×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25248 خبر
جنگ اقتصادی آمریکا برمبنای محاسبات غلط است/این جنگ را شوخی نگیریم

به گزارش همنوا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس اظهار کرد: ما در دوران دفاع مقدس روزهای تلخ و شیرینی داشتیم، برخی از روزها برای ما غرورآفرین بود و جایگاه ملت ایران را به جهانیان به خوبی نشان می‌داد. روزهایی هم بود که روزهای سختی برای ما بود.

روحانی افزود: آن روزی که بعد از ۲۴ ساعت یا کمتر از ۲۴ ساعت از حمله ارتش بعث به مرزهای غربی و جنوبی ما گذشته بود، صبح اول مهر ماه سال ۱۳۵۹ نیروی هوایی ما قدرت نمایی بزرگی در منطقه کرد و در آن روز به نام نیروی هوایی در اذهان مردم و در تاریخ دفاع مقدس ثبت شده است.

وی ادامه داد: عصر ۳۱ شهریور هواپیماهای عراقی به شهرهای ما حمله کردند و نیروی زمینی عراق وارد مرزهای سرزمین ما شد و ۵ صبح فردا یعنی اول مهرماه، ۱۴۰ فروند هواپیمای ما وارد خاک عراق شد و بسیاری از مواضع استراتژیک و مهم ارتش بعث را مورد حمله قرار داد.

رئیس‌جمهور گفت: وقتی روز اول مهرماه وارد مجلس شورای اسلامی شدیم، مقام معظم رهبری که در آن زمان در مجلس بودند و نماینده امام در شورای عالی دفاع هم بودند پشت تریبون قرار گرفتند و این خبر بسیار خوبِ حمله ۱۴۰ فروند هواپیما را اعلام کردند.

روحانی تصریح کرد: ممکن است شما بگویید این یک عملیاتی بوده و نیروی هوایی ما انجام داده است اما در آن مقطع، شرایط غروب ۳۱ شهریور را در نظر بگیرید و صبح فردا وقتی نیروی هوایی ما این قدرت نمایی را کرد برای مردم ما بسیار اهمیت داشت. البته شب آن روز، آنچه برای مردم آرامش بخش بود سخنان کوتاه امام (ره) بود که روشن کردند و فرمودند یک کسی آمده یک سنگی را پرتاب کرده و ملت ما جواب آنها را خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: آن استحکام و بیان قاطع از فرماندهی کل قوا و امام راحل و قدرت نمایی نیروی هوایی به مردم و دنیا نشان داد که تصورات آنها واهی بوده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته در سال‌های بعد، روزهای مهمی در تاریخ دفاع مقدس ما ثبت شد. در سال بعد، باز هم در مهرماه یک عملیات بسیار مهمی انجام گرفت و حصر آبادان شکسته شد و این عملیات که عملیات ثامن الائمه نام گرفت، بسیار با اهمیت بود یعنی دشمن فکر می‌کرد آبادان سقوط می‌کند و امام فرموده بودند حصر آبادان باید شکسته شود و ارتش و سپاه در آن مقطع آن پیروزی بزرگ را در منطقه جنوب آفریدند البته باز هم عملیات بستان را داشتیم و در فروردین ۶۱ عملیات فتح المبین انجام گرفت و در خرداد هم بهترین روز دفاع مقدس ما بود.

روحانی افزود: وقتی خرمشهر آزاد شد و سراسر کشور ما جشن و سرور شد، یعنی روز سوم خرداد سال ۶۱ وقتی ساعت ۲ بعد از ظهر صدا و سیمای ما اعلام کرد خرمشهر آزاد شد، یکپارچه سراسر ایران همه مردم به خیابان ریختند و شادمانی کردند و شیرینی پخش کردند. آن روز بهترین روز دفاع مقدس ما بود.

وی گفت: البته ما روزهای تلخی هم داشتیم آن وقتی که مردم بی دفاع ما در دزفول، هر روز توسط موشک‌های عراقی و هواپیماها بمباران می‌شد، آن روزی که دشمن با سلاح شیمیایی علیه مردم ما در سردشت و حلبچه استفاده کرد، آن روزی که دشمنان ما از انواع سلاح‌های مخرب علیه رزمندگان ما استفاده کردند و کمک‌هایی که دیگران به آنها کردند، آن روزی که هواپیمای مسافربری ما در اسفند ۶۴ توسط جنگنده عراقی سرنگون شد و در آن هواپیما برخی نمایندگان مجلس، مسئولین اجرایی، قضائی و نظامی شهید شدند.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما هم روزهای خیلی تلخ داشتیم و هم روزهای بسیار شیرین. در طول هشت سال دفاع مقدس ایمان و انگیزه و ایستادگی رزمندگان ما و حضور مردم در صحنه بسیار حائز اهمیت است.

روحانی تاکید کرد: چرا دشمن در ۳۱ شهریور ۵۹ به ما حمله کرد؟ به دلیل توهمات و به دلیل محاسبات غلط این کار را انجام داد. عراق یک محاسبه‌ای کرده بود که در این شرایط ایران نیروی هوایی ندارد و وقتی با آمریکا قطع رابطه کرده و آمریکا هم آنها را تحریم کرده است، دیگر نیروی هوایی ندارند و وضعیت ارتش هم به گونه‌ای است که برای جنگ آمادگی ندارند. سپاه هم که به صورت یک نیروی انتظامی کوچک برای دفاع از انقلاب بود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین آنها محاسباتی کرده بودند که آمریکا با ایران قطع ارتباط کرده و شرق هم طرفدار عراق است و از آنجایی که این جنگ در کنفرانس طائف تصمیم گرفته شده بود، کشورهای منطقه پول این جنگ را برای عراق تامین می‌کرد. عراق از ابتدای انقلاب یکسری حوادث را برای ما در کردستان و خوزستان به وجود آورده بود و در سال ۵۹ هم در داخل کشور یک انشقاق‌هایی وجود داشت.

رئیس‌جمهور گفت: در این شرایط عراقی‌ها با خود گفتند ایرانی‌ها حامی خارجی ندارند و ما با یک حمله برق انقلاب را سرنگون می‌کنیم. صدام این را در اولین مصاحبه خود گفت. صدام با خود گفت اگر به هدف سرنگونی انقلاب هم نرسیدم بخشی از خاک ایران را تصرف می‌کنم و اگر این هم نشد، معاهده بین ایران و عراق را جلوی تلویزیون پاره می‌کنم و حاکمیت خود را بر اروندرود تثبیت می‌کنم.

روحانی گفت: رژیم بعث یک چنین تصورات و محاسباتی داشتند اما آمدند و رسوا شدند و همه آنهایی که از آنها حمایت کرده بودند، یک روزی آمدند و اظهار پشیمانی کردند. تمام کشورهای منطقه که به صدام کمک کرده بودند، تک تک آمدند و گفتند ما چقدر پول به صدام دادیم و در جنگ چه کمک‌هایی به ارتش صدام کردیم. بنابراین این محاسبات غلط باعث شد که برای ما دردسر و مشکلات به وجود آمد و صدام خودش را هم نابود کرد.

وی تاکید کرد: امروز دقیقاً این حادثه تکرار شده است. دو سال و نیم قبل آمریکا جنگ اقتصادی علیه ما را شروع کرد، آن هم بر مبنای توهم و محاسبات غلط بود. هدفشان این بود که تمام راه‌های اقتصادی را بر روی ایران ببندند. ما از سال ۵۹ تحریم اقتصادی داشتیم اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ علیه ما شروع شد. امروز بحث تحریم نیست، ما یک در جنگ اقتصادی هستیم و آمریکا با همه امکانات، روابط بانکی و اقتصادی و شرکت‌های چند ملیتی خود وارد جنگ با ایران شده است.

رئیس‌جمهور گفت: تصمیم آمریکایی‌ها همانند تصمیم صدام است. صدام در ابتدای جنگ مصاحبه‌ای را در بغداد کرد و گفت ادامه این مصاحبه را هفته آینده در اهواز انجام می‌دهم. آمریکایی‌ها هم وقتی این جنگ را در سال ۹۷ علیه ما تحمیل کردند، گفتند چند ماه دیگر وارد تهران می‌شویم و این‌ها چهل سالگی پیروزی انقلاب را نخواهند دید. فکر می‌کردند فرش قرمز برای آنها در فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام (ره) برای آنها پهن شده است.

روحانی افزود: آمریکایی‌ها یک چنین تخیلاتی داشتند و به رهبران اروپا گفته بودند سه ماه به ما مهلت دهید. دو تن از رهبران اروپا به خود من گفتند که ترامپ به ما گفته است سه ماه صبر کنید و با این فشار اقتصادی که ما آوردیم شما هم به ایران کمک نکنید، تا سه ماه دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی ادامه داد: این هم توهم و محاسبه غلط بود. هدف صدام سرنگونی نظام، ضربه به کشور و حداقل پاره کردن یک عهدنامه بود، آمریکایی‌ها هم این کار را کردند و می‌خواستند اول نظام را سرنگون کنند و اگر نشود یک بولیی در داخل ایجاد کنند و حداقل یک توافق را از بین ببرند، اما به هیچکدام از اهدافشان نرسیدند.

رئیس‌جمهور گفت: همان توافقی که گفتند ما از بین بردیم، همان توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ در برابر آنها ایستاد و آنها را در شورای امنیت مفتضح کرد. این در تاریخ سازمان ملل بی سابقه است که آمریکا چند نوبت به شورای امنیت مراجعه کند، طرحی را مطرح کنند و ماه‌ها مقدمه‌چینی کند و وزیر خارجه آنها در منطقه و جهان گدایی کند و افکار را آماده کند و سپس بروند در شورای امنیت تا یک قطعنامه علیه ایران بیاورند تا در آن قطعنامه بخشی از ۲۲۳۱ را لغو کنند و بگویند تحریم تسلیحاتی ایران در پایان مهرماه امسال برداشته نمی‌شود.

روحانی گفت: این در حالی است که هیچ کسی به آنها جواب نداد. این آمریکا با این همه بالا و پایین فقط دومینیکن به او رای داد و ۱۳ عضو با او مخالفت کردند. کشورهای اروپایی که از لحاظ سنتی با آمریکا در رابطه هستند در برابر او ایستادند. روسیه و چین در برابر آمریکا ایستادند و مخالفت کردند. کشورهای دیگری که عضو شورای امنیت بودند در مقابل آمریکا ایستادند. اندونزی و نیجر با شهامت در مقابل آمریکا ایستادند.

وی افزود: چه زمانی آمریکا چنین وضعیتی را تصور می‌کرد، ابهت آمریکا فرو ریخت. آن هیمنه ای که فکر می‌کردند در دنیا دارند فرو ریخت. وقتی آمریکا یک نگاه غضب آلود می‌کرد، ۲۰ کشور عقب‌نشینی می‌کردند. اصلاً تصور نمی‌کردند اندونزی و نیجر و تونس در مقابل آمریکا بایستند.

رئیس‌جمهور گفت: این پیروزی و موفقیتی که ملت ایران با ایستادگی خود در ۴۰ سال قبل و در هشت سال دفاع مقدس از لحاظ نظامی و دفاعی بدست آورد، امروز هم بعد از چهل سال، این موفقیت بزرگ سیاسی، حقوقی و دیپلماسی را در سازمان ملل به دست آورد. علت این پیروزی‌ها باور و ایستادگی مردم است.

رئیس جمهور گفت: در ۴۰ سال پیش مردم دیدند و باور کردند که به کشور ما تهاجم شده و بر ما ظلم شده است. یک ارتش خائن به دستور اربابانش بدون هیچ دلیلی به کشور ما حمله کرده پس جنگ را باور کردند و این جنگ برای آنها ملموس شد و احساس کردند بار جنگ بر دوش همه است و نه تنها بر دوش نیروهای مسلح. آنها از روز اول به خوبی تشخیص دادند که این جنگ علیه منافع ملی است و به همین دلیل همه به میدان آمدند.

وی ادامه داد: در یکی از عملیات‌ها در جنوب کشور برایم بسیار جالب بود که دو تا از فرزندان مقام معظم رهبری که آن موقع رئیس جمهور بودند را در جبهه‌ها می‌دیدم. همچنین دو تا از فرزندان آقای هاشمی رفسنجانی که رئیس مجلس و فرمانده جنگ بود در جبهه بودند. البته در همان عملیات تعدادی از فرزندان مقامات قضایی کشور نیز حضور داشتند و آنجا بود که گفتم در این جنگ امکان ندارد که شکست بخوریم. در جنگی که فرزندان روسای قوا و همه مردم در هر سمتی روستایی و شهری، سنی و شیعه، مسلمان و مسیحی همه حضور دارند، قطعاً شکست نمی‌خوریم.

رئیس جمهور گفت: در جنگ اگر ارتش یا سپاه بخواهند به تنهایی بجنگند امکان دارد شکست بخورند اما اگر تمام ملت وارد آن عرصه شوند حتماً پیروز می‌شوند زیرا یک ملت شکست نمی‌خورد ولو اینکه همه قدرت‌های خارجی نیز از طرف مقابل در جنگ حمایت کنند.

روحانی با اشاره به پشتیبانی قدرت‌های جهانی از رژیم بعث عراق گفت: همه تجهیزات را به راحتی به ارتش صدام می‌دادند و روزی نبود که هواپیما یا هلی کوپتر به این ارتش ندهند و مظلومیت ما این بود که یک توپ پدافند هوایی که برای دفاع از شهرها به کار می‌رود و ساخت مشترک دو کشور اروپایی بود را طبق قرارداد برای تعمیر به آن کشور فرستادیم. اما آنها نه تنها این توپ را تعمیر نکردند بلکه گفتند شما در جنگ هستید و نمی‌توانیم آن را به شما پس دهیم.

وی ادامه داد: شما ببینید اروپا و غرب در برابر ملت ما چه کرد. ما می‌دانیم چه جنگنده‌هایی در اختیار بعث عراق قرار دادند تا کشتی‌ها و شهرهای ما را هدف قرار دهند. اما در مقابل حتی حاضر نشدند توپ پدافندی که برای تعمیر به آنها داده بودیم را به ما پس بدهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس ملت ما روی پای خود ایستاد و خداوند نیز آن پیروزی‌ها را نصیب ما کرد. رهبری امام، ایستادگی ملت و فداکاری‌هایی که در صحنه رخ داد موجب شد خداوند پیروزی‌ها را بر ما نازل کند. اولین پیروزی ما در دفاع مقدس در اول مهر ماه ۱۳۵۹ با حمله ۱۴۰ فروندی به دست آمد و آخرین پیروزی ما نیز در عملیات مرصاد رخ داد که در این عملیات‌ها عراقی‌ها و مزدوران را در هم شکستیم. افرادی که به ظاهر به نام ایرانی بودند اما از پشت به ملت ایران خنجر زدند.

روحانی با اشاره به شرایط امروز کشور و تحریم دشمنان گفت: امروز اگر کسی باور نکند که در جنگ قرار داریم و این جنگ را شوخی بداند قابل پذیرش نیست ما بیش از دو سال و نیم است که در جنگ قرار داریم. مردم بدانند مسئولین اقتصادی کشور و بخش‌های خصوصی دراین دو سال و نیم فداکاری کردند، جنگ جنگ است و در این جنگ ممکن پیغمبر هم مجروح شود. همانگونه که در جنگ احد مجروح شدند و دندان مبارکش شکسته شد. امیرالمومنین نیز در جنگ خندق مجروح شد و در این جنگ ممکن است عده‌ای کشته شوند. همانگونه حمزه سیدالشهدا شهید شد.

وی ادامه داد: جنگ شوخی ندارد و در آن هم پیروزی وجود دارد و هم شکست. ما باید باور کنیم که در جنگ هستیم و باید بدانیم که بار این جنگ تنها بر دوش دولت نیست. عده‌ای کنار ننشینند و بگویند شما آن را می‌کردید بهتر بود، این جنگ تنها بر روی دوش دولت نیست و بر دوش همگان است. ما به یک جنگ بزرگ وارد شده‌ایم و پیروز هم می‌شویم. اگر ملت ما باور کند که در جنگیم که باور کرده‌اند و تمام مسئولین مانند دوران جنگ تحمیلی همه به صحنه بیایند و در کنار هم باشیم پیروز می‌شویم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز قوای سه گانه و نیروهای مسلح و همه ارکان کشور یکصدا هستند، همانگونه که در مقابل کرونا توانستیم بایستیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایستادند همه مردم آمدند و همه در کنار هم قرار گرفتیم و به هم کمک کردیم و ان شا الله پیروز می‌شویم و موفقیت ما در کرونا قابل قیاس با کشورهای پیشرفته دنیاست البته عده از خارج نشینان از اینکه ما هم با کرونا مقابله می‌کنیم و همه به فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و مناسک دینی می‌پردازیم بسیار عصبانی هستند آنها دل شان می‌خواست کشور تعطیل می‌شد و در فضای کرونا همه چیز به هم بریزد این خواست آنها از عصبانیت شان پیداست و مشخص است به چه چیزی فکر می‌کردند.

روحانی با اشاره به موفقیت‌های به دست امده در مقابله با کرونا گفت: امروز بحمدالله علیرغم همه فشارها و همه مشکلاتی که داریم می‌بینیم کشاورزان ما با نشاط تر از هر سال دیگری هستند و خودشان ر ا برای کشت آماده می‌کنند دولت نیز در کنار آنهاست دولت آنجا که باید سم، کود و ماشین آلات در اختیار آنها قرار دهد آماده است و آماده است هر کاری آنها لازم دارند انجام دهد. ما باید آبیاری قطره‌ای را سامان دهیم و برای تامین آب سدها را به پا کنیم. دولت در هر جایی که لازم بوده وارد شده و تلاش می‌کند. کاری که دولت در این چند سال برای احیای زمین‌های کشاورزی و تجهیز زمین‌ها انجام داده است بی سابقه است. ما ۴۰۰ هزار هکتار را تا به امروز آماده کشاورزی کرده‌ایم که حدود ۳۰۰ هزار هکتار در خوزستان و ایلام و حدود ۷۷ هزار هکتار در غرب کشور انجام شد که البته این روند ادامه دارد.

وی ادامه داد: دولت در حال جنگ اقتصادی نیست، طرح‌های توسعه خود را ادامه می‌دهد و هیچ طرح توسعه‌ای مهم را متوقف نکرده‌ایم و امید مردم نیز از بین نرفته است، همه خارج نشینان و کانال‌های ضدانقلاب می‌دانند امسال متقاضی گرفتن مجوز برای فعالیت صنعتی ۳۳ درصد ازپارسال بیشتر شده است پس این نشان می‌دهد که مردم به کار و تلاش امید دارند. کشاورزان نیز امید دارند و دولت در کنار آنها قرار دارند.

رئیس جمهور با اشاره به تصمیمات گرفته شده در هیات دولت گفت: روز گذشته تصمیمات بسیار مهمی برای خرید تضمینی گندم گرفته شد. در سال ۹۲ زمانی که می‌خواستیم کار دولت را آغاز کنیم قیمت گندم کیلویی ۴۰۰ تومان بود و امروز این قیمت تضمینی ۴ هزار تومان شده که رشد ۱۰ برابری داشته است. این اقدام ما برای خودکفایی در تولید گندم است که بتوانیم روی پای خود بایستیم و کشاورزان بدانند که دولت پشتیبان آنهاست. امروز به جایی رسیده‌ایم که بلافاصله بعد از خرید گندم هزینه آن را به مردم پرداخت می‌کنیم. کمک دولت قیمت تضمینی و آماده کردن وسایل مورد نیاز و به موقع پرداخت کردن پول آنهاست.

روحانی ادامه داد: در بحث تهیه نهاده‌ها نیز اقدامات خوبی در دولت صورت گرفته و بانک مرکزی ۴.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه این نهادها پرداخت کرده است و این روند ادامه دارد. این در حالی است که دشمنان فکر می‌کردند با فشار وارد کردن به کشور صادرات و واردات متوقف می‌شود. اما با این وجود بحمدالله در بسیاری از تولیدات صنعتی رشد قابل توجهی داریم. درفولاد، پتروشیمی و خودرو تولیدات ما افزایش داشته است. طبق آماری که امروز وزارت صنعت اعلام کرد در خودروسازی ۱۸.۵ درصد، در تولید لوازم خانگی ۴۲.۵ درصد، شمس آلومینیوم ۵۰ درصد، فولاد خام ۸ درصد، سیمان ۱۵ درصد، رشد داشته‌ایم. این در حالی است که با کرونا رو به رو بوده‌ایم. اینها نشان می‌دهد مردم ما در حال فداکاری هستند و می‌دانند ما در یک جنگ در برابر یک قلدر هستیم.

رئیس جمهور افزود: ما در جنگ با قلدری هستیم که به حرف هیچ کسی گوش نمی‌دهد. در حوادث یک ماه اخیر دیدیم همه دنیا با خواست او مخالفت کردند اما او باز هم قلدری کرد البته خود او نیز فهمیده موفق نشده است و بعد از این همه تلاش و فعالیت برای تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران تنها توانستند یکی، دو نفر و چند شرکت را تحریم کنند. این بود نتیجه کار چندین ماهه مقامات آمریکایی علیه ایران.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم و آماده‌ایم تا در این جنگ موفق شویم البته همواره گفته‌ایم آغازگر این جنگ نبوده‌ایم و در جنگ تحمیلی نیز آغازگر نبوده‌ایم. در جنگ تحمیلی ایستادیم و پیروز شدیم، در این جنگ ایستادیم و نیز پیروز می‌شویم و دولت نیز برای حل موانع تولید امکانات را فراهم می‌کند و برای این موضوع معاون اول مسئول شده است تا موانع تولید رفع شود. برای تسویه حساب تسهیلات ارزی که شرکت‌ها گرفته‌اند راه را باز کردیم تا هر شرکتی که تسهیلات ارزی از صندوق توسعه و بانک‌ها گرفته می‌توانند آن را با ریال تسویه کنند که این نشان می‌دهد مشکلات مردم همواره مدنظر ما بوده است و برای آنها راه حل در نظر گرفته‌ایم.

روحانی گفت: امیدواریم خداوند ما را در این جنگ هم که یک امتحان بزرگ است به پیروزی برساند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.