به این فکر می‌کند که اعتباری که به کمیته امداد برای ارائه بسته غذایی به دو گروه یاد شده تعلق می‌گیرد به هیچ عنوان کفاف نمی‌دهد و نیاز است که اعتبارات مورد نیاز این برنامه افزایش یابد که ما هم در این راستا با سازمان برنامه و بودجه نامه‌نگاری‌هایی داشته‌ایم.

نیاز ۵۰۰هزار تومانی برای تامین یک سبدغذاییِ حداقلی

او ادامه داد: فعلا با توجه به اعتبارات اختصاص داده شده یک سبد غذایی ۱۰۰ هزار تومانی توسط کمیته امداد ارائه می‌شود که به هیچ عنوان با این قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد، متناسب نیست. با توجه به قیمت‌های فعلی سبد غذایی تدوین شده را بازنگری کردیم و محرز شد که حداقل ماده غذایی که در سبد قرار گیرد تا نیاز انرژی و پروتئین لازم برای خانم باردار و کودک زیر ۵ سال دچار سوء تغذیه را تامین کند حدود ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد در حالی که فعلا این سبد با سرانه کمکی ۱۰۰ هزارتومانی ارائه می‌شود که به هیچ عنوان کفاف نمی‌دهد.  

وی افزود: با توجه به قیمت‌های موجود یک سبد غذایی حداقلی و نه لوکس را تدوین کردیم و به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شده است که اعتبارات مقتضی آن را تامین کند. چون اعتبارات بخش دولتی کم است و کفاف نمی‌دهد، کار مهم دیگر جلب حمایت خیرین است تا با مشارکت‌های مردمی تعدادی از کودکان زیر پنج سال و مادران باردار نیازمند تحت پوشش سبد غذایی قرار گیرند. به غیر از اقداماتی نظیر آموزش، مکمل‌یاری رایگان و مشاور تغذیه‌ای که کارشناسان تغذیه در شبکه بهداشتی ارائه می‌دهند، جلب حمایت خیرین هم صورت گرفته است و حدود ۷۰۰۰ مادر باردار و حدود ۱۳ هزار کودک زیر پنج سال از طریق کمک خیرین تحت پوشش سبد غذایی قرار گرفتند.

افزایش ناامنی غذایی در کشور به دنبال شیوع کرونا

عبداللهی تاکید کرد: طی برنامه رصد وضعیت غذا و تغذیه گروه‌های آسیب پذیر که توسط دفتر ما و مراکز علمی انجام شده است، گزارشاتی به دستمان رسیده است که حاکی از بیشتر شدن وضعیت ناامنی غذایی است. متاسفانه سوء تغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در کودکان زیر ۵ سال افزایش یافته است. برای پیگیری این موضوع به دنبال آن هستیم تا کمیسیون دائمی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای تصویب سند ملی بهبود تغذیه جامعه تشکیل شود و سند توسط رئیس جمهور به سازمان‌های مرتبط ابلاغ شود که بتوانیم مشکلاتی که پس از کرونا در زمینه ناامنی غذایی رخ داد که احتمالا در سال‌های بعد هم ادامه خواهد داشت را با اقدامات به موقع کنترل کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.