×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 31 فروردین 1403  .::.   برابر با : Friday 19 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25367 خبر
روحانی: عید غدیر عید سیاست و حکومت است/ دشمنان نمی‌توانند نظام اسلامی را از مردم بگیرند

به گزارش همنوا به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: امروز روز ولادت امام هادی(ع) است و زندگی ایشان به ما نشان می‌دهد دستگاهها و مستبدین زمان تا چه‌حد از امام هادی(ع) و فرزندشان امام عسکری(ع) در ترس و وحشت بوده‌اند که این دو امام را در پادگان نگهداری می‌کردند و نگذاشتند این امامان همام میان مردم آزاد باشند و ما به همین دلیل به این دو امام، «عسکریین» لقب می‌دهیم.

 

وی افزود: به‌نظر من کمتر در زندگی ائمه اطهار(ع) پیش آمده است که دو امام تقریباً در طول زندگی‌شان در پادگان قرار داشته باشند و مردم آزاد نباشند با آنان تماس و ارتباط داشته باشند. داستان‌های تاریخی را شنیده‌ایم که اگر مسئله مهمی برای مردم پیش می‌آمد، برای استفسار از امام به‌عنوان کسی که میوه‌فروش است به خانه امام می‌رفت و سؤالات خود را مطرح می‌کرد، این نشانگر است که ائمه ما برای اجرای دستورات الهی چه زحمات سختی را کشیده‌اند و ما هم افتخار می‌کنیم که پیروی چنین ائمه‌ای هستیم.

 

رئیس‌جمهور با اشاره به عید سعید غدیر گفت: هم‌چنین عید غدیر را پیشِ‌رو داریم که از اعیاد بزرگ ما است و عیدالله الاعظم و عیدالله الاکبر، عید ولایت، عید حکومت، عید سیاست و عید مردم‌سالاری است که پیامبر(ص) موضوع حکومت را در جمع مردم مطرح کردند. ایشان نه در جمع معمولی بلکه در جمع بزرگی که حاجیان که پیش از حجة‌الوداع اعلام شده بود و جمعیت زیادی آماده بودند و پیامبر(ص) در سه‌راهی کاروان‌ها را متوقف کرد و فرمود کسانی که "پیش رفته‌اند بازگردند و کسانی که نرسیده‌اند، برسند" تا اهمیت مسئله را برای همه مسلمانان روشن کند.

 

روحانی ادامه داد: ایشان می‌خواست فرمان قاطع الهی را که فرموده بود "اگر این کار را انجام ندهی، رسالتت را انجام نداده‌ای" اجرا کند و این فرمانی است که خدا برای تبلیغ این امر مهم به پیامبر(ص) داد. آن روز، روز اکمال دین شد و پیامبر(ص) این موضوع را در حضور جمعیت بزرگ بیان کرد و گفت "هرکس اینجا هست باید پیام غدیر را به دیگران برساند"، و این تأکید پیامبر(ص) نشان می‌دهد که در اسلام، سیاست از حکومت و حکومت از دین جدا نیست. امیدواریم به راه و مسیر امامت اهل‌بیت(ع) و راه مولای ما امیرالمؤمنین(ع) به‌خوبی عمل کنیم.

 

وی با یادآوری اینکه "در ایام 14 مرداد هستیم و 114 سال از مشروطه گذشته و ایران به‌عنوان پیشگام در مردم‌سالاری در منطقه است"، تصریح کرد: ایران در تأسیس پارلمان و مجلس شورا پیشگام است و قبل از اینکه کسی در منطقه پارلمان، مجلس و صندوق آرا داشته باشد، 114 سال پیش فرمان مشروطیت صادر شد و مجلس شکل گرفت. ملت ما در این 114 سال البته روزهای سخت و راحتی داشته است ولی تا زمان پیروزی انقلاب با اینکه حکومت، به‌ظاهر مشروطه بود و ما دارای قانون اساسی و مجلس شورا بودیم ولی بیشتر اوقات این مجلس و در این مدت پنجاه و چند سال پایانی با نام مشروطیت گذشت و مشروعیت آن هم بعد از مدتی از دست رفت.

 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی بود که انقلاب مشروطه را کامل کرد و راهش را ادامه دادیم و امروز شاهد مردم‌سالاری دینی هستیم. مهم  است که بدانیم تا روزی که به صندوق رأی احترام می‌گزاریم و تا روزی که به انتخابات و آرای مردم احترام می‌گزاریم، هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما صدمه بزند. وقتی حکومت ما منتخب مردم است و دولت، مجلس، ارکان حکومت ما مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود معنا ندارد کسی از کاخی در آن‌سوی دنیا برای پایان حکومت مردم در ایران و برای اغتشاش تصمیم بگیرد و  این حرف‌ها کهنه شده و بی‌اساس است. تا روزی که صندوق و انتخابات وجود دارد، جمهوری اسلامی با همین قدرت می‌ماند و البته دشمنان می‌توانند ما را اذیت کنند و همان‌طور که این سال‌ها ما را اذیت کرده‌اند ولی نمی‌توانند این حکومت را از مردم بگیرند.

 

روحانی گفت: ما وارد آخرین سال خدمت به مردم شده‌ایم و خدا 8 سال به ما توفیق خدمت به مردم داد و هفت سال از این مدت تمام شد و ان شالله توفیق داشته باشیم در مدت باقیمانده هم خادم مردم باشیم. بسیار افتخارآمیز است که خدا به ما توفیق بدهد که گرهی از زندگی مردم باز کنیم، اگر بتوانیم گرهی از مشکلات مردم باز کنیم هر چند سخت باشد، سعادت‌مند شده‌ایم. اگر نتوانیم مشکلی را حل کنیم سخت است و انسان باید در روز قیامت در مقابل خداوند پاسخگو باشد.

 

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سخنرانی عید قربان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب غیر از بحث کرونا دو مسئله مهم تحریم و تحریف را مطرح کردند؛ تحریم بسیار زجرآور است ولی تحریف دردآور است. دشمن تحریم را انجام می‌دهد و ما آثار آن را لمس می‌کنیم ولی گاهی دشمن تحریف را انجام می‌دهد و گاهی این تحریف در درون کشور رخ می‌دهد. این یکی دردناک‌تر از دیگریست. اینکه ما در میدان جنگ در برابر دشمنان باشیم و یک نفر دیگر بیرون از این میدانِ جنگ طعنه بزند، دردناک است، چون در میدان جنگ بر بدن ما زخم نشسته است. دردآور است برخی افراد داخل کشور با لبخند به نیروی خودی می‌گویند  دست تو خونی شده است. بعضی درک نمی‌کنند که سرباز در میدان جنگ است و با دشمن می‌جنگد و جنگ زخم و  درد و مسائل زیادی دارد.

 

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر می‌خواهیم با دشمن نجنگیم و اگر می‌خواهیم در برابر دشمن تسلیم شویم بحث دیگری است. نه ملت ما و نه زنان و مردان و جوانان ما حاضر به تسلیم نیستند؛ اگر حاضر به تسلیم نیستیم که نباید هم باشیم و باید مقاومت کنیم، زخم هم برمی‌داریم و مشکلات هم پیش پای ما ایجاد می‌شود. امروز می بینیم در کشورهایی هیچ تحریمی ندارند و دشمنی اینچنین هم ندارند، از نظر رشد اقتصادی 30 درصد کاهش داشته‌اند و برخی کشورها 12 درصد کاهش دارند و اقتصاد جهانی در مجموع دچار 5 درصد کاهش است.

 

روحانی بیان کرد: من معتقدم اگر تا پایان سال 99 همه با تمام توان راه را ادامه دهیم، ‌شاید بتوانیم منفی نباشیم البته سال خیلی سختی است؛ یعنی 5درصد منفی، 12 درصد و یا 30 درصد منفی که دنیا دارد، حتما این‌چنین نخواهد بود. ما علیرغم اینکه تحریم و فشار بر ما وجود دارد، شرایط بهتری داریم.

 

وی با بیان اینکه خیلی مهم است که تحریم را ببینیم، اظهار داشت: بعضی می‌خواهند تحریم را نبینند و می‌گویند دولت چه کار کرده و یا چرا آن کار را نکرده است؟ مهم است ببینیم دولت در چه وضعیتی تلاش می‌کند و میدان را تشخیص بدهیم. دولت در میدان جنگ تلاش می‌کند یا اینکه در بیابان سبز مشغول استراحت است؟ باید واقعیت‌ها را ببینیم.

 

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما وقتی آمدیم دولت را در شرایط تحریم بسیار سخت تحویل گرفتیم؛ اولین هدفی هم که به مردم اعلام کردیم این بود که گفتیم می‌خواهیم تحریم را بشکنیم. در تحریم دو کار باید انجام داد،  یکی اینکه باید تحریم را بشکنیم، نابود کنیم و آن را از بین برده و دست تحریم‌کننده را هم بِبُرّیم؛ این اولین وظیفه ماست. نباید بایستیم و دشمن شمشیر بزند و دست و پای ما زخمی شود، اینگونه نیست، ما باید در برابر تحریم‌کننده ایستادگی کنیم.

 

روحانی افزود: ما توانستیم تحریم را به صورت موقت در دولت یازدهم ظرف 100 روز بشکنیم و این از افتخارات دولت یازدهم است که ظرف 100 روز به توافق کوتاه‌مدتی رسید و تحریم برای اولین‌بار بعد از 10 سال شکست. البته این 10 سال تحریم هم شاید کمی بیشتر یا کمتر بود ولی لااقل ما از سال 85 وارد یک تحریم روشن شده بودیم و تا سال 92،  حدود 7 سال در تحریم بودیم. بعد از اینکه تحریم را شکستیم، رفتیم تا تحریم بالاتر را بشکنیم یعنی ما به دنبال توافق دائم رفتیم و رفتیم که تحریم را بهتر بشکنیم و تقریبا دو سال کار کردیم.

 

وی یادآور شد: از زمستان سال 92 وارد این دور شدیم و ما در زمستان 94 تقریبا از تحریم خارج شدیم و ضربه دوم را به تحریم زدیم. این دوسال دوران تنفس کشور بود، یعنی تحریم‌ها دیگر به آن شدت نبود؛ گرچه آنهایی که توافق را امضا کرده بودند  100 درصد به توافق عمل نکردند و در جاهایی نیز بر خلاف عهد خود عمل کردند. پس از تحریم توانستیم به طور معمول نفت و سایر کالاهای خود را به راحتی بفروشیم و بانک‌ها هم می‌توانستند فعالیت خود را داشته باشند، در حال آماده شدن برای اخذ اعتبار از کشورهای مختلف بودیم و کشورهای متعددی هم برای سرمایه‌گذاری در ایران صف بسته بودند که این مرحله هم دو سال طول کشید.

 

رئیس‌جمهور گفت: دو سال مذاکره کردیم و این دو سال دوران تنفس بود تا اینکه به دوران این افراد ناشی که در کاخ سفید روی‌کار آمده رسیدیم، برخی دیگر از آنها نیز که مطالبی نوشته و منتشر کردند که می‌توانید آنها را بخوانید و همه فکرشان این بود که برای ایران تحریم شدید درست کنند تا نظام وجود نداشته نباشد. آمریکایی‌ها گاهی می‌گفتند که می‌خواهند نظام نباشد ولی کاخ سفید هیچ‌گاه به این صراحت نگفته بود که تحریم شدیدی را آغاز کرده تا نظام جمهوری اسلامی را زمین بزنند و این نظام در 22 بهمن جشن پیروزی نداشته باشد. هیچ وقت به این صراحت نگفته بودند که در سال 97 گفتند ایران جشن پیروزی چهلمین سال انقلاب را نخواهد داشت و ما 22 بهمن به ایران باز می‌گردیم.

 

روحانی بیان کرد: اگر با ماشین حساب محاسبه شود شاید محاسبه آنها هم درست بود زیرا کشوری که از هر طرف در محاصره قرار می‌گیرد و هر کسی می‌خواهد با آنها معامله کند او را تحریم می‌کنند و دوستان ایران هم جرئت نمی‌کنند به سمت ایران بیایند و دشمنان هم که به شدت دشمنی می‌کنند، این کشور چگونه اداره خواهد شد و چگونه می‌توان این کشور را یکی دو ماه و یا چند ماه اداره کرد؟

 

وی ادامه داد: یک رئیس‌جمهورِ اروپایی در مهرماه سال 97 به من گفت که ترامپ در ملاقات به من گفته شما اروپایی‌ها فقط سه ماه صبر کنید و دیگر جمهوری اسلامی ایران وجود نخواهد داشت؛ من همان‌جا خندیدم و به او گفتم که تا سه ماه آینده ما و شما خواهیم بود و همدیگر را خواهیم دید. سال بعد که آن همان رئیس‌جمهور را در نیویورک ملاقات کردم به او یادآوری کردم و او هم خندید و گفت به یاد دارم رئیس‌جمهور آمریکا چه حرفی می‌زد.

 

رئیس‌جمهور گفت: آمریکایی‌ها با این سخنان خود بازیچه شدند و به میدان آمدند تا نظام را بشکنند، باید ببینید دشمن به دنبال چه بوده و ما اکنون در چه موقیعتی هستیم. آمریکایی‌ها می‌خواستند جمهوری اسلامی ایران در سال 97 نباشد، مردم سالاری دینی وجود نداشته باشد و بر کشور ما مسلط بشوند. دشمن قصد داشت نظامی را در این کشور حاکم کند که باز هم نوکر آمریکا باشند ولی ما امروز قوی‌تر از دیروز هستیم و خداوند با عنایت خود برای این ملت آفریده وگرنه هیچ‌کس نمی‌توانست در این دو نیم الی سه سال که از تحریم شدید گذشته تحمل کند و شرایط امروز ما بهتر از گذشته است.

 

روحانی تصریح کرد: امروز وزیر راه ما خیلی راحت اعلام می‌کند که علاوه بر آزادراه‌هایی که تاکنون ساخته‌ایم، تا پایان دولت 518 کیلومتر آزادراه تحویل ملت ایران داده می‌شود. ما امروز در شرایطی هستیم که وزیر راه اعلام می‌کند غیر از خطوط راه آهن همدان، کرمانشاه، ارومیه، رشت و غیره که افتتاح شده‌اند تا پایان این دولت، 1400 کیلومتر راه آهن دیگر هم افتتاح می‌کنیم. ما امروز قوی‌تر شده‌ایم؛ پتروشیمی، فولاد، آب، تصفیه‌خانه‌ها و بورس ما این قوی‌تر شدن را نشان می‌دهدنشان می‌دهد.

 

وی هم‌چنین بیان کرد: از مقام معظم رهبری نیز تشکر می‌کنم که با بیان صریح‌شان تاکید کردند که برابر تحریم ایستاده و مقابل تحریف هم مقابله می‌کنیم؛ تحریفی که بدتر از تحریم است.

 

رئیس‌جمهور گفت: ما برای حل مشکلات تلاش می‌کنیم اما بعضی از دور وزوز کرده و بر روی نقطه زخم نشسته و می‌گویند چرا این مشکل حل نشده است؟ چرا مشکلاتی که حل شده را بیان نمی‌کنند؟ 80 درصدِ مسئله درست شده در تحریم را نمی‌گویند ولی 20 درصدِ باقی مانده مسئله را می‌گویند؛ نمی‌گویند که در این شرایط تحریمی چه اقداماتی صورت گرفته، هرچند که موضوعاتی هم باقی‌مانده است. 

 

روحانی عنوان کرد: یک اشکالی که در جمهوری اسلامی داریم این است که تاریخ انتخابات داریم و وزیر کشور تاریخ آغاز انتخابات را اعلام می‌کند ولی امکان پایان آن وجود ندارد؛ در کشور ما فضای انتخاباتی تمامی نداشته و دعوا و رقابت وجود دارد. انتخابات یک دوره زمانی دارد و از روزی که برگزاری و روند انتخابات اعلام شده و ثبت‌نام شروع می‌شود تا روزی که رأی‌گیری انجام می‌گیرد و روزی که منتخب اعلام شد، روز پایان انتخابات است و دیگر نباید تبلیغات و رقابت وجود داشته باشد.

 

رئیس‌جمهور گفت: اگر کسی فکر می‌کند دولت به تنهایی می‌تواند تمام مشکلات نظام را حل کند، این تصور دقیق نیست؛ دولت می‌تواند مشلات را حل کند به شرطی که مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و صدا وسیما در کنار او باشند. باید هم با دشمن بحنگیم و دشمن برای نابودی دولت نیامده بلکه برای نابودی نظام آمده است. دشمن تحریف درست می‌کند و ما نباید به این تحریف پرداخته و آن را بیان کنیم.

 

روحانی تصریح کرد: اشکال از تحریم آمریکاست و کسی که اشکال را نمی‌بیند، می‌گوید اشکال از جای دیگریست؛ ممکن است اشکال از جای دیگری هم باشد ولی باید تحریم و شرایط و علت آن را ببینیم.

 

وی اظهار داشت: ما قادریم تحریم را بشکنیم، به شرطی که اول تحریف را بشکنیم. اگر تحریف را نشکنیم و سخنان ناروا گفته شده و ذهن مردم درگیر شود و مردم را نگران و مأیوس کنیم، موفق نخواهیم شد ولی اگر تحریف را کنار گذاشته و بکشنیم و واقعیت‌ها را زیر خنجر تحریف ذبح کنیم و مردم واقعیت‌ها را ببینند، می‌توانیم با تحریم بجنگیم. البته جنگ با تحریم سخت است ولی هرجا فرصت پیدا کنیم که تحریم را بشکنیم جلو می‌رویم و دولت و مقامات ما وقتی جایی بتوانند تحریم که ظلم دشمن است را بشکنند جلو می‌رویم و تحریم شمشیر دشمن است و جایی که بتوانیم این شمشیر را می‌شکنیم.

 

رئیس‌جمهور گفت: وزیر صمت که امروز سرپرست است(آقای مدرس خیابانی) و امیدواریم مجلس هفته هم در رأی اعماد به وی کمک کند، می‌گوید در پنج ماه اخیر به خودکفایی 90 میلیون دلاری رسیدیم و این جای افتخار دارد. وقتی می‌گوید 432 بنگاهی که خوابیده بود در این 5 ماه را راه‌اندازی شده، جای افتخار است و این یعنی که علیرغم تحریم‌ها جلو می‌رویم.

 

روحانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری دستوراتی به ما دادند که ما باید به آن عمل کنیم، یادآور شد: بخشی از دستورات به دولت و بخشی از آن نیز به سه قوه داده شده است. دیروز اولین جلسه سه قوه بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در روز عید قربان را تشکیل دادیم و در این‌باره بحث و تبادل نظر داشتیم.

 

وی تأکید کرد: کسانی که می‌گویند مجلس به‌دنبال زمین‌زدن دولت است و قوه قضائیه دنبال زمین‌زدن دولت است، ما در جلسات‌مان چنین چیزی را نمی‌بینیم و این قضاوت ناصحیح است. مجلس و قوه قضائیه شرایط ما را لمس و درک می‌کنند و تلاش دارند ما را یاری کنند. همه قوا در جلسه دیروز کنار همدیگر بودیم و مباحث شبیه به هم بود و دوشنبه هفته آینده در جلسه بعدی، ادامه مباحث را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم این مباحث به نتیجه برسد و رهبری معظم انقلاب هم موافقت کنند که با این مهم، گشایش از لحاظ اقتصادی به وجود می‌آید و دست دولت مقداری باز می‌شود.

 

رئیس‌جمهور افزود: البته مقام معظم رهبری دستورات دیگری هم دادند و گفتند درباره بودجه، اصلاح نظام بانکی، سرمایه‌گذاری، اشتغال و بهبود محیط کسب و کار باید کار کنید؛ همه اینها امکان‌پذیر است و می‌توانیم با همین شرایط اینها را حل و فصل کنیم.

 

روحانی با اشاره زمان باقیمانده از دولت دوازدهم بیان کرد: این فرصت یکساله، فرصت زیادی است، ما اولین تحریم را در 100 روز شکستیم و در توافق موقت اولین تحریم را شکستیم؛ پس چنین قدرتی داریم و این دولت، همان دولت و امکانات است. ما 365 روز فرصت داریم و می‌توانیم کارهای بسیاری انجام دهیم، مردم ان‌شالله خواهند دید در این 365 روز طرح‌های زیادی افتتاح خواهد شد و نمونه آن طرح‌هایی است که پنج‌شنبه‌های هر هفته افتتاح می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم بتوانیم با کمک یکدیگر دشمن را وادار به روزی کنیم که بفهمد نمی‌تواند از راه تحریم ما را به زانو در بیاورد و ناچار است با منطق در کار ما بیاید و حق را بپذیرد. آن روز، روز طولانی نیست و صبر و مقاومت ما، ما را به آن پیروزی خواهد رساند.

 

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: از دوستان بورسی هم تشکر می‌کنم که در هفته‌های اخیر عرضه‌های اولیه را انجام دادند و این عرضه ها مهم است؛ از وزرا هم می‌خواهم عرضه اولیه را انجام بدهند و ان‌شالله شاهد تحرک در مسائل اقتصادی خواهیم بود.

 

روحانی به عزاداری در ماه محرم پرداخت و بیان کرد: در ماه محرم نیز در چارچوب پروتکل‌هایی که مورد نظر مقام معظم رهبری بود و تاکید کردند و طبق پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت تأکید می‌کند عمل می‌کنیم و روزهای بسیار مهم عاشورایی را پاس خواهیم داشت و ان‌شالله بتوانیم مفتخر باشیم که جزو عزاداران امام حسین(ع) باشیم.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.