×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
روا‌یت ‌‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از توقیف نفتکش انگلیسی‌

به گزارش همنوا به نقل از تسنیم از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی ذوالنور در حاشیه جلسه کارگروه تخصصی اقتصادی فرهنگی اجتماعی و سلامت با اشاره به آخرین وضعیت نفتکش متوقف‌شده ایرانی اظهار داشت: متوقف شدن این نفتکش غیرقانونی بوده و صرفاً انگلیس به دنباله‌روی آمریکا و در جهت تأمین مقاصد این کشور این نفتکش را متوقف کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: جواب مقام معظم رهبری به نخست‌وزیر ژاپن هیمنه، صلابت و حیثیت ترامپ را به‌کلی از بین برد و بعدازآن پس از پیش آمدن ماجرای اسقاط پهپاد آمریکایی، این کشور به دنبال رفوگری آبروی ازدست‌رفته خود رفت درنتیجه انگلیس را وادار به توقیف نفتکش ایرانی کردند.

وی با بیان دلایل متوقف کردن نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها گفت: این کشور به بهانه‌ای که نفتکش ایرانی تحریم‌های اتحادیه اروپا را دور زده و می‌خواهد نفت برای سوریه ببرد آن را توقیف کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اولاً انگلیس جزء اتحادیه اروپا نیست که بگوییم تحریم‌های اتحادیه را اعمال می‌کند، از سوی دیگر امکان ندارد این نفتکش برای سوریه نفت می‌برده زیرا امکان پهلو گرفتن این نفتکش در بنادری که آن‌ها اعلام کرده‌اند وجود نداشته است.

ذوالنور با بیان اینکه انگلیسی‌ها با زورگویی، قلدری و راهزنی دریایی سوپر نفتکش ما را متوقف کرده‌اند، عنوان کرد: در ابعاد مختلف تلاش‌های حقوقی و دیپلماتیک خود را برای آزادسازی سوپر تانکر شروع کرده‌ایم، طبق قوانین بین‌المللی نمی‌توانند انگلیسی‌ها توقف نفتکش را استمرار دهند و به‌زودی این نفت‌کش آزاد خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه توقف نفتکش انگلیس توسط ایران مطلقاً انتقام‌جویانه نبوده است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی وظیفه دارد آب‌های سرزمینی و حقوق دریاها را رعایت کند. این نفتکش با یک شناور ماهیگیری ایرانی تصادف کرد و هر چه به این شناور تفهیم کردند که توقف کرده و باید ماجرا بررسی شود این نفتکش بی‌اعتنایی می‌کند.

وی ادامه داد: این شناور برای تعقیب نشدن از مسیر ممنوع عبور کرده است همچنین به دلیل قاچاق بودن نفتش از قبل سیستم راداری و ناوبری خود را خاموش کرده بود که قابل ره‌گیری نباشد، از سوی دیگر وقتی جمهوری اسلامی برای حفاظت از مرزهای آبی خود به این شناور اخطار می‌دهد نسبت به اخطارها بی‌توجهی کرده و عبور می‌کند بنابراین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خاطر مجموعه‌ای از تخلفات این نفتکش را متوقف کرد.

ذوالنور در ادامه با اشاره به ادعای ترامپ در مورد پهپادی که آمریکا ساقط کرده است نیز گفت: رسماً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده کل سپاه، هوافضا و نیروی دریایی سپاه مکرر اعلام کرده‌اند که هیچ پهپادی از جمهوری اسلامی ساقط نشده و هیچ فیلمی هم در ارتباط با سقوط پهپاد ارائه نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جان بولتون و تیمش که می‌خواهند ترامپ را وارد یک درگیری کنند درواقع پوست موز را زیر پای او انداخته‌اند، با توجه به اینکه الآن تعدد پرواز پهپادها را در خلیج‌فارس از کشورهای مختلف داریم همچنین بعد از انقلاب تا الآن خلوت‌ترین وضعیت را ازنظر شناورهای نظامی در خلیج‌فارس داریم اما ازنظر پروازهای شناسایی در منطقه فضا مقداری شلوغ است بنابراین ممکن است پهپادی از شناورهای خودشان یا کشورهای منطقه زده باشند.

وی در ادامه طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان نیز گفت: این طرح در مجلس طرح و فوریت آن رد شد، اما بعد از طی مراحلی در دستور کار قرار گرفت و به تصویب رسید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درصورتی‌که تلفیق قانون از کجا آورده‌ای و طرح اعاده اموال نامشروع در مورد مسئولان اجرا شود می‌تواند در حل بسیاری از مسائل کشور تأثیر به سزایی خواهد داشت.

ذوالنور در پایان خاطرنشان کرد: با حضور رئیس فعلی قوه قضاییه و با اجرای قانون از کجا آورده‌ای که عزم جزم و قاطعی در این زمینه‌دارند امیدواریم اجرای این دو طرح و قانون به‌سرعت تأثیرات خود را نشان دهد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.