×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
تشکیل کارگروه ملی جهت راهبری پروژه مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران در مراغه

به گزارش پایگاه خبری هم نوا، مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کار گروه ملی جهت تکمیل پروژه مرکز تحقیقات فسیل شناسی مراغه تشکیل شده و قسمتی از بودجه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود.

محمد مدادی در بازدید از مرکز تحقیقات فسیل شناسی شهرستان مراغه، گفت: این مرکز تحقیقات مهمترین مرکز تحقیقات فسیل  شناسی ایران است و کاوش‌های دیرینه شناسی در این شهرستان بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که با گذشت چندین سال از آغاز ساخت مرکز تحقیقات فسیل شناسی ایران در مراغه تخصیص اعتبار برای تکمیل این طرح ضروری است، افزود: امسال بودجه مورد نیاز برای این تکمیل پروژه مرکز تحقیقات فسیل شناسی کشور از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی نیز انجام خواهد گرفت تا تخصیص بودجه استانی برای این مرکز نیز محقق شود.

حسن عباس نژاد مدیر کل اداره حفاظت از محیط زیست استان نیز در ادامه این بازدید، تخصیص بودجه را یکی از موانع پیشرفت این پروژه دانست و گفت: شهرستان مراغه، بهشت فسیل شناسان ایران است و منطقه فسیلی این شهرستان به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران‎ شناخته می‌شود، از این رو باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های علمی و توریستی این منطقه شود.

وی ادامه داد: در سال جاری با دستور ریاست عالی سازمان از محل اعتبارات ملی بودجه برای تکمیل پروژه مرکز تحقیقات فسیل شناسی کشور در مراغه تخصیص یافته است، ولی نیازمند تخصیص بودجه استانی نیز هستیم.

وی افزود: این پروژه می‌تواند محرک بسیار مهمی در مسائل توریستی، علمی، اجتماعی و اقتصادی برای شهرستان و استان باشد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، تدوین برنامه مدیریت اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه، تدوین ساختار و پیش بینی نیروی انسانی لازم برای مرکز و برگزاری همایش ملی تنوع زیستی دیرینه از مصوبات دیگر این جلسه بود.

افزودنی است، در این جلسه که با حضور فرماندار مراغه، مدیر کل موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی، مدیر کل و معاونان اداره کل استان و نماینده برنامه ریزی استان و مسئولان شهرستانی برگزار شد، مقرر شد تا کارگروه ملی با مشارکت مدیران و کارشناسان استانی وملی برای راهبری پروژه مرکز تحقیقات و موزه دیرینه شناسی تشکیل و برنامه ریزی و تامین اعتبار لازم برای تکمیل و راه اندازی مرکز انجام شود.

اثر طبیعی ملی فسیلی مراغه (بهشت فسیل شناسان) به مساحت ۱۰۲۶ هکتار به عنوان اثر طبیعی ملی در سال ۱۳۸۳ مصوب شده است و بخشی از محدوده بزرگ فسیل دار کوهستانی سهند است که به لحاظ دارا بودن مناسب ترین محل برای عملیات اکتشافی به عنوان اثر طبیعی ملی پیشنهاد شده تا در کنار عملیات تحقیقاتی به طور دقیق حفاظت شود.

فسیل‌های مکشوفه در این منطقه شامل گونه‌های جوندگان، اسب سانان، گاو سانان، گوشتخواران( گربه سانان مثل ببر دندان شمشیری، کفتار، گرگ و خرس)، خانواده گوزن‌ها و زرافه‌ها، کرگدن، فیل‌ها و آنتیلوپ‌ها و … است که به عنوان بهشت فسیل شناسان معروف است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.