×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
اثرات زیست‌محیطی معدن مس سونگون برای آذربایجان‌شرقی و سودش در جای دیگر

به گزارش همنوا، صابر پرنیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه طبق قانون ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن باید در شهرستان محل معادن هزینه شود، اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی در بخش معدن ظرفیت بالایی دارد به‌طوریکه از ۶۴ ماده معدنی موجود در کشور ۵۲ ماده معدنی در استان وجود دارد.

وی با بیان ایکه فرآیند فعالیت معادن پیچیده‌تر از بخش‌های صنعت و تجارت است، گفت: با توجه به این در سال‌های گذشته به بخش معدن توجه کمتری شده است، بنابراین باید به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشیم و تمام نهادهای متولی باید همکاری لازم را داشته باشند تا تولید ثروت را در استان و کشور افزایش دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ۵۰ درصد معادن غیرفعال استان، معادن کوچک و یا انواع لاشه سنگ‌ها و سنگ‌های ساختمانی هستند که برای بهره‌بردار صرفه اقتصادی ندارند.

پرنیان تصریح کرد: البته افرادی که صلاحیت بهره‌برداری از معادن را ندارند نیز از جمله اولویت‌های سازمان صمت برای تعیین تکلیف این موارد است به‌طوریکه هر دو هفته یک بار جلسه شورای معادن برای سیاست‌گذاری‌های لازم در این بخش برگزار می‌شود.

وی گفت: از نمایندگان مجلس درخواست می‌کنیم تا قانون معادن به‌گونه‌ای اصلاح شود تا اهلیت مالی، فنی و تخصصی افراد در واگذاری‌ها در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به برگزاری مزایده ۲۲۶ محدوده معدنی استان تاکید کرد: بهره‌برداران معادنی که بیش از پنج سال فعالیتی نداشتند، سلب صلاحیت خواهند شد و این معادن دوباره به چرخه مزایده بازخواهند گشت.

وی با اشاره به اهمیت تقویت تمام اجزای زنجیره فعالیت معادن از اکتشاف تا بهره برداری و فرآوری مواد معدنی افزود: برای مثال بیش از یک دهه است که اثرات زیست‌محیطی معدن مس سونگون عاید استان می‌شود ولی منابع استان در جای دیگری فراوری می شود در حالی که بهتر است منایع استان در خود استان فرآوری شود البته در این زمینه اقدامات ویژه‌ای انجام شده به‌طوریکه تقریبا این اقدامات در تاریخ معدن استان آذربایجان‌شرقی کم‌نظیر است.

پرنیان با بیان اینکه اطلاعات ۴۰ درصد معادن فعال در سامانه جامع تجارت ثبت شده است، اضافه کرد: تا پایان بهمن اطلاعات تمام معادن در این سامانه درج خواهد شد، یعنی هر معدن شناسه خاص خود را خواهد داشت و تمام اطلاعات معادن مانند آمار تولید، میزان فروش، قیمت و مشخصات مشتریان در سامانه ثبت می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت ثبت محدوده‌های معدنی در سیستم کاداستر متذکر شد: هوشمند شدن معادن، علاوه بر رصد فعالیت، موجب شفافیت در زمینه حقوق دولتی معادن نیز می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: خوشبختانه با همکاری شرکت مس ایران، شرکت مس سونگون و دانشگاه تبریز آزمایشگاه مجهزی در شهرستان مرند راه‌اندازی شد که امیدواریم با ارائه خدمات مطلوب به معدنکاران، فعالیت‌های معدنی تسریع شود البته لازم به ذکر است، همکاری میان دانشگاه و بخش معدن بستر خوبی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان فراهم خواهد کرد.

پرنیان یادآور شد: تکلیف بخش عمده‌ای از معادنی که امکان فعال شدن دارند تا پایان امسال مشخص می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه نفلین سینیت گفت: اخیرا قرارگاه خاتم الانبیا با انعقاد قراردادی با جدیت در حال تجهیز سالن‌های فرآوری بوده و در کل سرعت اجرای این پروژه خوب است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: احداث شهرک پایین دست صنایع آلومینیوم تحول چشمگیری در منطقه ایجاد خواهد کرد و بدون تردید مردم از منافع این معادن بهره‌مند خواهند شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.