×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
افزایش ۳ برابری قیمت پیاز اشک مردم را درآورد

به گزارش همنوا، قیمت پیاز که تا ماه گذشته بر اساس مرغوبیت بین ۷ تا ۱۱ هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر متغیر بود به‌یک‌باره با جهشی دو تا سه برابری موجب تحیر بسیاری از مصرف‌کنندگان شد.

در حال حاضر قیمت پیاز در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به کیلویی ۲۶ هزار تومان رسیده است.

اینکه چه عواملی باعث افزایش سرسام‌آور قیمت پیاز شده مشخص نیست ولی برخی متصدیان محصولات کشاورزی می‌گویند تغییر فصل و کمبود تولید این محصول و صادرات آن در افزایش سریع این محصول کشاورزی مؤثر بوده است.

البته برخی از بار فروشان در میدان بار مشهد نیز می گویند: علاوه بر تاثیر صادرت پیاز بسیاری از عمده فروشان معمولا محصولات را در انبار های ذخیره سازی می کنند و به نوعی قیمت ها را افزایش می دهند و یا با تزریق قطره چکانی سعی می کنند تا قیمت بر روی یک عدد ثابت حفظ شود!

گران‌فروشی در بازار

درحالی‌که قیمت پیاز در فروشگاه‌های سطح شهر کیلویی ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان خودنمایی می‌کند اما این رخ در فروشگاه‌های بزرگ با قیمت های فاحش و گران تری تری به فروش می‌رسد.

مشاهدات خبرنگار بازار از یک فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی در بلوار جانباز مشهد نشان می‌دهد که قیمت یک کیلو پیاز در این هایپر مارکت بزرگ به ازای هر کیلو ۳۶ هزار تومان نرخ‌گذاری و در حال عرضه است.

یکی از شهروندان مشهدی در همین راستا و در این فروشگاه به ما می‌گوید: ظاهراً قیمت محصولات بسته به نوع فروشگاه و منطقه‌ای که در آن قرار دارد متفاوت است.

این خانم خانه‌دار با ابراز نارضایتی از عملکرد سازمان تعزیرات برای نظارت بر قیمت کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بیان کرد: درحالی‌که قیمت یک کیلو گوجه در فروشگاه‌های سطح شهر ۱۲ هزار تومان است اما در این فروشگاه قیمت گوجه ۲۵ هزار تومان و پیاز به قیمت ۳۶ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

این شهروند قیمت ۳۶ هزارتومانی به ازای خرید یک کیلو پیاز را ناعادلانه خواند و اظهار کرد: افزایش سه برابری قیمت این محصول در مدت یک هفته غیرقابل‌قبول است.

وی با بیان اینکه به طور معمول از پیاز در تمامی غذاهای طبخ شده باید استفاده کرد اذعان کرد: متاسفانه این گرانی موجب شده تا از خرید کیلویی این محصول اجتناب و بسیاری از مردم به خرید دانه ای این محصول روی بیاورند.

پیاز ارزان می‌شود

در همین راستا رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در پاسخ به سؤال بازار مبنی بر اینکه پیاز در میدان‌ها بار چه قیمتی داشته و ریشه این گرانی و در کجاست پاسخ داد: صادرات پیاز از ماه گذشته با افزایش نرخ قیمت و البته به هم خوردن توازن توزیع در بازارهای داخلی همراه شد و ازاین‌رو شاهد افزایش قیمت در بازار بودیم.

حیدر ساکن برجی بابیان اینکه گرانی این محصول به‌صورت مقطعی بوده و با برداشت محصول در استان کرمان به‌زودی شاهد توزیع و کاهش قیمت‌ها خواهیم بود اظهار کرد: با برداشت این محصول در سایر استان‌ها و ارسال به خراسان رضوی قیمت این محصول در روزهای آتی کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر قیمت پیاز در میدان‌های بار به چه نرخی در حال عرضه است ادامه داد: در حال حاضر قیمت یک کیلو پیاز در سطح میدان‌های با مشهد متناسب باکیفیت از قیمت ۸ الی ۱۴ هزار تومان به ازای هر کیلو متغیر است بیان کرد: لحاظ کردن سود بیش از میزان تعیین‌شده و مصوب و عرضه پیاز باقیمت‌هایی ۳۰ هزار تومان و یا بیشتر در برخی از فروشگاه‌ها بدون شک تخلف محسوب شده و قابل‌رسیدگی و شکایت است.

وی هم‌چنین با اشاره به این موضوع که برداشت پیاز از زمین‌های کشاورزی زمین‌های جیرفت از توابع استان کرمان آغازشده است ادامه داد: روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن به بازار کشور تزریق می‌شود که از این میزان روزانه حدود پنج دستگاه کامیون بار پیاز وارد استان خراسان رضوی می‌شود و لذا با توجه به ارسال این محصول از سایر استان‌ها در طی روزهای آینده شاهد روند کاهشی قیمت خواهیم بود.

سهم اندک خراسان رضوی در تولید پیاز

حجم اندک تولید محصول پیاز در خراسان رضوی که تنها ۴۵ درصد نیاز این استان را تأمین می‌کند موجب شده تا بخش دیگری از این نیاز از استان‌های جنوبی کشور تأمین شود.

به گزارش خبرنگار بازار فصل برداشت پیاز در خراسان رضوی از اواخر شهریور آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد لذا در ماه‌های پایانی سال نیاز مصرفی این استان از دیگر استان‌ها به‌ویژه استان کرمان تأمین می‌شود.

۴۵ درصد مصرف پیاز خراسان رضوی در این استان تولید می‌شود و مابقی از استان‌های دیگر تأمین می‌شود

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه ۴۵ درصد مصرف پیاز خراسان رضوی در این استان تولید می‌شود و مابقی از استان‌های دیگر تأمین می‌شود اظهار می‌کند: در حال حاضر در خراسان رضوی تولید پیاز نداریم و حجم کم پیاز تولیدی نیز در استان مصرف‌شده است.

فرزاد عدالتیان بابیان اینکه بهای پیاز در کل کشور گران شده است، افزود: برداشت پیاز در استان از اواخر شهریورماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد و در حال حاضر برداشت پیاز در استان نداریم.

وی بیان کرد: امسال ۱۶ هزار و۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی خراسان رضوی زیر کشت محصول پیاز بود که با عملکرد ۴۰ تن در هر هکتار میزان ۶۴هزار تن تولید داشته‌ایم.

این مسئول بابیان اینکه مصرف پیاز استان با سرانه ۲۲ کیلوگرم به ازای هر نفر به میزان ۱۴۲ هزار تن است، گفت: ۷۸ هزار تن کمبود داریم که این میزان را با واردات پیاز کشت استمرار مناطق جنوبی کشور که از چند روز دیگر برداشتش آغاز می‌شود، جبران می‌کنیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.