×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی منع قانونی دارد

به گزارش همنوا، مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت وگویی با اشاره به صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی به اراضی کشاورزی و محیط زیست اظهار کرد: براساس قانون سوزاندن کاه و کلش جرم بوده و مستوجب مجازات است .

وحید کاظم زاده گفت: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی جرم محسوب می شود.
وی با بیان اینکه کشاورزان براساس سنتی اشتباه اما مرسوم همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می کنند، افزود:  سوزاندن باقیمانده پوشش گیاهی در سطح کشتزارها از سوی کشاورزان به ویژه گندم و جوکاران کار اشتباهی بوده و میزان باروری خاک مزرعه را طی چند سال بعدی بشدت کاهش می‌دهد و هزینه‌ای به مراتب بالاتر به دنبال دارد.
کاظم زاده خاطرنشان کرد: سوزاندن آثار بجا مانده مزارع پس از برداشت محصول، علاوه بر آسیب رساندن به خاک و آلوده کردن هوا، احتمال گسترش آتش به دیگر نقاط از جمله مراتع و جنگل‌ها را افزایش می‌دهد .
وی با بیان اینکه آتش زدن بقایای محصولات, موجب نابودی میکروارگانیسم های موجود در خاک در نتیجه کاهش مواد مغذی خاک می شود، افزود: کاهش مواد آلی خاک باعث کاهش پایداری خاک‌دانه‌ها، سله بستن، سفت شدن و کاهش نفوذپذیری خاک شده که حاصل آن فراهم شدن بستری نامناسب برای جوانه زدن و ایجاد مشکل در نفوذ ریشه، هوا و آب به داخل خاک خواهد شد.
کاظم زاده راهکار عملی در مدیریت بقایای گیاهی را بکارگیری کشاورزی حفاظتی دانست و گفت: کشاورزی حفاظتی با کم کردن تعداد عملیات خاک ورزی و کشت مستقیم محصولات زراعی و حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک، توام با رعایت تناوب زراعی موجب کاهش هزینه تولید و سود آوری بخش کشاورزی می شود.
وی اضافه کرد: تسهیلاتی در این زمینه مانند خط اعتباری مکانیزاسیون ه کشاورزان ارایه می شود که می‌توانند با استفاده از آن ماشین آلات و ادوات کشاورزی حفاظتی را تهیه کرده که در طرح جهش تولید در دیمزارها که بر مبنای کشاورزی حفاظتی طراحی شده تسهیلات با سود ۴ درصد برای خرید ادوات کشاورزی مورد نیاز پرداخت می شود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.