×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 15 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 4 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25430 خبر
بلاغی: حوزه هنری، مدیرمحور و سلیقه‌محور نیست

به گزارش هم‌نوا، سیدمحمدحسین بلاغی طی اظهاراتی در نشست خبری ویژه‌برنامۀ «روایت حبیب» که امروز – پنج‌شنبه 17 آذر- برگزار شد، ضمن تشرح فعالیت حوزه هنری استان طی چهار سال گذشته، بیان داشت: جوان‌گرایی در اولویت رویکرد تحولی حوزۀ هنری در ۲,۵ سال گذشته بوده و پس از آن مسأله‌محوری به جای برگزاری برنامه‌های خنثی مدنظر است؛ همچنین حمایت از برنامه‌های هنر مردمی انقلاب نیز مدنظر بودهکه حوزۀ هنری در مقام مدیریت، حمایت و پشتیبانی است.

رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی در ادامه افزود: در آستانۀ افتتاح دو مجموعۀ «مرکز رشد هنر انقلاب استان» و «مرکز هنر مردمی حوزه هنری» هستیم که در این مجموعه‌ها به سمت تربیت و تولید و حمایت حرکت خواهیم کرد.

بلاغی درخصوص وضعیت سینمایی  استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروژۀ میانه و مراغه در آستانه بهره‌برداری قرار دارند، اضافه کرد: ان‌شاالله  پردیس سینمایی ۲۹ بهمن تا یک ماه آتی افتتاح خواهد شد که با افتتاح این مجموعه، سرانۀ سینمایی استان دو برابر می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های حوزه هنری می توان به «باشگاه تئاتر» و برنامه عظیم تربیتی «تئاتری‌شو» است که این برنامه با همکاری آموزش‌وپرورش آغاز شده اشاره کرد. همچنین در تاریخ شفاهی، پروژۀ سنگین رصد تاریخ شفاهی استان در ۶ محور انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جهاد و پیشرفت، مقاومت، سلامت و اخیراً محور امنیت آغاز شده است و از حدود ۵۰۰ نفر در حوزۀ سلامت پیش‌مصاحبه تهیه شده که در ۵ سال آتی رونمایی خواهد شد.

بلاغی در خصوص تحول حوزه هنری استان اذعان کرد: نقشه تحولی حوزه هنری استان، مدیرمحور و سلیقه‌محور نیست و ان‌شاءالله با بهره‌گیری از منویات رهبر معظم انقلاب که مبنی بر روایت آذربایجان است، امیدواریم بتوانیم به توفیقات خوبی دست یابیم.

رییس حوزه هنری آذربایجان شرقی در خصوص موسیقی فولکولور گفت: «موسیقی عاشیقلار» پس از حدود ۸ سال، حرکت منسجم روبه جلو و روبه‌رشد در حوزه موسیقی فولکولور است که مدیون تلاش همکاران عزیزمان در حوزۀ هنری هستیم. آلبوم «غیرت مولکی» در ۶ قطعه تهیه خواهد شد که قطعه نخست آن رونمایی خواهد شد و دیگر قطعه‌ها در حال آماده‌سازی است.

بلاغی در خصوص فیلم‌های تولیدی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در حوزه فیلم کوتاه و فیلم مستند قدم‌های مهمی برداشته‌ایم. شش طرح از طرح‌های ارائه‌شده توسط حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، در تهران مصوب شده است که در استان ما، تا کنون چنین حمایت‌هایی صورت نگرفته. همچنین از حدود ۱۵ فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای حمایت خواهد شد و جمع این برنامه‌ها در این ۶-۷ ماه اخیر برگزار شده چراکه در دوران کرونا شرایط برگزاری چندان برقرار نبود.

سیدمحمدحسین بلاغی در ادامه توضیح داد: حوزه هنری متولی اصلی «شب‌های خاطره دفاع مقدس» است. استان آذربایجان شرقی در برگزاری شب‌های خاطره از استان‌های پیشرو و صاحب سبک است که ۳۷ نشست تاکنون برگزار شده است.

وی افزود: شب خاطره ۱ تا ۸ با عنوان «معجزنشان» منتشر شده که جلد دوم آن نیز در دست انتشار است همچنین تولید آثار دیگر هنزی از این شب‌های خاطره در دست اقدام است.

بلاغی درخصوص ویژه‌برنامۀ روایت حبیب که به میزبانی حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار گردید، خاطرنشانت کرد: کاروان هنری روایت حبیب با پیشنهاد بنیاد مکتب حاج قاسم و اجرای حوزه هنری کشور سال گذشته با میزبانی ۸ استان آغاز شد که امسال آذربایجان شرقی میزبان این رویداد ملی است.

رییس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی افزود: در این که چه‌قدر مدیون سردار هستیم، نیاز به توصیف بنده ندارد. در وقایع اخیر، به اهمیت شناخت مکتب حاج قاسم پی برده‌ایم. نکته اصلی در این است که مکتب حاج قاسم را باید کارگزاران حاج قاسم تعریف و بازخوانی کنند؛ این مکتب مردمی به‌عنوان یک رویکرد مخلصانه و در حوزۀ خدمت به مردم به‌خصوص قشر مستضعف باید در مقام یک مانیفست شناخته شود.

حاج قاسم سلیمانی محور وحدت و انسجام مردم ایران است و باید اذعان کرد که همه ملت پای کار حاج قاسم بودند. امروز در این شرایط با وجود فشار مشکلات اقتصادی، باز هم حاج قاسم برای همه یک شخصیت قابل قبول هستند و در آستانه شهادت ایشان باید این محور را بازخوانی کنیم و بین مردم وحدت ایجاد کنیم.

سیدمحمدحسین بلاغی در خصوص تاریخ برگزاری این ویژه‌برنامه گفت: این ویژه‌برنامه طی۲۰ الی ۲۲ آذر در تبریز و شهرستان‌های استان برگزار خواهد شد و تیم اجرایی ۶۰ نفره از فردا مستقر می‌شوند. برنامه‌های متنوع در این رویداد برگزار خواهند شد که می‌توان به برنامه‌های دانش‌آموزی با همکاری حوزه هنری و آموزش و پرورش تحت عنوان «زنگ حبیب» اشاره کرد که در مدارس نواخته خواهد شد.

همچنین ویژه‌برنامۀ «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» توسط حوزه هنری کودک و نوجوان کشور در تبریز برگزار خواهد شد.

برنامۀ دیگر، گالری سیار از هنرمندان کشوری آثار فاخر تجسمی پوستر و عکس است که این گالری روز یکشنبه ۲۰ آذر ماه در محوطه مسجد کبود ساعت ۱۳ افتتاح خواهد شد.

استیج سیار یا سفیر هنری روایت حبیب روز دوشنبه در مجموعه فرهنگی الغدیر تبریز و پارک ولیعصر شهرستان ممقان برقرار خواهد بود.

بلاغی همچنین از برگزاری کارگاه و ورک‌شاپ گرافیک با حضور گرافیست‌های تبریز و کشور در ضمن این ویژه‌برنامه خبر داد.

وی همچنین در پاسخ سؤال خبرنگار هم‌نوا مبنی شاخص‌ترین برنامۀ حوزۀ هنری در روایت حبیب گفت: شب خاطره ملی روایت حبیب، روز سه‌شنبه ۲۲ آذر در مصلی اعظم امام با حضور هنرمندان ملی و استانی برگزار خواهد شد. نسبت رزمندگان دفاع مقدس آذربایجان با سردار در این شب خاطره تبیین می‌شود و از شبکه‌های ۱ و ۳ پخش خواهد شد.

رییس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در خصوص هزینه‌های این کاروان گفت: هزینه‌های کاروان، ملی است و حوزه هنری استان صرفاً در حوزه تبلیغات مطرح است.

وی همچنین درخصوص تولید و ترویج آثار هنری اظهار داشت: جمع‌های فرهیخته باید در توزیع نقش داشته باشند. وی همچنین خبر داد این آثار تولیدی توسط شهرداری و همکاری رونمایی خواهند شد.

بلاغی در پایان و درخصوص نواخته شدن زنگ حبیب در مدارس گفت: طبق برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته، این رنگ، در حدود ۷ مدرسه نواخته خواهد شد اما حوزۀ هنری آمادۀ همکاری با مدارس است و پردیس سینمایی قدس در اختیار مدارس برای برگزاری این برنامه و همکاری بیشتر با مدارس است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.