گروه : اجتماعی

اجرای کریدور ریلی شرق- غرب با ۲.۴ میلیارد دلار فایناس
به گزارش همنوا به نقل از فارس، جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن امروز در حاشیه آیین راهاندازی قطار پنج ستاره تبریز - مشهد در ایستگاه خاوران با بیان اینکه بهترین راهکار برای افزایش ایمنی جادهای در جهان، انتقال بار از جاده به ریل است، اظهار کرد: در صورتی که بارها از جاده به ریل منتقل شود؛ جان باختگان تصادفات جادهای ۲۰ هزار نفر کاهش می یابد.
وی ادامه داد: طبق برنامه هفتم، ظرف سه سال آینده با کمک بخش خصوصی و شرکتهای صاحب بار، خطوط ریلی را دو خطه خواهیم کرد تا بخشی از بار را به سمت ریل بیاوریم.
ذاکری با بیان اینکه اتصال ریلی ایستگاه شرق تبریز ( خاوران) به غرب تبریز ( مرکزی) به عنوان مهمترین پروژه استانی و بزرگترین پروژه کریدور شرق- غرب است، متذکر شد: این پروژه در قالب پروژه تکمیل کریدور شرق - غرب از سرخس به چشمه ثریا طراحی شده است.
مدیرعامل راهآهن تاکید کرد: اتصال ریلی ایستگاه شرق تبریز به غرب در سبد دوم پروژههایی است که با یکی از کشورها در قالب فاینانس مذاکره شده و ۲.۴ میلیارد دلار اعتبار برای کل پروژه اختصاص خواهد یافت که شامل برقی کردن مسیر و تکمیل این کریدور است.
وی ابراز امیدواری کرد؛ با پیگیری و حمایهای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و استاندار آذربایجانشرقی، این موضوع ظرف ۴ سال آینده عملیاتی شود.
مراسم راهاندازی قطار پنج ستاره تبریز - مشهد با حضور جبارعلی ذاکری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، بهرام سرمست، استاندار آذربایجانشرقی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی، در ایستگاه خاوران تبریز برگزار شد.
کریدور شرق-غرب ایران و احیای راه ابریشم
کریدور شرق به غرب با احیای جاده قدیمی ابریشم، حملونقل کالاها را از طریق ایران بین کشورهای آسیایی و اروپایی، امکانپذیر میکند و درآمد زیادی را نیز وارد کشور خواهد کرد.
موقعیت ژئوپلیتیکی و زیرساختهای فعلی ایران بهطور بالقوه این کشور را بهعنوان قطب ترانزیتی منطقهای در امتداد کریدور شرق به غرب برای ترانزیت بارهای چین به اروپا تبدیل میکند.
مسیر ایرانی کریدور شرق-غرب ار مرزهای شمال شرقی ایران به مرزهای خروجی غربی و شمال غربی و بالعکس است. این مسیر برای افزایش ترافیک بار از چین به ترکیه و کشورهای اروپایی همچنین در جهت معکوس خدمت میکند.
نقش ایران در راه ابریشم جدید
در عین حال راه زمینی جاده ابریشم از چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا شامل اندونزی و ویتنام آغاز میشود و با عبور از کشورهای هند، پاکستان، آسیای میانه، ایران و ترکیه در آسیا امتداد و تا کشورهای اروپای شرقی و ایتالیا ادامه مییابد. همچنین راه دریایی جاده ابریشم نیز از آسیای جنوب شرقی شروع شده و در ادامه از اقیانوس هند، شرق آفریقا، دریای سرخ، و با عبور از کانال سوئز، دریای مدیترانه تا ایتالیا و اسپانیا ادامه مییابد.
کریدور شرق به غرب همان جاده ابریشم قدیمی است که یکی از قدیمیترین شبکه راهها با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال است که اتصال قاره اروپا و آسیا را از طریق ایران برقرار میکند. کریدور شرق به غرب با داشتن شش مسیر مختلف، حملونقل کالاها را از طریق ایران به کشورهای آسیای میانه، خاور دور، شرق آسیا و آسیای جنوب شرقی، اروپا و آفریقا را امکانپذیر میکند.
در صورت سرمایهگذاری در پروژههای نیمهتمام همچنین فراهم آوردن زیرساخت ریلی و جادهای مناسب در کشورهای حوزه آسیای مرکزی و افغانستان طرح ابتکار کمربند-راه میتواند از مسیرهای دیگری همچون موارد زیر گذشته و پس از عبور از خاک ایران به سمت اروپا امتداد یابد.
سرمایهگذاری در بخش حملونقل با هدف تبدیل ایران به تقاطع کریدورهای بینالمللی یکی از ضرورتهای کشور است. اقدام مهمی که علاوه بر تقویت مزیتهای ترانزیتی این سرزمین و به تبع آن ایجاد وابستگی میان کشورهای منطقه و جهان به ایران، ایجاد اشتغال در میان نیروهای انسانی داخلی، ترویج فرهنگ ایرانی و نمایش امنیت کشور به جهانیان، درآمد بسیار زیادی را نیز وارد کشور خواهد کرد.
https://hamnava.ir/News/Code/2809600
0 دیدگاه تایید شده