×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25241 خبر
توسعه روابط اقتصادی در شرایط تحریم بسیار امیدوارکننده است

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، غلامرضا انصاری روز چهارشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی افزود: آذربایجان شرقی به دلیل تنوع محصولات تولیدی، زیرساخت‌های اقتصادی، دسترسی به بازارهای بین‌المللی و اشتراکات فرهنگی و زبانی با کشورهای همسایه، بستر بسیار خوبی برای توسعه صادرات کشورمان است.

 

وی با اشاره به اهمیت توسعه روابط با کشورهای همسایه، گفت: در حال حاضر بزرگترین شرکای تجاری ایران، همسایگان ما هستند؛ هرچند نسبت به حفظ و توسعه روابط با کشورهای مختلف و حضور در بازارهای جهانی نیز اهتمام جدی داریم.

 

معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر ضرورت قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های نفتی، روند قطع وابستگی به نفت آغاز شده بود و با افت شدید قیمت نفت بعد از شیوع کرونا، این امر قطعیت یافته است.

 

انصاری اظهار کرد: در این شرایط، جهش تولید به عنوان تنها راه نجات اقتصاد کشور مطرح است که لازمه آن توسعه صادرات و تولید صادرات‌محور است.

 

وی اضافه کرد: وزارت امور خارجه با درک این شرایط، از سال گذشته بر روی توسعه صادرات تمرکز کرده و سیاست اصلی این وزارتخانه در حال حاضر ایجاد تسهیلات مناسب برای حضور تجار و صادرکنندگان در بازارهای جهانی است.

 

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر استان برای توسعه روابط با کشورهای همسایه، گفت: آذربایجان شرقی محور ارتباطات خارجی در شمال‌غرب کشور است و آمادگی داریم تا برای تحقق اهداف وزارت امور خارجه ایفای نقش کنیم.

 

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به توصیه دولت به استانداران استان‌های مرزی برای استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه، گفت: این امر نیازمند افزایش اختیارات استانداران و واگذاری نقش بیشتر به استان‌ها برای توسعه ارتباطات است.

 

وی با اشاره به توانمندی‌های اقتصادی استان، گفت: آذربایجان شرقی قطب صنعت و تولید کشور است و حدود ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی در این استان فعالیت می‌کنند که می‌توانند نیاز بازارهای منطقه را تأمین کنند.

 

پورمحمدی با بیان اینکه آذربایجان شرقی دروازه دسترسی ایران به حوزه اورآسیا و بازار آسیای میانه است، افزود: این استان باید محور تعاملات اقتصادی و تجاری با کشورهای این منطقه باشد و نقش اصلی را در این زمینه ایفا کند.

 

وی، ایجاد شهرک سرمایه‌گذاری خارجی در تبریز را نمونه‌ای از تجارب موفق استان در تعاملات بین‌المللی دانست و گفت: روابط خوب با کشورهای همسایه در توسعه اقتصادی و رفع مشکلات مؤثر است، همچنان که در ماه‌های اخیر توانستیم با استفاده از روابط خوب با کشورهای همسایه، مشکل کمبود مواد اولیه برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده را حل کنیم.

 

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه رونق تولید در گرو توسعه صادرات است، افزود: در شرایط فعلی از نظر سیاسی و اقتصادی ناگزیر به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای دیگر هستیم و این روابط باید به توسعه صادرات منجر شود.

 

وی همچنین با اشاره به قرار گرفتن ایران در مسیر کریدورهای بین‌المللی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در نقاط مرزی را خواستار شد و گفت: استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد امکانات مناسب برای صادرات در نقاط مرزی است.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.