×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Wednesday 24 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25392 خبر
ستاد ملی کرونا اُمیکرون را جدی نگرفته است؟

به گزارش همنوا به نقل از میدان، چنین دستوری با توجه به پیچیدگی‌های بیماری‌های حاصل از کوید-۱۹ و امکانات موجود کمی عجیب به‌نظر می‌رسد و بسیاری از شاغلین را در دوراهی سختی قرار می‌دهد. بدین شکل که یا افراد باید از استفاده از مرخصی منصرف شوند و همین باعث نشر بیماری می‌شود، و یا به استفاده از مرخصی‌های استحقاقی و یا مرخصی‌های بدون حقوق تن دهند که در این صورت درآمد خود را از دست می‌دهند.

مشکل اول این‌ست که تست‌های PCR که برای شناسایی و تایید قطعی مبتلایان کرونا استفاده می‌شود و تولیدش هم در اختیار انستیتو پاستور است «توانایی تشخیص سویه‌های متفاوت را ندارد و صرفا، آلودگی فرد به ویروس کووید ۱۹ را نشان می‌دهد». فرد شاغل به‌راحتی نمی‌تواند اثبات کند که مبتلا به اُمیکرون شده‌ است و احتمالا از مرخصی استعلاجی بهره‌مند نمی‌شود؛ در نهایت تنها مرخصی استحقاقی به او تعلق می‌گیرد و اگر مرخصی‌های استحقاقیش استفاده شده باشد، مرخصی بدون حقوق تنها گزینه‌ی قرنطینه‌ی او می‌شود. در چنین شرایطی بسیاری ممکن است ترجیح دهند که به سر کار خود برگردند و این موجب گسترش بیشتر بیماری خواهد شد.

ضمن اینکه، هزینه انجام تست پی‌سی‌آر با مراجعه به مراکز ۳۴۸ هزار تومان و براساس مصوبه وزارت بهداشت است و انجام این تست در خانه شامل چندین برابر هزینه می‌شود و پرداخت هزینه تست بر عهد‌ه‌ی خود بیمار است و بسیاری از بیمه‌ها و کارفرماها هزینه آن را پرداخت نمی‌کنند. و شاغلین برای بهره‌مندی از مرخصی استعلاجی خود، هزینه‌های گزافی را باید پرداخت کنند که با حقوق پنج روز بسیاری از افراد برابری می‌کند که این هم می‌تواند سبب شود فرد شاغل از استراحت کردن و قرنطینه شدن منصرف شود و در گسترش زنجیره‌ی بیماری سهیم شود.

این دستور ستاد ملی کرونا با سخنان وزیر بهداشت در روزهای آغازین موج ششم تضاد روشنی دارد. وزیر بهداشت گفته بود «دیگر نیازی به تست پی‌سی‌آر نیست و اگر شخصی دچار سرماخوردگی می‌شود احتمال ابتلا به امیکرون وجود دارد.»

در نهایت باید این نکته را نیز لحاظ کرد که به نظر می‌رسد پزشکان «اجماعی روی یک عدد خاص برای قرنطینه» ندارند، همانطور که رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ابراهیم قادری، در مصاحبه با شبکه‌ی اول سیما اظهار داشته که طول درمان یک فرد بسته به شرایط می‌تواند بین ۵روز تا ۲هفته باشد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.