×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 25 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25395 خبر
اسکناس‌های جدید 1000 و 2000 تومانی وارد بازار شدند/رونمایی از مقبره الشعرا پشت اسکناس‌های جدید

به گزارش همنوا، اسکناس های جدید 10 هزار و 20 هزار ریالی که تصویر آنها در تیر ماه امسال منتشر شده بود، وارد بازار شدند. اما انتشار تصویر این اسکناس‌ها دور از حاشیه نبود.

اسکناس‌هایی با امضای همتی

یکی از نکات مهم تصاویر منتشر شده از این اسکناس های جدید، وجود امضای عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی بر آنها بود.

مقدمه‌چینی برای حذف چهار صفر از پول ملی؟

به علاوه، تصاویر این اسکناس‌ها نشان می‌دهند که در قسمت بالای آنها، صفرها به صورت کمرنگ نمایش داده شده و در قسمت پایینی هم اعداد بدون صفر درج شده‌اند.

موضوعی که عده‌ای آن را اقدام بانک مرکزی در جهت آماده کردن اذهان عمومی برای حذف چهار صفر از پول ملی تعبیر کردند. موضوعی که سال‌هاست شایعاتی پیرامون آن وجود دارد اما هیچ وقت به سرانجام نرسیده است.

علاوه بر این موضوعات، حواشی دیگری نیز پیرامون انتشار تصاویر اسکناس های جدید 10 هزار و 20 هزار ریالی وجود داشت که باعث شد انتقاداتی زیادی به بانک مرکزی در قبال چاپ این اسکناس‌ها مطرح شود.

هزینه بانک مرکزی برای اسکناس‌هایی بی ارزش

رشد تورم در سال‌های اخیر باعث کاهش شدید ارزش پول ملی و افت قدرت خرید اسکناس‌های هزار تومانی و دو هزار تومانی شده است.

در این شرایط، مشخص نیست که هدف بانک مرکزی از ایجاد این هزینه برای چاپ اسکناس‌هایی که عملا نمی‌توان چیزی با آنها خرید، چیست.

از طرف دیگر، طبق آخرین آمارها، چاپ هر اسکناس حدود ۳۵۰ تومان برای بانک مرکزی هزینه دارد. همین موضوع باعث شد که عده‌ای چاپ اسکناس های جدید را یک هزینه اضافه و بیهوده از سوی بانک مرکزی قلمداد کنند.

نکات امنیتی اسکناس های جدید

اسکناس های جدید هزار و دو هزار تومانی نکات امنیتی مختلفی دارند که در ادامه بررسی می‌شوند.

نخ امنیتی پنجرهای هولوگرافیک: این نخ دارای پوشش ویژه‌ای است که در مقابل نور و با تغییر زاویه دید، به صورت هفت‌رنگ دیده می‌شود. همچنین بر روی آن عبارت لاتین CBI درج شده است.

تصویر مکمل: قسمتی از عدد ۱ در رو و قسمتی دیگر از آن در پشت اسكناس چاپ شده که در مقابل نور یکدیگر را تکمیل کرده و عدد ۱ را به صورت کامل نمایان می‌سازد.

چاپ برجسته: این نوع چاپ با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی می‌باشد. تصویر پرتره حضرت امام (ره)، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی اسكناس به این روش چاپ شده‌اند.

واترمارک و الکتروتایپ: تصویر سه‌بعدی پرتره حضرت امام (ره) همراه با عدد ۱ به صورت لاتین که به شکل مخفی در خمیره کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور به راحتی قابل رؤیت می‌باشد.

الیاف فلورسنتی نامرئی: در فرایند ساخت کاغذ اسكناس از الیاف فلورسنت نامرئي استفاده شده است که در زیر نور ماوراء بنفش، در رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و زرد قابل مشاهده مي‌باشد.

شماره سریال: چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب مشکی فلورسنت انجام شده و تحت تابش نور ماوراء بنفش به رنگ زرد تغییر طیف می‌دهند.

ریزنوشته (میکروپرینت): نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ‌نمایی قابل رؤیت هستند و تنها دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آن‌ها هستند.

طراحی خطی سه‌بعدی (مدالین): نوع ویژه‌ای از طراحی امنیتی است که در آن نقوش به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

 

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.