×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
حاجی میرزایی: رکن اساسی کار در شورای عالی آموزش و پرورش ارزیابی صحیح است

به گزارش همنوا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، «محسن حاجی میرزایی» عصر شنبه در آیین تکریم و معارفه دبیران کل قدیم و جدید شورای عالی آموزش‌ و پرورش، اظهار کرد: وقتی از آموزش صحبت می‌کنیم از آن به ‌عنوان یکی از حقوق مسلم مردم و تکالیف قطعی دولت‌ها نام‌برده می‌شود که در قانون اساسی هم تصریح‌ شده است.

 

وی افزود: یک وجه از آموزش، امکان بروز و ظهور دادن به انسان‌ها و کمک به پرورش آنان و کسب صلاحیت انسان‌ها و همچنین به دسترسی برابر به آموزش اشاره دارد، توزیع نابرابر فرصت‌های آموزشی می‌تواند به افزایش بی‌عدالتی و ایجاد فرصت‌های نابرابر در شبکه قدرت و ثروت بینجامد؛ بنابر این نقطه عظمت، دستیابی به عدالت و مجالی برای شکوفایی انسان‌ها و استعدادهای آن‌ها آموزش است.

 

حاجی میرزایی با بیان اینکه «وجه دیگری از آموزش که وجه اجتماعی‌تر آموزش است، آینده جامعه است که در آموزش شکل می‌گیرد» گفت:‌ هرآنچه امروز هستیم، محصول آموزش دیروز و آنچه فردا بر جامعه حاکم می‌شود محصول آموزش امروز است؛ لذا همه تحولات پایدار در جامعه، محصول کارایی نظام آموزشی است؛ هرچقدر نظام آموزشی کاراتر، نهادها کاراتر و هرچقدر نهادها کاراتر، حکمرانی ما شایسته‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود.

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: وقتی از آموزش از چنین جایگاهی صحبت می‌کنیم، حکمرانی در آموزش‌ و پرورش اهمیت جدی پیدا می‌کند؛ اینکه چگونه با این مقوله مهم و بسیار پیچیده روبرو شویم و نقشمان را بدرستی ایفا کنیم.

 

وی ادامه داد: امروز برایند دیدگاه قالب در ادبیات حکمرانی، تنظیم‌گری است؛ اینکه دولت چگونه باید حضور داشته باشد ظرفیت تنظیم‌گری دولت‌هاست که تا چه حد توانمندی برای ظرفیت تنظیم‌گرانه دارند و اگر بپذیریم آموزش به‌عنوان یکی از ارکان مهم حکمرانی است؛ این قاعده بر آموزش هم حاکم است که تنظیم‌گرانه رفتار کردن و ظرفیت‌ها را به نحو مؤثر و شایسته مدیریت کردن، بسیار اهمیت دارد. اگر تنظیم‌گری را به‌عنوان یک کارکرد بسیار مهم در حکمرانی امروز بدانیم نقطه عزیمتش شورای عالی آموزش‌وپرورش است.

 

وی گفت: آنجایی که باید این ادبیات قوی شود و این قابلیت فربه شود و ظرفیت شکل بگیرد، شورای عالی آموزش‌ و پرورش است؛ لذا مهم‌ترین کارکرد شورای عالی آموزش‌ و پرورش، تنظیم‌گری با رعایت اصول و ارزش‌های جامع است.

 

وزیر آموزش و پرورش افزود: بستری که شورا را تغذیه می‌کند و توان شورا را بالا می‌برد، دبیرخانه شوراست که تمهیدات لازم و مطالعات را انجام می‌دهد تا ایفای نقش مؤثر کند.

 

حاجی میرزایی اظهار کرد: برای حل یک مسأله، صورت‌بندی مسأله، مهم است اگر مشکلی در قالب مسأله صورت‌بندی نشود،، قطعاً حل نخواهد شد لذا هنر تبیین مسأله گام نخست است؛ باید اندیشید که قرار است چه مسأله‌ای را حل کنیم.

 

شورا، فهم، شناسایی و صورت‌بندی مسائل آموزش‌وپرورش را انجام دهد

 

وزیر آموزش‌ و پرورش در ادامه با اشاره به فرایند تصمیم‌گیری در شورای عالی آموزش‌وپرورش، گفت: ظرفیتی که باید در شورای عالی شکل بگیرد، فهم، شناسایی و صورت‌بندی مسائل است و بعد از شناسایی معلومات و مجهولات باید آسیب‌شناسی انجام شود و راه‌حل‌ها همراه با آثارشان را ارائه کنیم و پس از انجام فرایند سنجیده و دقیق، گزینه نهایی روی میز قرار گیرد و آن موقع زمان برای تصمیم‌گیری فرارسیده است.

 

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: شورا باید بررسی کند چه موضوعی صلاحیت دارد که در دستور قرار گیرد و چه کسی صلاحیت ارسال موضوع را دارد و موضوع باید دارای چه استانداردی باشد و چه فرایندی را باید طی کند؛ این‌ها کارهای مهمی است که برای حمایت از شورای عالی موردنیاز است.

 

وی بابیان اینکه هرچه دبیرخانه تکنیکی‌تر و فنی‌تر باشد تصمیم‌گیران درک روشن‌تری از تصمیم‌های خود خواهند داشت، افزود: پس از هر تصمیم و حتی قبل از آن نیازمند ارزیابی هستیم و لذا باید تحقق اهداف را پیگیری کنیم.

 

حاجی میرزایی، رکن اساسی کار را ارزیابی صحیح برشمرد و افزود: پایه اصلی و ستون شورای عالی، ارزیابی است و این موضوع در همه مراحل حتی شناخت مسأله باید انجام شود؛ بنابر این یکی از جایگاه‌هایی که می‌تواند مسأله به ما معرفی کند نتایج حاصله از ارزیابی است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد با بازخوانی برنامه‌های سند، متناسب با امکانات، شرایط جامعه و نیازهای آموزش و پرورش، برنامه های اولویت‌دار سند را اجرا کنیم. برنامه‌هایی که می‌تواند در مخاطبان و ذینفعان آموزش و پرورش شوق تحول خواهی را تقویت کند.

 

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: قطعاً اجرای سند تحول بنیادین در مسیر تحقق بیانیه‌ گام دوم انقلاب ابلاغی مقام معظم رهبری است و می‌تواند زمینه تربیت انسانی در تراز حیات طیبه و آرمان‌های انقلاب و رهبری را محقق کند.

 

در این آیین با تقدیر از زحمات «مهدی نوید ادهم»،‌ «محمود امانی» به عنوان دبیرکل جدید شورای عالی آموزش و پرورش معرفی شد.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.