×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 25 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25395 خبر
برخی اعضای شورا هنوز تفاوت سازمان و روابط‌ عمومی را نمی‌دانند

همنوا/پری اشتری: بماند که در تمام دنیا، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهر به عهده‌ شهرداری است و این شهرداری‌ها هستند که برنامه‌هایی از این دست را مدیریت می‌کنند، اما سؤال این‌جاست که اگر چنین باشد که می‌گویید پس وظیفه و کارکرد سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز چیست و دقیقاً باید چه برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهد؟

سیدرضا علوی، روزنامه‌نگار و مدیرعامل اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز درخصوص اظهارات این عضو شورای شهر تبریز می‌گوید: «خوشبختانه جشنواره‌ موغام، جشنواره‌ای است که به نام شهر و شهرداری تبریز ثبت شده و از اولین دوره‌ای که برگزاری آن شروع شد بازتاب بسیار مثبت و خوب بین‌المللی داشت. اصلاً این‌طور نیست که برگزاری آن وظیفه‌ی سازمان دیگری باشد. ابداع‌کنند جشنواره‌ موغام و عاشیقلار سازمان فرهنگی هنری بوده و من متأسفم که تا امروز ادامه پیدا نکرده است. احساس می‌کنم دوستانی که در شورای شهر چنین مسائلی را مطرح می‌کنند هنوز تفاوتی بین سازمان فرهنگی و روابط عمومی قائل نیستند. ماهیت سازمان فرهنگی این است که بتواند در سطح شهر شور، نشاط و حرکت اجتماعی ایجاد کند و این جزو وظایف اولیه و بدیهی این سازمان است. برگزاری جشنواره‌هایی در ابعاد مختلف که باعث ارتقاء فرهنگی شود، وظیفه‌ این سازمان است. حتی قرار بر این بود که جشنواره‌ موغام در تقویم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد و به نام شهرداری تبریز در تقویم فرهنگی کشور ثبت شود. اما متأسفانه مدیران بعدی پیگیر ماجرا نشدند.»

علوی در پاسخ به این سؤال که آیا درست است که برخی ادعا می‌کنند شهرداری در حوزه فرهنگ کم‌کاری نهادهایی چون اداره‌ی ارشاد و تبلیغات اسلامی را جبران می‌کند، می‌گوید: «تفکر اشتباهی است که بگوییم شهرداری تبریز نباید متولی چنین برنامه‌هایی باشد. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی است نه سازمان فرهنگی؛ باید به استحضار برسانم که وظیفه ارشاد دقیقا مثل وظیفه شوراست، یعنی نظارت نه اجرا. اداره‌ ارشاد آیا روزنامه چاپ می‌کند؟ فیلم و تئاتر تولید می‌کند؟ خیر. اما بر تمامی آنان نظارت دارد. جشنواره‌ موغام را ما بر اساس چارچوب‌ها اجرا می‌کنیم و اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد نیز مطابق با مصوبات قانونی بر اجرای آن نظارت می‌کند. همان‌طور که متولی تبلیغات شهری، شهرداری است اما اداره‌ ارشاد وظیفه‌ نظارت دارد.»

وی می‌افزاید «بدترین کاری که اعضای شورا می‌توانند انجام دهند همین است که در اجرای هر برنامه نظر بدهند که این وظیفه‌ سازمان فرهنگی هست یا نیست. پیشنهاد می‌کنم شورای شهر یک بار اساسنامه‌ سازمان فرهنگی را بخوانند و با برنامه‌های کلان‌شهرهای دیگر هم مقایسه کنند. شورای سازمان که در راس سازمان و سیاست گذار است برنامه‌ها را تایید و تعیین می‌کنند، بعد از ابلاغ و تأیید شهردار هیئت مدیره‌ی سازمان وظیفه‌ی اجرای آن را دارد. در شهرهایی چون همدان، اصفهان و کرمان شهرداری‌ها جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان برگزار کرده‌اند که هزینه‌های آن 10 برابر کل هزینه‌های سازمان فرهنگی ماست؛ کسی نمی‌گوید که این در چارت وظایف سازمان فرهنگی شهرداری نیست و از بازخورد فوق‌العاده‌ی آن نیز بهره‌برداری می‌کنند.»

این فعال فرهنگی ادامه می‌دهد: «هیچ‌یک از اعضای شورای شهر از لحاظ ضوابط و چارچوب‌های قانونی نمی‌توانند در کارهای مربوط به سازمان به طور مستقیم دخالت کنند. وظایف تعیین‌شده برای سازمان فرهنگی مصوبه وزارت کشور است. در شورای سیاستگذاری سازمان فرهنگی چند نفر از اعضای شورای شهر نیز حضور دارند و آن‌جا می‌توانند اعمال نظر کنند و اولویت‌ها را تعیین کنند و به شهردار ابلاغ کنند و مدیرعامل اجرا کند. بهتر است اعضای شورای شهر به وظایف خودشان هم نگاهی بیاندازند و از چارچوب نظارت و قانونگذاری فراتر نروند. دخالت در امور سازمان‌ها و شهرداری‌ها جزو وظایف شورای شهر نیست.»

مدیرعامل سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در پایان تاکید می‌کند: "سازمان‌های فرهنگی شهرداری وظیفه دارند برای تمام سلایق و تمام اقشار جامعه برنامه برگزار کنند، چه بسا که در زمان حضور من در سازمان، با در نظر گرفتن تمام اقشار جامعه‌ی تبریز قبل ازجشنواره‌هایی چون موغام و عاشیقلار و تبریزیم، برنامه‌‌هایی چون مسابقات قرائت قرآن دانشجویان مسلمان جهان ، عشق کروانی، اعطای نشان درجه یک شهرداری به پیرغلام اهل بیت، برنامه‌ی شهدای بمباران، پاسداشت شهدای ارامنه که این دو در ذیل برنامه یادواره شهدای تبریز بود را برگزار کرده‌ایم و معتقدیم برگزاری جشنواره‌های هنری فاخر و اصیل می‌توانند نفوذ موسیقی‌های نابهنجار غربی در میان نسل جوان را کم کنند و این کمترین تاثیر این برنامه‌هاست که متاسفانه اغلب توجهی به این مورد نمی‌کنیم."

این اظهارات عضو شورای شهر تبریز در حالی است که رییس شورا هفته‌ گذشته در صبح رسانه و در نشست با خبرنگاران، برنامه‌هایی چون برگزاری دعای ندبه، دعای کمیل، مسابقات تلاوت قرآن و .... را بخشی از برنامه‌های فرهنگی شهرداری تبریز برشمرد که هر یک به تنهایی می‌توانند در چارت وظایف سازمان تبلیغات اسلامی و نهادهای مشابه باشند. بنابراین بهتر است همه‌ی کسانی که در این شهر مسئولیتی به عهده دارند به جای تفکیک اشتباه و بی‌دلیل این برنامه و آن دیگری با تفاهم و تعامل در چارچوب وظایف خود گام برداشته و سخن بگویند تا بهترین نتایج حاصل شود. جنگیدن و تقسیم خودی و ناخودی جز عقب‌‎‌افتادگی شهر هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.