×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
مشروح سخنرانی مقام معظم رهبری

 به گزارش هم نوا هم اکنون سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب همزمان با ایام لیالی قدر آغاز شد. صفحه اینستاگرام وابسته به دفتر مقام معظم رهبری این سخنرانی را مهم خوانده بود.

آیت الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود ضمن توصیف ایام قدر به قله ماه مبارک رمضان استفاده از آن را توصیه کرد. رهبر معظم انقلاب گفت: در روایت هست این دعا که می‌کنید مورد استجابت قرار می‌گیرد.

رهبرمعظم انقلاب با اشاره به سالروز روز معلم و روز کارگر ضمن تبریک به معلمان و کارگران اشاره کرد: امروز درباره معلم و کارگر چند کلمه‌ای صحبت خواهم کرد.

رهبر معظم انقلاب افزود: در مورد امیرالمومنین (ع) و معرفی شخصیت این بزرگوار، یک مرحله، امامت آن بزرگوار است که البته منظور امامتی است که امری معنوی است و با ترازوهای عرفی ما قابل اندازه‌گیری نیست. عدالت بی‌اغماض، گسترده، بدون هیچ ملاحظه و عجیب و غریب که انسان از شنیدن موارد آن شگفت‌زده می‌شود، درکنار ساده‌زیستی آن بزرگوار، شجاعت آن بزرگوار، فداکاری او در راه حق، دریای حکمت او از جمله ویژگی‌های خاص شخصیتی امیرالمومنین (ع) است.

آیت الله خامنه‌ای با تاکید بر صفات امام علی ع اشاره کرد: در همه این خصوصیات آن بزرگوار در اوج کمال است و در منتهای فراوانی و درخشانی وجود دارد و باید آن را الگو قرار دهیم. در این زمینه‌ها ما عقب هستیم و باید هم در مسائل شخصی به ایشان اقتدا کرد و هم در آداب حکومت. باید همین روش، همین عدالت، همین شجاعت و همین زهد را در عمل و رفتار رعایت کنیم.

رهبرمعظم انقلاب با اشاره به واقعه تاریخی احد و فتنه‌های پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) گفت: شهادت در میدان جنگ چیز دشواری نیست. در آن زمان شمشیری اصابت می‌کرد و امروز گلوله‌ای این کار را می‌کند. پس این امر همچنان ممکن است، اما صبر برای رسیدن به این شهادت اهمیت دارد.خدا را شکر که مردان فداکاری در زمان ما هستند و بودند و دیدیم که پیرو امیرالمومنین (ع) در این امر صبر بر فرارسیدن زمان شهادت بودند، عاشق شهادت بودند و منتظر آن بودند و خداوند نصیب‌شان کرد.

شهید سلیمانی وقتی تهدید دشمنان به شهادت را شنید گفت این همان چیزی است که من در کوه‌ها و جبهه‌ها به دنبال آن می‌گردم، دشمن چطور من را با آن تهدید می‌کند؟

همچنین رهبر معظم انقلاب با اشاره به خدمات معلمان  در زمینه پیشرفت کشور افزود: شهید مطهری مخاطب خود را هدایت می‌کرد، به او اطمینان می‌بخشید. او تکلیف‌گرا بود و دغدغه تکلیف داشت. او هرگز بیکار نماند. میراث فکری پیشینیان را داشت و خود بر آن افزوده بود و این را در اختیار مخاطبان و شاگردان خود می‌گذاشت.مهم این بود که شهید مطهری همه ظرفیت‌های حوزه فکر و علم را به اولویت‌های فکری جامعه می‌رساند و متصل می‌کرد و این باید مورد توجه معلمان ما هم باشد.

کار معلم انتقال میراث فکری بشر به نسل بعدی است و باید با امانتداری تمام این مسئولیت سنگین را پشت سر بگذارد. امروز در کشور ما امکان آموزش به شکل گسترده‌ای وجود دارد و در گذشته هرگز چنین امکانی فراهم نبود و امروز به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی این امکان فراهم است.

می‌توان اینطور گفت که معلمان، افسران جوان سپاه پیشرفت کشور هستند. معلمان باید خودشان این نقش تاریخی را باور کنند که اگر چنین شود خود احساس مسئولیت خواهند کرد.

امروز جوانان ما در یک تهاجم بی‌سابقه و همه‌جانبه از سوی بیگانگان مواجه هستند. معلمان باید کاری کنند که ریزش‌ها نزدیک به صفر باشد و رویش‌ها در بالاترین حد قرار گیرد.

همه ما وظیفه داریم که شأن معلمان را حفظ کنیم این شأن باید شناخته شود و همه نسبت به آن تفهیم شوند، همچنان که در مورد کارگران هم همین است.

البته باید به مسائل معیشتی معلمان هم توجه کرد. باید از نقش معلمان در این دوره همه‌گیری کرونا تشکر کنیم که وظایف و مسئولیت آنان را افزایش داد.

آیت الله خامنه ای با اشاره به سالروز روز کارگر تاکید کرد: راجع به مسئله روز کارگر ما سال گذشته برنامه خوبی داشتیم برنامه دورادور بود ولی با مراکز متعدد کارگری ارتباط تصویری برقرار شد و با کارگران دیدار کردیم ولی امسال متاسفانه با رواج اخیر کرونا امکان این مسئله نیز میسر نشد و این تبعه انگلیسی ویروس ظاهرا خطرش از دیگر انواع کرونا بیشتر است.

در ارتباط با حمایت از کارگران و ایجاد کار دو سه مطلب عرض می کنم. در ارتباط با تمجید کار همین بس که خدا و پیغمبر دست او را دوست دارد. پیمغبر خدا دست کارگر را بوسید.

در یک اقتصاد تولید محور که قصد دارد روی پای خود بایستد کارگر نقش اصلی را ایفا می کند و یکی از مهمترین نقش ها با کارگر است چرا که تولید وابسته به کارگر است. این نقش از نقش‌هایی است که مردم باید به آن توجه کنند و باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و دستگاه‌های تبلیغی در این حوزه نیز فعالیت کنند.

در جمهوری اسلامی البته حق کارگران بیش از جاهای دیگر است، علت آن هم این است که از ابتدای انقلاب دشمنان کوشیدند جامعه کارگری را مقابل انقلاب قرار دهند اما آنان در دفاع مقدس حتی جانشان را هم فدای انقلاب اسلامی کردند.

یکی از مهمترین انواع پشتیبانی از تولید، پشتیبانی و حمایت از کارگران است. حمایت از کارگران یعنی حمایت از تولید داخلی. حمایت از کارگر حمایت از ثروت ملی است که برای کشور آبرو، استقلال و قدرت هم در پی خواهد آورد.

حمایت از کارگر فقط این نیست که پایه حقوقی آنان را متناسب با تورم بالا ببریم، این یک شکل آن است. اما مهارت‌آموزی کارگران مهم است. سطح تخصص آنان باید بالا برود که هم برای آنان نافع است و هم برای افزایش کیفیت تولید.

توجه به بیمه، بهداشت و درمان کارگران در کنار حفظ امنیت شغلی آنان اهمیت دارد. آنان باید بدانند که شغل‌شان تضمین شده است. برای مسکن آنان هم باید فکر اساسی کرد، چرا که بخش عمده‌ای از پول آنان به اجاره می‌رود.

ایجاد اشتغال برای کارگران، فقط برکات اقتصادی ندارد، بلکه برکات اجتماعی و سیاسی هم دارد. خود ایجاد اشتغال منجر به نشاط و شادابی جوانان می‌شود. کارگر و کارفرما و جوانی که اشتغال داشته باشد بسیار سرزنده خواهد بود و دولت‌ها باید یکی از برنامه‌های مهم خود را همین قرار دهند.

باید به کسانی که عامل تعطیل کارخانه‌ها بودند هشداری دهم؛ کسانی که برای منافع خود کارخانه را می‌گیرند و برای استفاده از زمین کارخانه، کارگر را اخراج می‌کنند، وسایل و ابزار را می‌فروشند و بعد زمین را نگاه می‌دارند تا برای ساخت و ساز بفروشند، بدانند که چه آگاهانه چه ناآگاهانه در حق جامعه و کشور خیانت می‌کنند

رهبر معظم انقلاب با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات به معنای واقعی کلمه یک فرصت مهم است و نباید مردم را از انتخابات دلسرد کرد.  انتخابات را با حرف‌های بیهوده و وعده‌های فرینبده و بدون پشتوانه نباید خراب کرد کسانی که مایل هستند در این کارزار شرکت کنند به معنای واقعی،‌کار ارائه کنند به مردم.

انتخابان فرصت بی‌بدیلی  است که هیچ چیزی جای آن‌را در استحکام پایه‌های نظام نمی‌گیرد.

وقتی مردم حضور پیدا کنند هیچ قدرتی نمی‌تواند کشور را تکان دهد. پس هر کسی که در انتخابات شرکت می‌کند برای سرنوشت کشور و آینده آن تلاش می‌کنند.

عده‌ای مردم را دلسرد می‌کنند. خدشه کردن در انتخابات و در دستگاه‌هایی چون شورای نگهبان غلط است.

همه انتخابات‌های ما سالم بوده است،‌ ممکن است تخلفاتی در گوشه و کنار بوده که رخ داده است، امّا تأثیری در نتیجه نداشته است. مواردی بوده که شکایت شده و ما پیگیری کرده‌ایم و تحقیق جدی کردیم. تخلفی که خلاف امانت باشد مطلقاً در انتخابات‌‌های ما نبوده است.

البته برخی انتخابات را وقتی قبول دارند که نتیجه همان چیزی باشد که آنها می‌خواهند. اگر مطلوب آن‌ها درآمد قبول می‌کند انتخابات را متهم می‌کنند و کسانی که برگزارکننده بوده‌اند را متهم می‌کنند. گاهی هم مثل 88 اغتشاش راه می‌اندازند. البته متهم کردن‌ها بی‌اخلاقی است، اغتشاشات جرم است.

مسئله بعد این است که اظهاراتی برخی از کسانی که وارد میدان می‌شوند انجام می‌دهند که اظهارات خوبی نیست. حرف‌های فرینده است که هیچ پشتوانه فکری و برنامه‌ای ندارد، چیزی می‌گویند بدون اینکه امکانات کشور را بشناسند. برخی از این برادران که وارد عرصه می‌شوند از خیلی از امکانات کشور شاید مطلع نشوند. باید برنامه به معنای واقعی کلمه اراده شود. باید طوری باشد که وقتی کارشناسان به حرف یک فرد نگاه می‌کنند ببیند متقن است.

گاهی هم حرف‌هایی که گفته می‌شود کانه از اساس، قانون اساسی را قبول ندارند. خب کسی که می‌خواهد در رأس دستگاه اجرایی قرار می‌گیرد باید این‌ها را باور داشته باشد.

البته از برخی مسئولین کشور هم این روزها حرف‌هایی شنیده شد که برای انسان مایه تعجب و مایه تأسف است.

شنیدیم که رسانه‌های دشمن و مخالف جمهوری اسلامی هم پخش کرده اند. انسان متأسف می‌شود وقتی اینها را می‌شنود

برخی از این حرف‌ها تکرار حرف‌های آمریکاست. فرض کنید آمریکایی‌ها سال‌هاست از نفوذ جمهوری اسلامی به شدت ناراحت هستند. از شهید سلیمانی به خاطر این ناراحت بودند و به این خاطر ایشان را به شهادت رساندند.

ما نباید حرفی بزنیم که این معنا را تداعی کند که داریم حرف آن‌ها را تکرار می‌کنیم چه در باره نیروی قدس چه شخص شهید سلیمانی.

برنامه‌های کشور اعم از برنامه‌های نظامی و علمی و فرهنگی و دیپلماسی است.و مجموعه این‌ها سیاست کشور را تشکیل می‌دهد. این که این بخش آن بخش را نفی کند اصلاً معنی ندارد و این خطای بزرگی است که از مسئول جمهوری اسلامی نباید سر بزند

انصافاً نیروی قدس بزرگ‌ترین عامل موثر در جلوگیری از دیپلماسی منفعل در غرب آسیاست.

این نیرو،‌ سیاست جمهوری اسلامی را تحقق بخشید. غربی‌ها اصرار دارند که سیاست خارجه ایران زیر پرچم آن‌ها باشد. میل آنها این است چون سال‌ها اینطور بوده است. هم در اواخر قاچار هم در دوران پهلوی ایران تحت سیطره غرب بوده. انقلاب ایران را از سیطره آن‌ها خارج کرده و حالا تلاش می‌کنند که آن سیطره را برگردانند. لذا جمهوری اسلامی با چین ارتباط برقرار می‌کند آن‌ها ناراحت می‌شوند، با روسیه ارتباط برقار می‌کنند آن‌ها ناراحت می‌شوند.

بنده موارد متعددی را سراغ دارم از کشورهای همسایه که مسئولان عالی‌رتبه‌شان می‌خواستند به ایران سفر کنند که آمریکایی‌ها مخالفت می‌کردند. ما نمی‌توانیم در مقابل خواست آن‌ها کوتاه بیاییم. باید پرتوان عمل کنیم.

این را هم همه بدانند که سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمی‌شود. در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی و مسئولین عالی رتبه هستند که تعیین می‌کنند. البته وزارتخارجه هم مشارکت دارد. امّا مجری است.

مراقب دشمن‌‌شاد کردن هم باشیم. من امیدوارم همه مسئولین کشور که واقعا مایل هستند خدمت کنند به نظام جمهعوری اسلامی و مردم‌شان ان‌شانءالله خدا توفیق دهد بتوانند به بهترین وجه انجام دهد. ان‌شاءالله خدا ما را از دعای ولی عصر و رضایت آن بزگروار برخوردار کند. دعا برای تعجیل در فرج این شب‌ها مهم است. دعا برای وجود آن بزرکوار مهم است. وقتی شما ایشان را دعا می‌کنید ایشان هم شما را دعا می‌کند و دعای این بزرگوار برای شما مهم است. ارواح شهدا و امام را که حقیقتاً جای امام بزرگواتر ما خالی است را از ما راضی کند.

ادامه دارد...

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.