×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
توسعه پانزده‌ درصدی صادرات استان به منطقه اوراسیا

به گزارش همنوا، حبیب امین‌زاده رئیس سازمان صمت استان آذربایجان شرقی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان آذربایجان شرقی گفت: استان ما به دلیل هم‌مرزی با کشورهای دیگر موقعیت مناسبی در تجارت دارد. این نزدیکی به ارس و سهلان جایگاه تجاری استان ما را تثبیت می‌کند. 1800 کارت بازرگانی بین فعالان توزیع شده است. 

وی توضیح داد: امسال با تداوم بیماری کرونا، بسته بودن مرزها، تحریمات، انتقال ارز، محدودیت برخی کالاهای صادراتی و مشکلات زیرساخت حمل کالاها؛ مشکلاتی داشتیم که بر مبنای آن برنامه ریزی کردیم. 

امین‌زاده گفت: اهداف توسعه تجارت امسال 14 کشور همسایه، چین و هند است. امسال در ده ماهه توانسته‌ایم اهداف پیش بینی شده را محقق کنیم. 26 درصد محصولات به ترکیه، 22درصد به عراق، 19 درصد ارمنستان و 10 درصد به افغانستان صادر شده‌است. 

رئیس سازمان صمت استان گفت: کالاهای صادراتی ما سوخت و روغن‌های فسیلی و میعانات گازی، مواد پلاستیکی، چدن، مواد کشاورزی، صنایع تبدیلی، شیرینی و شکلات از جمله کالاهای صادراتی استان است. برخلاف گذشته هنرصنعت فرش کمتر از پنج درصد صادرات را شامل می‌شد. صادرات استان به منطقه اوراسیا 15 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در وبینارهایی که به همت استاندار محترم با سفرای کشورهای همسایه داشتیم تلاش ما در تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات و هلدینگ ها برای توسعه صادرات کشور است.

امین‌زاده گفت: در بخش دولتی ما خواستار تفویض مجوز صادرات کاشی به استان‌ها بودیم. همچنین در حال اصلاح و بازنگری ارزش کالاها در گمرکات هستیم. یک بودجه یک میلیاردی برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی استان تخصیص داده شده است. 

وی افزود: برای احیای تولید و صادرات هنرصنعت فرش تلاش داریم یک نمایشگاه دائمی در ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد کنیم. در گذشته ایالات‌متحده و عربستان سعودی مهم‌ترین مشتریان فرش ایران بودند ولی اکنون با وجود مشکلات زیاد باید به ایجاد دفتر صادرات هنرصنعت فرش اقدام کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.