×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 7 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Friday 26 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25398 خبر
بی سوادی ۵۲.۵ درصد مردم قبل از انقلاب/ باسوادی ۸۸.۸ درصدی پس از انقلاب

به گزارش همنوا به نقل از فارس، شاپور محمدزاده سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی در سلسله نشست‌های ارائه دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش که در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، اظهار کرد: ۴۰ سال پیش انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن به پیروزی رسید و حضرت امام(ره) از این انقلاب به عنوان انفجار نور نام می‌برد.

وی با بیان اینکه دهه‌ فجر فرصت مناسبی برای ارائه دستاوردهای انقلاب اسلامی است، ادامه داد: ایران قبل از انقلاب در مباحث علمی رتبه ۵۲ را داشت و اکنون رتبه ما ۱۶ جهان است و در تولید علم رتبه ۱۱ جهان را داریم.

محمدزاده با اشاره به اینکه ۷ دی ماه سال ۵۸ فرمان امام(ره) در خصوص نهضت سوادآموزی صادر شد، گفت:قبل از انقلاب جمعیت بالای ۶ سال در کشور ۲۷ میلیون نفر بود که ۵۲.۵ درصد افراد کشور بی‌سواد بودند که بالغ بر ۱۴ میلیون نفر را شامل می‌شد، همچنین ۷۰ درصد روستاییان و ۸۳ درصد زنان روستایی از حق سواد بی‌بهره بودند.

وی اضافه کرد: آمار باسوادی ۶ سال و بالاتر در سال ۸۵ به ۸۴.۶ درصد و در سال ۹۵ به ۸۷.۶ درصد رسیده است.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب ۴۸ درصد به جمعیت باسواد کشور اضافه ‌شد، اظهار کرد: کاهش قدر مطلق بی‌سوادی که ۱۴ میلیون نفر در سال ۵۵ بود به ۸.۸ میلیون نفر در سال ۹۵ رسیده است.

وی اضافه کرد: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۲ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۳۸۹ نفر بی‌سواد داریم که مأموریت نهضت سوادآموزی بیشتر در این بخش است که از این تعداد ۳۶۰ هزار نفر اتباع خارجی هستند همچنین از تعداد کلی این آمار یک میلیون مرد و مابقی زن هستند.

محمدزاده با بیان اینکه درصد باسوادی در گروه سنی ۶ سال و بالاتر، از  ۴۷.۵ در سال ۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۹۵ رسید و پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۷ به ۸۸.۸ درصد برسد، افزود: همچنین برای سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در حال حاضر درصد باسوادی به ۹۴.۷ درصد رسیده است و در سال ۹۷ به ۹۵.۷ درصد می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه بیش از ۷۵ درصد فعالیت‌های نهضت سوادی درباره زنان است، گفت: قبل از انقلاب، اختلاف باسوادی بین زنان و مردان ۲۳.۴ درصد بود که هم‌اکنون به ۶.۸ درصد کاهش یافته است همچنین اختلاف بین افراد شهری و روستایی ۳۵ درصد بود که به ۱۲.۳ درصد کاهش یافت.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: در کمک به نظام آموزش رسمی کشور تعداد یک میلیون و ۳۲۹ هزار و ۳۲۰ دانش‌‌آموز لازم‌التعلیم طی مدت ۱۴ سال در نهضت سوادآموزی آموزش دیدند و در پایه‌های مختلف آموزش ابتدایی مدرک قبولی دریافت کردند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون سوادآموز در طرح‌های ستاد کارکنان و نیروهای مسلح آموزش دیده و باسواد شدند، ادامه داد: بیش از ۸ میلیون نفر از بی‌سوادان مطلق جامعه در دوره تکمیلی نهضت سوادآموزی آموزش دیده و قبول شدند.

محمدزاده افزود: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار. نفر از سوادآموزان در حد پایان ابتدایی آموزش دیده و ارتقای تحصیلی پیدا کردند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۴ تا ۹۷ حدود ۳۵۰ مرکز یادگیری محلی را تجهیز و راه‌اندازی کردیم، ادامه داد: در ۳۹ سال فعالیت نهصت ۳۵۰ پژوهش ملی و استانی داشتیم و از ابتدای آغاز فعالیت خود ۵۵۰ کتاب برای کم سوادان چاپ شده که ۱۷۵ عنوان اکنون برای سوادآموزان آموزش داده می‌شود.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سالانه ۴۸ هزار آموزشیار تا سال ۹۰ آموزش دیدند و از سال ۹۰ حدود ۷۰ هزار آموزش دهنده داریم که در حال فعالیت برای بیسوادان و کم سوادان هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰۰ هزار نفر از مهاجران تا سال ۹۷ آموزش دیدند و سازمان نیز ۶ نشان بین المللی را دریافت کرده است، افزود: نهصت سوادآموزی یکی از دستاوردهای نظام ایران است که توانسته فعالیت‌های چشم‌گیری را به ویژه مناطق محروم ارائه کند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.