×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Sunday 28 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25410 خبر
ایران سالانه ۱۰۰میلیون دلار صادرات داروهای بیوتک دارد

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در سفر به کوبا از موسسه واکسن‌سازی «فینلای» بازدید کرد و در نشستی مشترک با رئیس و مدیران این موسسه با اشاره به ظرفیت‌های مناسبی که در «انستیتو پاستور ایران» وجود دارد، خواستار گسترش همکاری‌های مشترک دو موسسه در زمینه انتقال فناوری و تولید واکسن های جدید شد و بر حمایت کامل معاونت علمی از این همکاری‌ها تاکید کرد.

وی در عین حال پیشنهاد کرد در کنار همکاری‌های خوبی که با بخش دولتی شده به ظرفیت‌ها و پلتفرم‌های جدیدی که در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران توسعه یافته‌اند هم توجه شده و همکاری‌های مشترک با بخش خصوصی هم گسترش یابد.

دهقانی با اشاره به تجربه موفق اعزام متخصصان ایرانی به موسسه فینلای در سال‌های گذشته پیشنهاد کرد که مجددا تیمی از متخصصان ایرانی به آن موسسه اعزام و با طی دوره‌های آموزشی مشخص، توسعه محصولات را انجام دهند.

معاون علمی رئیس‌جمهور با توجه به اطلاعات محدود مدیران فینلای در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان از آنها دعوت کرد با اعزام تیمی به ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های آنها بازدید کنند.

موسسه واکسن‌سازی فینلای از سال‌ها قبل همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه تولید واکسن با انستیتو پاستور ایران داشته و چند محصول مشترک توسط دو موسسه عرضه شده که آخرین آن‌ها واکسن کووید ۱۹ (پاستوکووک) بود.

دکتر دهقانی و هیات همراه همچنین از مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا (CIGB) بازدید کردند. این مرکز که از سال ۱۹۸۱ فعالیتش را آغاز کرده یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ BioCubaFarma (بیوکوبا فارما) است که به صورت تخصصی در حوزه داروهای زیستی و داروهای دامی، تولید محصولات بیوتکنولوژی مرتبط با صنعت و کشاورزی و همچنین ساخت واکسن‌های مختلف فعالیت دارد. مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا هم از سالهای گذشته همکاری‌های نسبتا خوبی با ایران داشته به طوری که حدود ۵۰ متخصص ایرانی در آن مرکز آموزش‌هایی را گذرانده‌اند. البته تمرکز همکاری ها بیشتر بر تولید مشترک واکسن بوده که با توجه به طیف گسترده محصولات آن ظرفیت بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های مشترک وجود دارد.

در نشستی که با حضور مدیران مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا برگزار شد، دکتر دهقانی فیروزآبادی پیشنهاد کرد با توجه به این که همکاری‌های مرکز با ایران به انستیتو پاستور و موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی محدود بوده مدیران این مجموعه از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی هم بازدید کنند.

به گفته معاون علمی رئیس‌جمهور با توجه به پلتفرمهای جدیدی که در شرکتهای دانش بنیان ایرانی ایجاد شده زمینه های خوبی برای همکاری های مشترک و حتی انتقال خط تولید از ایران وجود دارد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دکتر دهقانی گفت: حوزه زیست فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهور مورد حمایت ویژه قرار گرفته و با سرمایه گذاری های انجام شده در حال حاضر ایران سالانه ۱۰۰ میلیون دلار صادرات داروهای بیوتک دارد و در مجموع در حوزه محصولات سلامت ۱.۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل شده است. براین اساس فرصت بسیار مناسبی برای گسترش همکاری های مشترک مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی کوبا و شرکت‌ها و موسسات ایرانی وجود دارد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.