×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
«حیدربابا‌یه‌سلام» با حضور «مجید‌مجیدی» در تبریز اجرا می‌شود

عبدالحسین لاله، کارگردان این اثر نمایشی، در این خصوص، تشریح کرد: اپرت حیدبابایه سلام اولین اپرت ایران بعد از انقلاب اسلامی است که سال ۱۳۷۱ در تالار وحدت تهران بر روی صحنه رفته که پنج سال بعد در تبریز هم به اجرا در آمد.

وی با بیان اینکه تمام صحنه‌های این نمایش به ترکی گفته خواهد شد که فقط ۴ صحنه آن ترکی و فارسی است، افزود: همچنین روز افتتاح نمایش همراه با حضور مهمان ویژه آقای مجید مجیدی کارگردان مطرح سینمای ایران خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که امسال جشن رکورداری تئاتر ایران در تبریز برگزار شود.

نمایشنامه حیدربابایه سلام در سال ۱۳۷۱ اولین بار اقتباس از منظومه مرحوم شهریار به زبان ترکی آذربایجانی و فارسی توسط عبدالحسین لاله در ۱۸ پرده نوشته شده است.

این اپرت از سال ۷۱ تا سال ۹۷ در مجموع ۱۶۰ بار و طی هشت سال در شهرهای تهران، تبریز، باکو، آذربایجان، نخجوان بر روی صحنه رفته است.

این نمایش در واقع زندگینامه استاد شهریار را بر روی پرده می‌برد که از دوران کودکی در روستای خشکناب در منظومه حیدبابایه سلام نقل شده است.

تاریخچه اجرای این نمایش اپرت بی‌نظیر عبارت است از: اولین اجرا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سال ۱۳۷۲ تالار وحدت تهران، اجرای بعدی دوباره در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن اصلی تئاتر شهر تهران سال ۱۳۷۲، تالار شهید آوینی در فرهنگسرای بهمن شهر تهران سال‌های ۱۳۷۳، ۷۴ و ۷۵ که این سال‌ها رکوردار تماشاگر در اجراهای عمومی را ازآن خود کرده بود، تالار گنجلر باکو و جمهوری آذربایجان در سال ۱۳۷۶ اجرا شده، تالار خلق شهر نخجوان در جمهوری آذربایجان سال ۱۳۷۶، شبکه بین‌المللی سحر در سال ۱۳۷۱ تولید نسخه تلوزیونی این نمایش را انجام داد و تالار اقبال آذر موسسه الف تبریز سال ۱۳۹۷ به اجرای عمومی در آمده است‌.

نمایش اپرت حیدربابایه سلام اولین اثری است که در خارج از تبریز هم به اجرا در آمده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.