×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
وانت‌بارهای میوه فروش تبریز در انحصار ۱۸ نفر است/ احداث ۲۰ پارک محله‌ای طی سال آینده

به گزارش هم‌نوا، دومین نشست از سلسله‌نشست‌های خبری مدیران شهرداری تبریز برای بررسی مسائل و مشکلات شهری برگزار شد که در این نشست جواد صدیقی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تبریز و همچنین اکبر امجدی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز به توضیح مسائل و مشکلات شهری و عمل‌کرد خود پرداختند.

جواد صدیقی معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تبریز در این نشست گفت: معضل رهاشدگی سگ‌ها در محیط شهری در شهر تبریز و دیگر شهرها، از مسائل مهم و مطرح است که در این زمینه با پناه‌گاه حیوانات پردیس مذاکراتی شده تا این حیوانات به همت شهرداری جمع‌آوری شوند و در آن مجموعه عقیم‌سازی شود. همچنین تسریع این اقدام، با اداره دام‌پزشکی نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

صدیقی ادامه داد: بیش از ۱۰۰۰ قلاده سگ بلاصاحب جمع‌آوری شده اما باز هم جمعیت روبه‌افزون است. دلیل افزایش جمعیت ‌‌سگ‌های بلاصاحب  این است که متأسفانه این حیوانات از شهرهای کوچک جمع‌آوری می‌شوند و در حاشیۀ کلان‌شهر تبریز رهاسازی می‌شوند.

وی درخصوص نحوۀ جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب توضیح داد اجازۀ تلف‌کردن سگ‌های بلاصاحب در حوزۀ استحفاظی ما داده نشده است.

صدیقی همچنین در خصوص حیوانات رهاشده گفت: سگ‌های بلاصاحب در پارک ائل‌گلی مریض هستند و نیاز به رسیدگی ویژه دارند که به جمع‌آوری این حیوانات با کمک فعالان حیوانات اقدام شده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تبریز در خصوص سد معبر خودرویی توضیح داد: در چند روز اخیر ماه آذر که به دستور شهردار محترم، در شهر تبریز بیش از ۳۰۰ دستگاه وانت‌بار در انحصار ۱۸ نفر هستند.
سازمان حمل و نقل بار و سازمان میادین و فرآورده‌های کشاورزی نیز در مسئلۀ سازمان‌دهی این وانت‌بارها مسئولیت دارند و انتظار می‌رود که با شهرداری در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند.

صدیقی توضیح داد بیش از ۵۰۰ دستگاه شناسایی شده‌اند که کمتر از ۵۰ نفر خود را معرفی کرده‌اند و مابقی وانت‌بارها چون در انحصار دیگران هستند خود را معرفی نخواهند کرد.

جواد صدیقی درخصوص سدمعبر توسط طبق‌فروشان گفت: طبق‌فروشان اجاره‌ای یکی از معضل‌های اصلی‌اند که عده‌ای خیابان و‌ طبق را به مبالغ زیادی به‌صورت روزانه اجاره می‌دهند.
این انحصارگران به خود این اجازه را داده‌اند که مغازه و طبق را رها کرده و وارد فضای خیابان شده‌اند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تبریز در خصوص نظارت و رسیدگی به این معضل اذعان کرد با مساعدت جناب آقای خلیل‌اللهی با بازدید میدانی و همراهی‌شان به این مسئله رسیدگی شده است و امید است که شاهد پایان این انحصار باشیم.

وی همچنین گفت در این خصوص ۱۱ دستگاه اعم‌از صداوسیما، فرمانداری، راه و شهرسازی، نیروی انتظامی و تعزیرات باید همکاری‌های لازم را داشته باشند که یکی از این ارگان‌ها شهرداری است.انتقاد از نیروی انتظامی این است که چنان‌که برای یک پارک دوبل، جریمه می‌شویم؛ در این خصوص هم رسیدگی‌های لازم صورت بگیرد.

صدیقی همچنین اذعان کرد این خودروها صرفاً میوه نمی‌فروشند و جوانان را با مشروبات الکلی و مواد مخدر آلوده کرده‌اند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تبریز دربارۀ تخصیص بازارچه و میادین توسط شهرداری اضافه کرد: در گذشته در ایستگاه اتوبوس خاقانی، شب بازار ایجاد کرده بودیم که استفاده از این فضاها باز هم امکان‌پذیر است.

صدیقی همچنین از امکان استفاده از فضای خالی و متروکه حمام‌های قدیمی تبدیل به مکان‌های سنتی برای ایجاد کافه برای کارگران ساختمانی نیز در این نشست خبر داد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار تبریز با توجه به نزدیک شدن فصل سرما و بارش برف در رابطه با برف‌روبی و حذف نمک‌پاشی گفت: در سال‌های گذشته و در سال اخیر ۵۰ هزار تن نمک‌پاشی صورت گرفته است که این امر موجب تخریب فضای سبز، ایجاد بخار سمی، تخریب سازه‌های بتنی و آهنی، تخریب پیاده‌روها، تخریب محیط زیست و تخریب خودروها می‌شود که طبق محاسبات سرانه ۲۵ کیلو نمک به محیط زیست آسیب زده است.

صدیقی در رابطه دانش‌بنیان کردن برف‌روبی و حذف نمک‌پاشی گفت: از ماه مرداد، با همکاری پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان جلساتی برگزار شد و از استادان دانشگاه مساعدت‌جویی کردیم. در این جلسات یکی از استادان شیمی،‌ طی بررسی‌های خود ترکیباتی ارائه کرد که این ترکیب پیش از بارش به‌صورت مه‌پاش در خیابان‌ها پخش خواهد شد و از خصوصیات این ترکیب، حفظ سلامت محیط زیست است.

وی درخصوص دانش‌بنیان بودن این اقدام نوآورانه توضیح داد: برای اولین‌بار در کشور ثبت این مورد به نام تبریز و شهرداری تبریز انجام خواهد گرفت که این مورد حتی در کشورهای همسایه نیز بی‌سابقه است.

کاهش 80 درصدی آب در فضای سبز تبریز با حذف چمن

اکبر امجدی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز نیز در این نشست گفت: اولویت اول ما کیفیت فضای سبز است اگرچه هرگز توسعه را فدای کیفیت نمی‌کنیم. در جهت حفظ این کیفیت، باید باور داشت که شاکلۀ اصلی فضای سبز درخت است و این امر در طولانی‌مدت بازده است و کارهای دیگر از قبیل گل‌کاری در کوتاه‌مدت از بین خواهند رفت.

امجدی در خصوص درختان گفت: آب‌یاری درختان مسئلۀ اول است و در این خصوص توضیح داد که کیفیت آبیاری درختان امروز هم ایده‌آل نیست و نزدیک به ۲۰ درصد خیابان‌های شهر، درختان فضای آبیاری ندارند. در آبیاری ابتدا باید بستر فراهم شود و سپس آبیاری صحیح انجام بگیرد.

اکبر امجدی خبر داد: در سال آینده، با شبکه‌سازی آبیاری، به حذف تانکرهای آبیاری اقدام خواهیم کرد. درخصوص کنترل تانکر‌ها، تجهیز این تانکرها به سیستم ردیاب صورت گرفته است. در لایه‌های بعدی سیستم ردیاب، پر کردن کامل تانکر مدنظر است و ضمن ردیابی، در مسیر با تخلیه کنترل خواهند شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز در خصوص هرس درختان گفت: بحث هرس درختان یک بحث علمی است که باید صورت بگیرد. در اصطلاح «هرس و تربیت درخت» باید نگاه بلندمدت و ثابت مدنظر باشد. اگر هرس به درستی انجام شود، شاخه‌های درختان نمی‌شکنند. شاخه‌ای که با برف می‌شکند نشان از ضعف مدیریت ماست چراکه درختان زیرنظر ما باید مقاوم باشند.

امجدی با اظهار رضایت از هرس امسال، اضافه کرد: ما نیاز به جوان‌سازی درختان داریم و هرس درختان از ۱-۵ اسفند آغاز خواهد شد. 

اکبر امجدی در خصوص رسیدگی به تغذیۀ درختان و فضای سبز گفت: بحث تغذیۀ درختان از مسائل مهم است که باید به‌صورت مستمر پی‌گیری شود.

وی درخصوص لزوم گسترش فضای سبز و جلوگیری از ازبین‌بردن فضای سبز گفت در منطقه ۱ شهرداری با کف‌سازی، درختان را از بین برده‌اند که انتقاد جدی به این مورد داریم. در حوزه کمیت فضای سبز، ۱۵۰ هزار فضای مناسب کاشت درخت مناسبند که به کاشت درخت اقدام خواهد شد.همچنین به منظور آگاه‌سازی دانش‌آموزان، به کاشت نهال در مدارس اقدام شده است.

امجدی هم‌چنین گفت: گشت حفظ و گسترش راه‌اندازی شده است تا روند حفظ و گسترش فضای سبز با جدیت پیگیری شود. ۴۰۰ هکتار توسعه فضای کمربند سبز در دست اقدام است. فضای سبز به‌صورت حجیم در حاشیه شهر برای جلوگیری از ساخت‌وساز داری اهمیت است. امروز، شهرک‌های جدید روزی در حاشیه بودند که اگر در این حاشیه‌ها فضای سبز ایجاد می‌شد امروز با کمبود فضای سبز مواجه نبودیم. 

وی ادامه داد برای سال آینده، ۲۰ پارک محله ای احداث خواهد شد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز در خصوص نگه‌داری فضای سبز توضیح داد نگه‌داری فضای سبز به‌وسیلۀ بخش خصوصی انجام می‌گیرد. اگر به کیفیت و نظارت اهمیت ندهیم، بخش خصوصی ناموفق خواهد بود. صورت وضعیت پیمان‌کاران به‌صورت سیستمی خواهد بود که از سال ۱۴۰۲ به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد و این نظارت در کیفیت تأثیر جدی خواهد داشت. این طرح از سال ۹۴ در دست اقدام بود که در این مجموعه عملی خواهد شد.

اکبر امجدی دربارۀ کمبود منابع آب و تأکید بر کیفیت آب‌یاری توضیح داد: آبیاری شبانه چمن‌ها و فضای سبز مدنظر است تا آفتاب‌سوزی نباشد و کیفیت آبیاری بالا برود. ما اجازۀ دسترسی به منبع جدید آب خام نداریم و طرح جامع آب خام در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز به‌صورت جدی پیگیری می‌شود. در توزیع آب خام باید به‌صورت دقیق برخورد کنیم و عمدۀ مشکل در منطقه ۱، ۲، ۵ و ۱۰ است.

امجدی گفت: ما نیاز به کاهش فضای چمن در فضاهای غیرضروری داریم که البته طرح جایگزین داریم تا مصرف آب قریب به ۸۰ درصد کاهش داشته باشد.

وی با اشاره‌ای به مسئلۀ باغات تبریز توضیح داد: باغات قدیمی تبریز دارای اهمیت هستند و شناسنامه این باغ‌ها به‌روزرسانی شده است. ۱۵۰ هکتار باغ در شهر وجود دارد که این باغ‌ها باید حفاظت شوند. 

اکبر امجدی در دومین نشست از سلسله‌نشست‌های خبری مدیران شهرداری تبریز از لزوم تدوین اطلس خاک تبریز با همکاری دانشگاه تبریز به این علت که بافت تبریز، از خاک‌های متفاوتی تشکیل شده است، خبر داد.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز در خصوص زیباسازی شهری گفت: با ایجاد کمیته‌های تخصصی سعی داریم نگاه به زیباسازی هم علمی باشد.

امجدی در خصوص اقدامات انجام‌گرفته اضافه کرد: المان‌های محتلف، نقاشی‌ها در سطح شهر و همچنین مجسمه‌سازی در محصوطه مقبره‌الشعرا صورت گرفته است و نورپردارزی مسجد صاحب‌الامر در دست اقدام است. جشنواره‌های مختلف ازجمله شهروند نمونه، طرح کاشت نهال توسط متولدان و متوفیان برای اولین بار در تبریز با مجوز و همکاری سازمان ثبت‌احوال، جشنوارۀ ائل‌گلی تبریز و فراخوان گروه همراهان سبز نیز صورت گرفت که در فراخوان همراهان سبز، شهروندان به فضای سبز رسیدگی و نظارت کنند و از سال آینده قریب به ۲۲۰ نفر ناظر افتخاری خواهیم داشت. همچنین تدوین یک لایحه برای نورپردازی و تهیه سیاست‌های تشویقی برای بام‌باغ یا روف‌گاردن از اقدامات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری تبریز است.

اکبر امجدی از پنجمین سمپوزیم مجسمه‌سازی در بودجه سال آینده خبر داد تا با این جشنواره اقتصاد هنر هم رونق پیدا کند.

وی ادامه داد: نیاز به ساخت ۶ مجسمه برنز از شخصیت‌هایی مثل شهریار، پروین اعتصامی، جبار باغچه‌بان، ستارخان، شهید باکری و دیگر شخصیت‌های آذربایجان داریم.

وی هم‌چنین از صبح جمعه‌های تبریز و تدوین و پیش‌بینی ۳۰۰ برنامه در پارک ائل‌گلی خبر داد.

امجدی در خصوص مبلمان شهری نیز اذعان کرد طرح جامع تبلیغات شهری و طرح جامع مبلمان شهری باید به‌صورت جدی کار شود.

وی درخصوص مشارکت مردمی توضیح داد که مشارکت شهروندان برای ما هم مهم است و با همکاری و‌ همراهی مردم، شهرداری نیز در پیش‌برد اقدامات خود موفق خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.