×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
بدهی 282 هزار میلیاردی دولت در سال 96

 به گزارش هم نوا به نقل از فارس ، محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان و سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 98 کل کشور در نشست خبری امروز (یکشنبه) که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: دولت  بودجه 98 کل کشور را در دو سطح تقدیم مجلس کرده است.

وی افزود: یکی از سطوح اولیه دولت در لایحه بودجه 98 مبلغ ۴۰۷ هزار میلیارد تومان بوده و در سطح دوم با پیش‌بینی برخی از ارقام که اگر آنها تحقق پیدا کند، ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به این بودجه اضافه می‌شود و در مجموع ۴۴۷ هزار میلیارد تومان می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 کل کشور در ادامه تصریح کرد: در سطح منابع درآمد بودجه، منابع عمومی و شرکت‌ها است که در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و در سطح مصارف نیز تصویر کلی که دولت در قالب بودجه تقدیم مجلس کرده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های جاری معادل ۳۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است گفت: رشد آن نسبت به سال قبل ۹ درصد است و تنها موردی که رشد پیدا کرده، حقوق و دستمزد بوده که ۲۰ درصد رشد داشته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخناناش تصریح کرد: در لایحه بودجه 98 در حوزه عمرانی ۶۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که دقیقاً رقم سال گذشته است، رشدی نداشته و در تملک مالی ۲۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته حدود ۱۹ درصد کاهش را شاهد هستیم.

مفتح همچنین با اعلام اینکه اعداد بزرگ بودجه متعلق به حقوق و دستمزد است که ۹۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است گفت: در حوزه رفاه اجتماعی ۱۲۲ هزار میلیارد تومان و در حوزه بازپرداخت اوراق امور مالی ۱۹.۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از بودجه امسال بتوانیم پرداخت در سال ۹۸ داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از نظر میزان کسب درآمدها در حوزه درآمد مالیاتی ۱۲۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد مالیاتی است. در خصوص درآمد حاصل از صادرات نفت، با این مبنا که صادرات نفت ما، میانگین ۱.۵ میلیون بشکه در روز و قیمت هر بشکه ۵۴ دلار باشد و تأثیر دلار به ریال برای تهیه کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان و برای بقیه کالاها ۸۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده تا درآمدهای دولت تحقق یابد.

مفتح اظهار داشت: سقف اول درآمدهای دولت در سال 98 ، 407 هزار میلیاردتومان پیش بینی شده است که در سقف دوم 40 هزارمیلیاردتومان به درآمدها اضافه خواهد شد.

وی افزود: از درآمدهای اصلی بودجه منابع عمومی، اختصاصی و شرکت ها در کمیسیون تلفیق بررسی می شود. در بحث مصارف تصویر کلی که دولت در لایحه بودجه دولت تقدیم مجلس کرده است ، هزینه های جاری رقمی معادل 320 هزار میلیاردتومان پیش بینی دشه است که نسبت به سال قبل 9 درصد افزایش یافته است  و تنها رقمی که در این بخش رشد کرده است حقوق دستمزد است که 20 درصد رشد داشته است.

سحنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 98 کل کشور در ادامه عنوان کرد: در بخش عمرانی 62 هزار میلیاردتومان پیش بینی شده است که معادل رقم سال 97 است و در بخش تملک مالی 25 هزارمیلیاردتومان پیش بینی شده است که نسبت به سال قبل 19 درصد کاهش را شاهدیم.

وی با بیان اینکه مبلغ 95 هزارمیلیاردتومان در لایحه بودجه 98 برای حقوق دستمزد پیش بینی شده است، عنوان کرد: در بخش رفاه اجتماعی 122 هزارمیلیاردتومان و در بخش بازپرداخت اوراق مالی 19.2 هزارمیلیاردتومان پیش بینی شده است که بتوانیم از بودجه امسال برای سال 98 پرداخت داشته باشیم.

مفتح همچنین بیان کرد: از نظر میزان کسب درآمدهای دولت در حوزه درآمدمالیاتی 126 هزارمیلیاردتومان پیش بینی شده است و در خصوص درآمد حاصل صادرات نفت با این موانع صادرات نفت میانگین 1.5 میلیون بشکه نفت در روز پیش بینی شده است و قیمت هر بشکه نفت 54 دلار در نظر گرفته شده است همچنین تسعیر قیمت ارز برای کالاهای اساسی 4200 تومان و برای بقیه کالاها 8 هزارتومان پیش بینی شده است که متوسط 5500 تومان در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: از درآمدهای ارزی براساس قوانین بالادستی و قانون برنامه باید مقداری به صندوق توسعه واریز شود که برای سال 98 20 درصد برای صندوق توسعه ملی ، 14.5 درصد برای شرکت نفت و مابقی برای کل بودجه پیش بینی شده است.

«براین اساس 6.6 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی، 4.8 میلیارد دلار برای شرکت نفت و گاز و سهم دولت رقمی حدود 21.7 میلیارد دلار خواهد بود. در مجموع سعی شده است لایحه دولت به نحوی واقع بینانه پیش  بینی شود تا در سال آینده تصمیمات درستی گرفته شود.»

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق در بررسی های خود تلاش می کند به این اطمینان برسد که این اعداد تحقق پذیر است. به همین دلیل در فرایند رسیدگی به لایحه بودجه وقت زیادی را برای بررسی کلیات بودجه قرار دادیم که امروز وارد بررسی این موضوع در کمیسیون تلفیق شدیم و نماینده دولت به طور کامل لایحه ، اعداد ، ارقام و اهداف و درآمدها و هزینه ها و همچنین استدلال های پشتیبان را تشریح کرد.

وی ادامه داد: نمایندگان هم موارد مدنظر خود را بیان کردند و بعد از آن دیوان محاسبات و مرکز پژوهش ها نظرات خود را ارایه می کنند و  بعد از گذشت این مراحل کلیات بودجه به رای کمیسیون گذاشته می شود و وارد بررسی جزییات می شویم.

مفتح البته به این نکته هم اشاره کرد که ما بدنبال این هستیم جهت گیری بودجه و مشکلات احتمالی سال آینده ،‌چگونگی افزایش حقوق کارمندان و چگونگی حمایت از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را به صورت دقیق بررسی کنیم ،‌همچنین دیگر هدفگذاری در اسناد بالادستی در کمیسیون تلفیق بررسی می شود و بعد از آن به رای می گذاریم و بعد از آن وارد مباحث جزییات می شویم.

وی در همین زمینه افزود: امیدواریم با بررسی جامع و کامل گزارشی را به صحن علنی تقدیم کنیم که در تصویر کاملی وضع اقتصادی کشور را در سال آینده مدیریت کند.

مفتح بیان کرد: طبق آیین نامه دوهفته فرصت بررسی در کمیسیون تلفیق است که تا دوهفته دیگر قابل تمدید است اما براساس روال گذشته احتمالا ظرف سه هفته کار کمیسیون تلفیق به اتمام می رسد.

این نماینده مجلس بر همین اساس اضافه کرد: یکی از نکات مهم در بودجه بدهی هایی است که برای دولت ایجاد شده است . ما در قانون رفع موانع تولید دولت را مکلف کردیم که گزارش سالانه بدهی ها و مطالبات دولت را بعد از تایید سازمان حسابرسی به مجلس ارایه کنند برهمین اساس این گزارش ارایه شد و براساس آن بدهی دولت در 29 اسفند 96 ، 282.8 هزارمیلیاردتومان است و مطالبات در دولت در این تاریخ 139 هزار میلیاردتومان است که بدهی خالص دولت 143 هزار میلیاردتومان می شود که این رقم بزرگی نیست.

وی افزود: این بدهی در سه سطح طبقه بندی شده است. بدهی به اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی 60 هزارمیلیادتومان،‌موسسات و نهادهای عمومی و غیردولتی 69.4 هزارمیلیادتومان و بانکها و موسسات مالی و اعتباری 86.1 هزارمیلیاردتومان است.

مفتح خاطرنشان کرد: طبق این گزارش بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی 69.3 هزارمیلیارتومان ، بدهی به اشخاص دارنده اوراق بدهی (سررسید نشده) 55.8 هزارمیلیارتومان ، بدهی به بانکها 49.7 هزارمیلیارتومان و بدهی به بانک مرکزی 42.4 هزارمیلیارتومان است.

وی همچنین تصریح کرد: تصویری که در ذهن وجود داشت این بود که دولت بدهی فراوانی دارد اما این طور نیست و اعداد نشان می دهد که این بدهی در محدوده قابل قبولی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق 98 در بخش پایانی سخنانش بلا اعلام اینکه دولت برای تسویه اوراق در سال 98 اعداد و ارقامی را در بودجه پیش بینی کرده است تا بدهی دولت افزایش پیدا نکند، گفت: از سال 92 تا 97 ،‌136 هزارمیلیارتومان اوراق بهادار منتشر شده است که در لایحه بودجه سال 98 هم میزان اوراق بهادار 77 هزارمیلیارتومان پیش بینی شده است این در حالی است که طبق برنامه ششم میزان اوراق بهادار باید حداکثر 44.5 هزارمیلیارتومان باشد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.