×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
در گذار از کرونا، باید بی‌قرار شویم از درد دیگری

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، «ادبیات فارسی ریشه در جان دارد، فربه از حماسه، روایات، اساطیر، عرفان، عاشقانه‌ها، فلسفه و اخلاق. رودکی سوی چشم شعر، فردوسی پر از حماسه، گنجینه ادب نظامی، باده عشقِ خیام، ملت عشق مولانا، حافظه عاشقانه‌ حافظ، شگفت و بی‌بدیل‌های سعدی، ...گویی برخی از سروده‌ها از ورای اوراق خاک خورده تاریخ، آوایی همیشگی دارند و برای همه نسل‌ها می‌توانند جاری و ساری باشند. خواندنشان در هر برهه زمانی تازه می نماید ولذتی جاوید دارد.

 

امروز (اول اردیبهشت) روز سعدی بود. چقدر به خودم بالیدم وقتی «پدرو سانچز» برای همدلی کرونایی «بنی‌آدم» سعدی را خواند. راستی وقتی ذهن آدمی سوار بر توسن خیال می‌دود تا هرکجا که بخواهد می‌رود. در یکی از ایستگاه‌های تداعی به صالح شمس دوست روشن ضمیرم رسیدم. صالح شمس از دو چشم نابیناست. با خواندن امرار معاش می‌کند. از گروه‌هایی است که در جامعه پرسر و صدا، آوای‌شان شنیده نمی‌شود و در کش و قوس دویدن‌ها دائم تنه خورده و به عقب رانده می‌شوند. نمی‌دانم او در این ایام کرونا، چگونه امرار معاش می‌کند. صدای زیبایش را که با شعر زیبای سعدی عجین شده نخستین بار در اولین همایش مسئولیت اجتماعی با شعار “هوای هم رو داشته باشیم” به گوش جان شنیدم.

 

در حافظه تاریخی این ملت کارهای بزرگی با «با هم بودن» به سامان رسیده است

 

اکنون می‌اندیشم که چقدر به همدلی و در کنار هم بودن نیازمندیم. چقدر زندگی بی‌دیگران سخت است. هیچ چیز کامت را شیرین نمی‌کند. در حافظه تاریخی این ملت کارهای بزرگی با «با هم بودن» به سامان رسیده است. گاهی اتفاقاتی در جوامع رخ می‌دهد که می‌تواند مسیر جامعه را تغییر دهد. دگرخواهی وخیرخواهی و به فکر یکدیگر بودن می‌تواند تبدیل به فرهنگ ماندگار این جامعه شود. باید در گذار از کرونا، هرکدام بی‌قرار شویم از درد دیگری.

 

چقدر باید نیکی، خیر، خوبی و زیبایی جهان را باهم به اشتراک بگذاریم تا جهان به صلح برآید و رام و آرام شود.

 

دلم می خواست یکی از زیبایی های جهان را با هم بشنویم و ببینیم چقدر این ابیات دلنشین با صدای از جان برخاسته صالح شمس دل‌های‌مان را در جدال با ویروس کرونا، همراه‌تر می‌کند.

 

علی ربیعی؛ دستیار ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دولت/ فعال اجتماعی و استاد دانشگاه

 

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا اواسط فروردین ماه ۹۹در زمان اوج گیری بیماری کرونا در این کشور، در سخنرانی تلویزیونی خود با خواندن شعر سعدی «بنی آدم اعضای یکدیگرند» و اشاره به اینکه این ابیات در ورودی سازمان ملل متحد نوشته شده است، این شعر را بهترین مثال برای همدلی، همبستگی و اتحاد بشریت عنوان کرد و خواستار همدلی و اتحاد ملت اسپانیا شد.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.