×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Sunday 28 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25410 خبر
دلیل بسته شدن قلعه بابک اعلام شد

اباذر عباس پور رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کلیبر انجام فعالیت های مرمتی و نیز احتمال ریزش بخشی از سقف قلعه را دلیل اصلی بسته شدن ورودی تاج قلعه اعلام و اظهار کرد: بر همین اساس طی روزهای پنجشنبه و جمعه برابر با ۹ و ۱۰ تیر ماه جاری این منطقه برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم و گردشگران منطقه بسته شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز تاج قلعه با موانع فلزی و داربست بسته است، افزود: هم اکنون مرمت گران میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در حال بهسازی پله ها و سقف قسمت هایی از قلعه هستند تا در سریع ترین زمان ممکن و با اتمام این عملیات، موانع برداشته شده و شاهد حضور گردشگران در تاج قلعه نیز باشیم.

عباس پور ادامه داد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کلیبر در سه نقطه از مسیرهای دسترسی به قلعه بابک اطلاعیه های مربوط به بسته بودن تاج قلعه را نصب کرده بود تا از این طریق اطلاع رسانی لازم برای گردشگران اعلام شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری شهرستان کلیبر با محوریت قلعه بابک جزو اولویت های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، یادآور شد: بر همین اساس از مدت ها قبل عملیات بازسازی، بهسازی و برق رسانی به قلعه توسط این مجموعه انجام می شود.

عباس پور استقبال گردشگران از قلعه باستانی بابک طی روزهای اخیر را بالا توصیف و اضافه کرد: بر اساس آمارهای ورودی خودرو از مسیر شهرستان کلیبر به این منطقه و طی روزهای ۹ و ۱۰ تیرماه تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار دستگاه خودرو وارد منطقه گردشگری قلعه بابک شد.

 

دره های ۶۰۰ متری در اطراف قلعه بابک از جادبه های گردشگری است

قلعه تاریخی و زیبای بابک در ارتفاع ۲ هزار و ۳۰۰ متری در فاصله سه کیلومتری شهرستان کلیبر و ۱۸۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده است که از جاذبه های مهم تاریخی بسیار ارزشمند آذربایجان شرقی برای گردشگران محسوب می شود.

این قلعه تاریخی به تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۴۵ با شماره ۶۲۳ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

بابک خرمدین یکی از معروف‌ترین سرداران آذربایجان در برابر ظلم و جور حلفای عباسی به مدت ۲۰ سال در محل کنونی قلعه مقاومت و زندگی کرد و به همراه یارانش طی این مدت به خاطر امنیت و استحکام قلعه توانست لشکر اعراب را در کوه‌ها سرگردان کرده و به آن‌ها شبیخون بزند.

قلعه بابک در سه طبقه ساخته شده که این طبقات درست بعد از ورودی اصلی قرار دارند؛ بعد از تالار اصلی، در اطراف هفت اتاق وجود دارد که این اتاق‌ها به تالار میانی قلعه راه دارند.

در بخش شرقی دژ هم اتاق‌ها و آب‌انبارهای دیگری وجود دارد و سقف همه آنها به صورت گهواره‌ای و جناقی ساخته شده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.