×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
جشنواره استانی موسیقی فجر در تبریز برگزار می‌شود

به گزارش همنوا، "علی محرمی"  روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی در حوزه فرهنگ و هنر به ویژه موسیقی دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است که حضور اقوام مختلف در آن به گستردگی و تنوع موسیقایی آن افزوده است، اظهار داشت: ایجاد نشاط عمومی و حفظ و اشاعه فرهنگ صحیح موسیقایی از وظایف و سیاست های انجمن موسیقی آذربایجان شرقی است که در این جشنواره به آن پرداخته خواهد شد.

وی اعلام کرد: ستاد جشنواره با انتشار این فراخوان از کلیه گروه‌ها و هنرمندان فعال در عرصه اجرای صحنه‌ای استان دعوت می‌کند تا در صورت تمایل با مطالعه دقیق فراخوان و ارسال آثار و مدارک خود در برگزاری و هرچه پربارتر شدن این رویداد هنری مشارکت نمایند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل، آخرین مهلت پذیرش گروه ها را سی‌ام دی‌ماه جاری، انتشار جدول گروه های قابل اجرا را پنجم بهمن ماه و  زمان اجرای برنامه را  ۲۲ تا ۲۶  بهمن ماه ۱۴۰۰ عنوان کرد.

وی گفت: علاقمندان می‌توانند با ارائه مدارک زیر در جشنواره استانی موسیقی فجر شرکت کنند.

ارائه نمونه تصویری از اثر در قالب لوح فشرده DVD

تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره.

متن اشعار یا کلام تایپ و چاپ شده.

وی خاطرنشان کرد: کلیه مدارک می بایست مطابق با زمان تعیین شده،توسط سرپرست گروه و فقط با مراجعه حضوری به دفتر انجمن موسیقی آذربایجان شرقی یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تحویل شود.

معاون هنری و سینمایی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: قوانین جشنواره شامل موارد زیر است:

حداقل تعداد نفرات گروه ها:

گروه های موسیقی سنتی: حداقل ۴ نفر.

گروه های موسیقی نواحی(آذربایجانی و عاشقی): حداقل ۳ نفر.

گروه های موسیقی کلاسیک غربی: حداقل ۴ نفر.

گروه های موسیقی پاپ: حداقل ۴ نفر.

گروه های موسیقی تلفیقی: حداقل ۴ نفر.

وی خاطرنشان کرد: ستاد جشنواره محدودیتی برای تعداد حداکثر نفرات گروه ها قائل نیست و متقاضیان می توانند با توجه به ظرفیت سالن اجرا از تعداد مورد دلخواه نوازندگان به حسب نوع گروه استفاده کنند.

محرمی در مورد ویژگی آثار تحویلی به ستاد جشنواره هم گفت: نمونه تصویری باید حداقل ۱۵ دقیقه بدون هرگونه ویرایش صوتی یا تصویری به گونه‌ای تهیه شده باشد که تمامی اعضای گروه در تصویر به طور کامل مشخص باشندو قابل پخش در کامپیوتر و سایر پخش کننده ها باشد.

وی افزود: از آنجایی که فراخوان به منظور انتخاب برای اجرای زنده در جشنواره تهیه شده است، نمونه‌های ارسالی باید نشانگر قابلیت‌های اجرای صحنه‌ای هنرمند یا گروه باشد.

وی با اشاره به اینکه قطعات اجرایی می بایست منطبق با نمونه درج شده در فرم ثبت نام باشد و تغییر در محتوا غیر مجاز می باشد، گفت: ارائه پارتیتور قطعات (در صورت وجود) در تسهیل و دقت ارزشیابی اجراها موثر خواهد بود.

محرمی خاطرنشان کرد: در صورتی که شعر یا کلام آثار به زبانی غیر از فارسی است، ارسال ترجمه دقیق اشعار نیز الزامی است.

وی با اشاره به اینکه ترکیب اعضای گروه هنگام اجرا در جشنواره باید مطابق با فرم ثبت نام و نمونه تصویری ارسالی باشد، افزود: در صورت بروز اتفاق پیش‌بینی نشده و موجه که منجر به تغییرات جزیی در ترکیب گروه شود، سرپرست موظف است مراتب را به دبیرخانه جشنواره اطلاع دهد تا نتیجه پس از بررسی به گروه اعلام شود.

وی ادامه داد: سرپرست گروه می بایست به عنوان یکی از اعضای نوازندگان در گروه حاضر باشد و روی صحنه حضور داشته باشد.

محرمی با بیان اینکه هر اجرا شامل یک یا بخش، بدون تنفس یا با تنفس حداقل مدت زمان ۴۵ دقیقه و حداکثر ۱۲۰ دقیقه خواهد بود، گفت: تعیین مکان، تاریخ و ساعت اجرا با توجه به وضعیت و شرایط فنی در اختیار ستاد جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان آثار ارائه شده در جشنواره (موسیقی، شعر و کلام) به عهده سرپرست گروه است.

وی با بیان اینکه متقاضیان صرفاً فرم ثبت نام صفحات ۴ و ۵ را چاپ کرده و تکمیل کنند، افزود: درصورتی که ستون های فرم ها کفایت نمی کند، متقاضی می تواند صفحه تکمیل نشده را کپی کرده و مابقی موارد را در آن اضافه کند.

معاون هنری و سینمایی آذربایجان‌شرقی در مورد شیوه برگزاری جشنواره هم گفت: برگزاری این جشنواره که  بخش جنبی – استانی موسیقی فجر محسوب می شود، در قالب اجرای گروه ها مانند سایر اجراهای صحنه ای و به شکل غیر رقابتی خواهد بود.

وی اعلام کرد: جشنواره در پنج گرایش موسیقایی زیر برگزار می شود:

گروه موسیقی دستگاهی(سنتی).

گروه موسیقی اقوام(مقامی).آذربایجانی و عاشقی

گروه موسیقی کلاسیک(غربی).

گروه موسیقی پاپ.

گروه موسیقی تلفیقی.

محرمی گفت: قالب برگزاری جشنواره موسیقی فجر گروه نوازی در پنج گرایش اعلام شده است.

 

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.