×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
برخی بانک‌های خصوصی تنها ۲ درصد از منابع خود صرف استان می‌کنند

به گزارش همنوا به نقل از اخبار اقتصاد، یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با اشاره به تحقق موفقیت آمیز جهش تولید با توان بخش خصوصی و مردم در دنیا، اظهار کرد: متاسفانه بخش سرمایه گذاری کشور شایسته ملت ما نیست.
وی با تاکید بر لزوم پرهیز رقابت دولت با بخش خصوصی، بهبود کسب و کار و تامین مالی بنگاه ها بر تحقق جهش تولید، افزود: روند سرمایه گذاری از سال ۱۳۸۴ تا امروز ۱۵۵ میلیارد دلار منفی را نشان می‌دهد بر این اساس برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی نیازمند تامین این مبلغ هستیم.
وی در خصوص دلایل وضعیت منفی سرمایه گذاری، ادامه داد: کشور ما به منابع مالی دنیا وصل نیست بنابراین بخش خصوصی مجبور به استفاده از منابع داخلی است. با این حال، منابع ارزی در داخل کشور ما کم نیست فقط پراکنده هستند.
ژائله گفت: بانک مرکزی در سال گذشته اعلام کرد که با نرخ ۳۰ درصد سپرده خواهد گرفت که این امر باعث شد تا نرخ بهره در شبکه بانکی تا ۴۰ درصد افزایش یابد، از بهمن ۱۴۰۲ تا امروز نیز بیشتر بانکها از اعطای تسهیلات با بهره ۲۳ درصد خودداری می‌کنند.
وی گفت: بالغ بر ۹۵ درصد از اقتصاد استان در دست بخش خصوصی بوده و ۳۴ درصد منابع مالی استان نیز در نزد بانک های خصوصی است، بانک های خصوصی داریم که تنها ۲ درصد از منابع خود را در استان صرف می‌کنند.
وی با اشاره به مشکلات زیرساختی آب، برق و گاز، افزود: وقتی تاجر کشور دیگر نمی‌تواند با چمدان پول خود به کشور ما بیاید و از آن استفاده کند، مطابق با جهش تولید نیست.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به روند خصوصی سازی نیز اظهار کرد: برای بحث اهلیت و سیستم جامعی که بتواند بگوید چگونه یک مجموعه که متعلق به ملت است و کارایی ندارد را به بخش خصوصی بسپاریم نیازمند سیستم ارزشیابی هستیم.
 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.