×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
۱۴ شرکت ایرانی متقاضی تولید واکسن کرونا/ یک درصد مردم دنیا در برابر کرونا واکسینه شده‌اند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس محمدرضا شانه ساز، گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سه مسیر تولید داخل، تولید قراردادی و واردات را به منظور تامین واکسن کرونا به موازات هم در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در حوزه تولید داخل، ۱۴ شرکت متقاضی تولید واکسن (۱۰۰ درصد داخلی) هستند که تاکنون پرونده سه شرکت تکمیل شده و به صورت جدی در دست پیگیری است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه شرکت دارویی «شفا فارمد» در مجموعه دارویی برکت در حال انجام فاز یک مطالعات بالینی است، گفت: این شرکت به زودی پس از تائید سازمان غذا و دارو وارد فاز ۲ و ۳ مطالعات بالینی خواهد شد و پیش بینی می‌شود این فاز نیز براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان بهار ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

وی در مورد واکسن «موسسه رازی» نیز توضیح داد: این موسسه روی ساخت واکسن نوترکیب فعالیت می‌کند و تاکنون موفق به دریافت کد اخلاق شده است و پس از مقدمات انجام فاز یک مطالعات بالینی آن در دست اقدام است.

شانه‌ساز ادامه داد: سومین تولیدکننده داخلی «موسسه میلاد دارو» از زیرمجموعه‌های شهید فخری زاده است که سال‌ها در حوزه تولید دارو فعالیت داشته‌اند و روی فرم ویروس غیرفعال کار می‌کنند، این موسسه نیز در فاز دریافت کد اخلاق بوده و بزودی وارد فاز یک مطالعات انسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه به موزات پیگیری تولید داخلی واکسن، روی تولید قراردای به صورت مشترک نیز اقداماتی صورت گرفته است، عنوان کرد: یک شرکت داخلی در حال دستیابی به توافقات نهایی با تولیدکننده واکسن اسپوتنیک است تا طی دو ماه آینده این واکسن را در داخل به صورت صنعتی تولید کند، همچنین انستیتو پاستور نیز قراردادی با همکاری کوبا امضا کرده است که با دریافت نتایج فازهای یک و دو مطالعات بالینی در کوبا، فاز سه در دو کشور روی ۵۰ هزار نفر انجام خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه حسب تصمیمات متخذه در ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم دسترسی جمعیت دارای اولویت به دریافت واکسن کووید ۱۹، مباید تا قبل از تولید نهایی واکسن داخلی، واردات از منابع معتبر دنبال می‌شود، گفت: موسسه گامالیا اولین شرکتی بود که مدارک کامل واکسن اسپوتنیک را به ما ارائه داده و مورد بررسی و تائید قرار گرفت و تاکنون دومحموله را به ایران ارسال کرده است، همچنین مستندات واکسن بهارات هند و سایت آسترازنکا در کره جنوبی نیز به سازمان غذا و دارو ارائه شده و در حال بررسی است.

وی با تاکید براینکه تاکنون تنها یک درصد مردم دنیا در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم، کشورهایی که واکسیناسیون خود را به نسبت زودتر آغاز کرده‌اند در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت داشته‌اند، این درحالی است که تاکنون در ایران هیچ واکسن وارداتی قبل از تائید واکسن در کشور سازنده و یا سایرکشورها اجازه مصرف در ایران را دریافت نکرده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.