×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
افزایش ۳۳ درصدی ارزش تولیدات کشاورزی در آذربایجان شرقی

به گزارش همنوا اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه بیشترین ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان مربوط به زیر بخش دام با سهم ۵۲ درصدی به میزان ۵۵۰ هزار میلیارد ریال است، گفت: زیر بخش شیلات با ارزش تولبید ۲۵ هزار میلیارد ریال و سهم ۲.۵ درصدی کمترین سهم را در تولیدات کشاورزی استان دارد.

وی بیشترین سهم ارزش افزوده تولیدات باغی استان را مربوط به محصول گوجه فرنگی و خیار با سهم ۸۱ و ۸۰ درصدی از تولیدات این بخش عنوان کرد و گفت: در زیر بخش زراعی نخود و گندم دیم با سهم ۷۲ و ۷۰ درصدی بیشترین سهم از ارزش افزوده را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اعلام کرد: از کل تولیدات بخش کشاورزی استان در سال گذشته حدود ۷.۵ درصد از نظر وزنی و ۱۷ درصد از نظر ارزشی صادر شد.

وی با بیان اینکه برای محاسبه رشد بخش کشاورزی به طور معمول از شاخص ارزش افزوده استفاده می‌ شود و یکی از روشهای محاسبه این شاخص از طریق کسر سهم هزینه های واسطه ای از ستانده است، گفت: محاسبات کارشناسی سازمان جهادکشاورزی استان نشان می دهد که ارزش افزوده ایجاد شده در بخش کشاورزی به قیمت جاری در سال ۱۴۰۲ برابر ۵۲۰ هزار میلیارد ریال و از بین زیربخشهای کشاورزی بیشترین ارزش افزوده مربوط به زیربخش باغبانی است.

آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و در حدود یکصد هزار هکتار باغ و قلمستان است و سالانه بیش از پنج میلیون تن محصول کشاورزی در این استان تولید می شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.