×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
تصفیه‌خانه فوق‌پیشرفته مس سونگون احداث می‌شود

به گزارش همنوا به نقل از روابط عمومی شرکت مس سونگون آذربایجان، حسین مدرس خیابانی پس از بازدید از طرح های توسعه شرکت مس سونگون آذربایجان گفت: امروز در بازدیدی که از روند اجرای پروژه کاتد مس ۲۰۰ هزار تنی مجتمع مس سونگون داشتیم پیشرفت آن کاملا محسوس بود پروژه نسبت به قبل سرعت گرفته، جبهه های کاری بیشتری گشایش یافته و به نفرات پروژه هم اضافه شده که جای تقدیر و تشکر از عوامل پروژه را دارد.

وی گفت: این پروژه فوق راهبردی بزرگترین پروژه شرکت ملی صنایع مس ایران است و تکمیل آن برای ما خیلی مهم است.

مدرس خیابانی تاکید کرد: طبق زمان بندی این پروژه باید تا آخر سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد که امیدواریم با تامین تجهیزات و بسیج امکانات توسط ارکان پروژه ، در زمان مقرر به بهره برداری برسد.

هدف ما تولید پاک و توسعه پایدار در مجتمع مس سونگون است

وی با بیان اینکه هدف ما در مجتمع مس سونگون تولید پاک و توسعه پایدار است، گفت: یکی از کارهای خوبی که در مجتمع مس سونگون رخ داده، رعایت الزامات زیست محیطی در کنار فعالیت های تولیدی است.

وی افزود: همه تلاش ما در شرکت ملی صنایع مس ایران توسعه پایدار است که لازمه آن صیانت از محیط اطراف است و ما در این خصوص سه پروژه خیلی کلان در مجتمع مس سونگون در حال اجراست که در آن کانال و تونلی به طول ۵ کیلومتر با قطر لوله ۶ متر احداث می شود.

مدرس خیابانی اضافه کرد: کانال جمع آوری آبهای سطحی بالادست معدن هم اکنون در حال اجرا است و برای احداث تونل نیز پیمانکار آن مشخص و دستگاه TBM نصب شده است و آماده هستیم که حفاری تونل را به سرانجام برسانیم.

وی گفت: با تکمیل این پروژه ها، کلیه آب های سطحی، زیر زمینی و پیت معدن که ممکن بود عناصری داشته باشند که به محیط زیست آسیب برساند از طریق این کانال و تونل، جمع آوری شده و در پایین دست معدن از طریق یک تصفیه خانه فوق پیشرفته که در مرحله احداث است، تصفیه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار امیدواری کرد با این اقدامات زیست محیطی که از جنس زیرساختی است بتوانیم یک تولید پاک و توسعه پایدار در مجتمع مس سونگون داشته باشیم.

رونمایی از مگالاینر بومی سازی شده در مجتمع مس سونگون

با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از قطعه مگالاینر ساخت داخل که در بخش خردایش کارخانجات تغلیظ به کار می رود، رونمایی شد.

مدرس خیابانی در بازدید از مراحل نصب این قطعه بومی سازی شده، گفت: یکی از سیاست‌های اساسی شرکت ملی صنایع مس ایران داخلی سازی تجهیزاتی است که تاکنون از خارج تهیه می شد و هم اکنون همکاران نوآور من در شرکت مس، در تلاشند تک تک این اقلام پر مصرف را داخلی سازی بکنند.

وی گفت: ما امروز موفق شدیم در بخش خردایش مجتمع مس سونگون قطعه ای تحت عنوان مگالاینر را جایگزین لاینرهای فلزی کنیم که این مگالاینر از ترکیب فلز و پلاستیک ساخته شده است و کارایی بهتری نسبت به لاینر دارد و با توجه به اندازه آنها، تعداد لاینر های مورد نیاز از ۱۲۰ عدد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و در مدت زمان کمتری نصب می شود و همچنین طول عمر مگالاینر ها ۲ برابر افزایش پیدا کرده است که از محل موارد اشاره شده در استفاده از این قطعه ، ۲۴ میلیون دلار درآمد برای ما حاصل شده است.

وی گفت: انتظار داریم مسیر استفاده از توان داخلی در دیگر مجتمع های شرکت نیز دنبال شود تا باعث بهره وری، کارآمدی، کاهش هزینه ها و بویژه جلوگیری از خروج ارز را داشته باشیم.

احداث جاده ورزقان به مرز نوردوز توسط مس سونگون

در نشست مشترک مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و سردار عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار روند احداث جاده محور ورزقان به مرز نوردوز بررسی شد.

مدرس خیابانی گفت: پروژه ساخت جاده محور ورزقان تا مرز نوردوز که برای تامین منابع مالی آن از مجمع عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران مصوبه اخذ شده است،‌ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با فعال شدن جبهه‌های کاری بیشتر، پیشرفت پروژه سرعت بگیرد.

وی اعلام کرد: در قالب یک همکاری منسجم، با تامین مالی شرکت ملی صنایع مس ایران و مشارکت فنی وزارت راه و شهرسازی، زمینه اجرای پروژه جاده ورزقان تا مرز نوردوز فراهم خواهد شد.

سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء هم گفت: جاده ورزقان به نوردوز به عنوان پروژه‌ای که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و منعفت مردم را به دنبال دارد، برای قرارگاه خاتم الانبیاء از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی اعلام کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء برای اجرای پروژه خط اختصاصی انتقال آب خلیج فارس به مجتمع مس سرچشمه اعلام آمادگی می‌کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.