×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
ایران همواره کنشگری فعال در طول تاریخ بوده است

به گزارش همنوا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدجواد ظریف روز یکشنبه در چهارمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه پهنه وسیع مطالعات تاریخ روابط خارجی حوزه‌ای بسیار مهم است، تصریح کرد: تاریخ روابط خارجی ایران مجموعه غنی از رخدادها، فراز و نشیب‌ها و وقایع تلخ و شیرین است که بخشی از هویت ملی و سرزمینی ما و خاطره جمعی ایرانیان را شکل می‌دهد و مطالعه آن درس‌های زیادی برای امروز دارد.

وی یادآور شد: تاریخ روابط خارجی ایران آیین‌هایی از تلاش‌ها، مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و مجاهدت‌های مردم ایران در برابر تهاجمات خارجی در طول قرون است. در کنار آن تاریخ فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایرانیان، تاریخ گسترش فرهنگی، تاریخ مهاجرت‌ها، تاریخ مذاکرات در زمینه‌های گوناگون و به بیان کلی تاریخ تعاملات ایران با جهان نیز است.

وزیر امور خارجه گفت: آنچه امروز می‌توانیم از مجموعه تاریخ روابط خارجی ایران بیاموزیم در مرتبه نخست آن است که ایران همواره در تاریخ یک کنشگر فعال بوده و ایرانیان حتی در سخت‌ترین شرایط نیز فضایی برای کنشگری یافته‌اند. البته چگونگی و کیفیت این کنش‌ها متأثر از درک ایران از خود، از دیگران، از فضای بین‌المللی و نیز متأثر از افکار تصمیم‌گیرندگان و اهداف و ابزارهای سیاست خارجی در هر دوره از تاریخ بوده است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: از دیگر دستاوردهای مطالعه تاریخی کسب این آگاهی است که توفیق سیاست خارجی در گروه اجماع و وحدت داخلی و کلید آن توسعه نهادهای حکومتداری و نیز توسعه هویت ملی مشترک است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تاریخ روابط خارجی ایران همچنین آشکار می‌سازد که دیپلماسی همواره جز لاینفک زندگی اجتماعی و سیاسی ایرانیان بوده است. دیپلماسی البته تنها نمود حضور بین‌المللی ایران نبوده اما بخش انکارناپذیری از حیات جهانی ایران در قالب دیپلماسی متولد شده است چرا که هیچ‌گاه دیپلماسی از زندگی قابل حذف نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی‌خاطرنشان کرد: تلاش‌هایی که امروز برای ساخت دوگانه‌های مصنوعی و با هدف کوچک جلوه دادن دیپلماسی صورت می‌گیرد، از منظر تاریخی فاقد دقت و صحت بوده و از منظر تحلیلی نادرست، از منظر عملیاتی نیز برای منافع همه جانبه ایران مضر است.

وی با بیان اینکه آنچه امروز در میان کشورهای آسیایی باید بدان توجه بیشتری شود رسیدن به یک همبستگی بر پایه یک گذشته تاریخی است، یادآورشد: ما به عنوان ملت‌های متمدن در قاره کهن که آن را گهواره تمدن بشری می‌پندارند باید با بصیرت نسبت به سرنوشت خود سرنوشت خود را بسازیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: تاکید بر روابط تاریخی میان ایران و کشورهای آسیایی و برگزاری کنفرانس‌های این چنین نه صرفاً به منزله تکریم گذشته دور از دسترس که به منزله دستیابی به یک روابط سازنده برای امروز است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.