×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 25 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25395 خبر
آزادسازی ۹۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی

موسی خلیل الهی در دیدار با نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی به مناسبت هفته گرامیداشت قوه قضائیه با بیان اینکه دادگستری و قوه قضائیه در دوران تحول که از زمان حضور آیت الله رئیسی در راس قوه قضائیه شروع شد در بستر سند تحول قضایی که سندی راهبردی است برنامه‌های متعدد راهبردی داشته که یکی از این برنامه‌ها حفظ حقوق عامه بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی حفاظت از حقوق عامه از جمله وظایف دستگاه قضایی بوده که در زیر مجموعه آن شورایی تحت عنوان شورای حفاظت از حقوق بیت المال و اراضی ملی و منابع طبیعی در استان آذربایجان شرقی با مسئولیت دادگستری استان تشکیل شده و در راستای اقدامات این شورا ۸۹۱ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش ۴۶۳ میلیارد تومان که توسط اشخاص سودجو تصرف شده بود خلع تصرف شده به مالکیت دولت بازگشته است.

رئیس کل دادگستری کل استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل اینکه مالکیت دولت در اراضی ملی هیچگاه تثبیت نشده بود زمینه برای زمین خواری توسط افراد سودجو فراهم شده بود اضافه کرد: قانون جامع حدنگار سال‌ها قبل مصوب شده و دولت مکلف به اجرای آن بود که به خوبی اجرا نمی‌شد، اما در اواخر سال ۹۸ با فرمان آیت الله رئیسی در دستور کار کل دادگستری‌های کشور قرار گرفت و تنها در سال ۹۹ به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت مالکیت شد در حالی که از بدو تصویب قانون ثبت تا پایان سال ۹۸ فقط ۳۰۰ هزار هکتار تثبیت مالکیت شده بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسایلی که مورد تاکید بوده، مساله تبدیل اراضی کشاورزی به اعیانی‌های دیگر به بحثی سودآور و گرایش مردم به تغییر کاربری اراضی کشاورزی بود و این امر با موضوع تامین امنیت غذایی کشور که یکی از اولویت‌های نظام بوده منافات داشت.

خلیل الهی تاکید کرد: در این راستا با هماهنگی دادستان‌های استان و اداره جهاد کشاورزی استان ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری داده شده قلع و قمع و به حالت اولیه کشاورزی بازگشت و همچنین از محل تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون نیاز به تشکیل پرونده و صدور حکم با دستور دادستان‌ها و با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط ۱۸۸ هکتار اراضی کشاورزی که بر خلاف سند تامین امنیت غذایی تغییر کاربری به حالت اولیه بازگشتند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اراضی مورد طمع بستر و حریم رودخانه بوده که خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های قانونی با درخواست آب منطقه‌ای و وزارت نیرو اقداماتی انجام شده و از این محل ۲۸۳ هکتار از اراضی تصرف شده به ارزش ۱۲۷ میلیارد تومان به بیت المال بازگشته است

رئیس کل دادگستری کل استان آذربایجان شرقی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که مستمرا مورد تاکید رئیس قوه بوده بحث اقتصاد مقاومتی هست که یکی از درد‌های کشور است.

وی بیان کرد: در رابطه با موضوعات اقتصاد مقاومتی با توجه به دستورات رئیس محترم قوه قضائیه ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی تشکیل شد و در این رابطه آذربایجان شرقی جزو استان‌های موفق بوده است به طوری که در طول سال ۹۹ مشکل ۱۲۴ واحد دارای مشکل در حوزه‌های تقسیط و تخفیف و مسایل اجرایی و مالیاتی طی ۹ جلسه اصلی و ۳۳ جلسه فرعی رفع شد.

خلیل الهی ادامه داد: در مورد احیای کارخانه‌های ورشکسته و تعطیل شده، طبق اقدامات انجام شده از بیکاری یک هزار و ۶۰۰ کارگر پیشگیری شده است.

وی با بیان اینکه تکریم ارباب رجوع را یکی از اولویت‌های مجموعه قضایی استان است، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ به لحاظ شیوع ویروس کرونا سال بسیار سختی را داشتیم و اکثر ادارات به موجب مصوبه ستاد ملی کرونا گا‌ها با یک سوم و دوسوم نیروکار میکردند، اما همکاران دستگاه قضایی استان با ایثار و فداکاری برای خدمت به مردم و با تمام قوا پای کار بودند که قابل قدردانی است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.