×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 2 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25428 خبر
یک حادثه و یادآوری مطالبه مهم مردم تبریز

آنچه که از عکس‌های منتشر شده از این حادثه مشهود است، پراید معروف له شده در زیر چرخ‌های اتوبوس آبی رنگی است که مردم تبریز کاملا با این نوع اتوبوس‌ها آشنا هستند. این نوع اتوبوس‌ها که قدمت چندین دهه دارند، با عبور از عمر اسقاط خود، همچنان در خیابان‌های تبریز در حال تردد هستند. این و دیگر اتوبوس‌های فرسوده‌ای که طی سال‌های اخیر، گلایه مردم را به همراه داشته، دیگر کم کم تبدیل به بلای جان انسان‌ها شده و خطرساز شده‌اند.

این اتوبوس‌های رنگارنگ از کار افتاده که باید خیلی وقت پیش، مهر بازنشستگی بر سندشان خورده و راهی اسقاطی می‌شدند تا همین سال گذشته تقریبا در تمامی خطوط تردد از پایین شهر تا بالاشهر فعالیت کرده و رنجش شهروندان را به همراه داشتند.

بر اساس اعلام مسئولان مدیریت شهری، در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۰ درصد از سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز، فرسوده بودند. اتوبوس‌هایی که دودهای سیاه رنگ تولید می‌کنند، صداهای آنچنانی شبیه تریلی دارند و تنها دستاوردشان فقط تشدید آلودگی‌های هوا، صوت و بصری در شهر بوده است.

همین شرایط شاید یکی از دلایل مهم و بزرگی باشد که باعث افزایش تمایل مردم به استفاده از خودروهای شخصی به جای ناوگان حمل و نقل عمومی شده است. از سویی نیز مردم شهر حق دارند که به جای تحمل انتظار و یا صدای گوشخراش اتوبوس در حال حرکت و لرزش‌هایی که انسان را آزار می‌دهند، در خودروی شخصی‌ خود در کمال آرامش بنشینند و به مقصد برسند. هرچند این افزایش بی رویه استفاده از خودروهای شخصی به خصوص تک سرنشین نیز عواقب خاص خود را دارد.

حال نیز وقوع این حادثه شدید در تبریز و مصدوم شدن شهروندان، زنگ خطر فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و لزوم نوسازی آن را بیش از پیش برای ما روشن می‌سازد و باز هم مهمترین چالش شهر تبریز را بازگو می‌کند که چرا این شهر از همتایان خود چون مشهد و اصفهان که روز به روز در حال پیشرفت و ترقی هستند، عقب مانده است؟ موضوعی که از زمان روی کارآمدن یعقوب هوشیار به عنوان شهردار تبریز نیز یکی از اهداف جدید مدیریت شهری عنوان و خرید دستگاه‌های اتوبوس جدید برای جبران این عقب ماندگی آغاز شد.

بر اساس اعلام هوشیار در جلسه اخیر شورای شهر تبریز، طی سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۰ دستگاه از طریق شرکت خصوصی و ۳۰ دستگاه نیز از محل تعهدات دولتی خریداری و به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز افزوده شده است؛ هم‌چنین با یک حساب سرانگشتی از سایر دستگاه‌های خریداری شده از ارگان‌های مختلف در سالجاری مجموع اتوبوس‌های جدید سطح شهر تبریز به ۲۳۰ دستگاه می‌رسد و نیز قرار است تا ۱۵۰ دستگاه دیگر هم امسال از طریق اوراق مشارکت توسط شهرداری تامین شود.

هرچند اگر به عنوان یک شهروند تبریزی، کار هر روزتان سوار شدن به اتوبوس باشد، همچنان ببینید که اتوبوس‌های خط محل زندگی شما، قدیمی هستند ولی با این حال اتوبوس‌های جدیدی را در سایر نقاط شهر مشاهده کنید. آنچه که مشهود است این است که تعدادی از اتوبوس‌های جدید در مسیر اتوبوس‌های سریع السیر به کار گرفته شده و تعدادی محدود نیز در برخی از خطوطی که اتوبوس‌های قدیمی آن، نای حرکت ندارند در حال فعالیت هستند و هنوز خیلی مانده تا به سایر محلات برسند.

امید است که با تلاش بی وقفه شهرداری و مجموعه مدیریت شهری شاهد خریدهای جدید اتوبوس‌های جایگزین باشیم تا در کنار زیباتر شدن چهره شهر، جان شهروندان را در مقابل خطرات ناشی از حوادث اتوبوس‌های فرسوده و کهنه حفظ کنیم. / ایسنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.