×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Thursday 25 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25395 خبر
گالری شهریاران، ثمرۀ نوزایی در اقتصاد هنر است

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، همزمان با میلاد با سعادت حضرت علی (ع)، مراسم افتتاح گالری شهریاران با برگزاری نمایشگاه گروهی اساتید هنرهای تجسمی به صورت رسمی به شکل خصوصی و آنلاین آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه آثار دیده دیده‌نشده‌ای از منصور قندریز و همچنین آثاری فاخر  از محمد فاسونکی، ناصر اویسی، هادی فدوی، عربعلی شروه و سعید امکانی برگزار شد.
 علی‌اصغر شعردوست مدیر مسئول موسسۀ فرهنگی و هنری شهریار با تأکید و لزوم ورود فعال بخش خصوصی در حوزۀ فرهنگ و هنر گفت: تولد گالری شهریاران را ثمرۀ نوزایی و ورود افکار و رویکردهای جدید، علمی و روزآمد به عرصۀ اقتصاد هنر دانست.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و سفیر پیشین ایران در تاجیکستان گفت: در زمانه ای که تقابل  بین فرهنگ و هنر و تمدن قویم ایرانی و اسلامی با تمدن و فرهنگ مغرور غربی تبلیغ می شود، راه‌های جهانی شدن تمدن، فرهنگ و هنر اسلامی و ایرانی چیست.

شعردوست گفت: تمدن و فرهنگ و هنر اسلامی از نخستین ایام شکل گیری متأثر از کلام وحیانی و قرآن کریم بوده است.در زمانه ای که هنر عرب جاهلی در اسبی چالاک و رهپوی و زیبا و شمشیری برنده خلاصه می شد، معجزه پیامبر مکرم اسلام در میان چنین قومی اثری از نوع کلام بود که عالیترین ویژگی‌های هنری در آن به روشنی هویداست.

وی افزود: برخی از انواع هنرهای اسلامی مستقیم و بعضی غیر مستقیم از این معجزه جاویدان پیامبر اسلام یعنی قرآن تأثیر پذیرفتند. به دیگر سخن قرأن تأثیرگذارترین منبع هنری در تاریخ هنر اسلامی بوده است. از قلمرو ادبیات، تا خط و تذهیب و نگارگری و قرائت. خَلق چنین مجموعه ای عظیم و بی نظیر نشان از حضور تمدن پربار اسلام در عرصه فرهنگ جهانی است.

شعردوست اظهار کرد: به رغم تحولاتی که‌پس از دوران نوزایی در هنر شرق و غرب پدید آمد، هنر اسلامی زایندگی و هنر خویش را تا بدانجا حفظ کرد که گروهی از صاحب نظران برآنند که مهمترین رقم زنندهٰ سرنوشت آیندهِ جهان، تمدن پربرگ و بار اسلامی است.سفیر پیشین ایران در تاجیکستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بازسازی مجدد فکر اسلامی و ظهور نهضت‌هایی که از اسلام تأثیر پذیرفته اند، رویکرد دینی به تمام مقولات هنری را شدت بخشیده است.

در دین مبین اسلام خداوند به صفت جمال موصوف شده و هر جمیلی را دوست دارد. هنرمندان راستین، بازکنندگان دریچه های غیب به روی انسان هستند و پیامگذار عالم قدس؛ هنر راستین در پی تعالی و کشف پرده های حقیقت گام به عالم ماوراء می نهد. در هنر راستین‌تجلی همه آرزوها و حقایق شهودی و آرمان‌ها قابل مشاهده است و "نگارگری" از زمره این هنرهای راستین است.

وی ادامه داد: در نقاشی رنگ و خط جاده ای به کهکشان‌های گمشده به آن سوی مرزهای واقعیت ترسیم می کند. در ایران پس از اسلام عموماً نقاشی در خدمت ادب و مذهب بوده است و همین امر به نقاشی ایرانی جنبهٰ ماورائی بیشتری بخشیده است.

شعردوست جهانی شدن فرهنگ و هنر غربی و تأثیر آن بر هنر شرق را ضایعه ای بر هنر شرقی و ایرانی قلمداد کرد و گفت: سخن بر سر نیک و بد نقاشی مغرب زمین نیست، اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که مبانی این هنر از مجموعه فرهنگ و تمدن و امکان های اخلاقی، سیاسی و اجتماعی آن تمدن اخذ شده  و خاص آن حوزه است و به یقین با نقاشی ایران و هند و چین و ژاپن تفاوت بسیار دارد.

وی افزود: سیطرهٰ فرهنگ غرب بر شرق تمام هویت فرهنگی مشرق زمین را تحت تأثیر قرار داد و مولود را از بستر و منشاء خویش جدا کرد. نقاشی ایرانی کمتر امکان تبیین و توضیح و تحکیم موقعیت خویش را پیدا کرده و هجوم فرهنگ مغرب زمین کیان این بخش از هنر ما را جداً مورد تهدید قرار داد. اما در این میان نوآوری و اعتماد به نفس گروهی معدود باعث شده است در هنگامه رنگ باختن‌ها و یکدست شدن‌ها، نگارگری ایرانی هویت مستقل خویش را باز یابد مثلاً نام ایران با نگارگری مینیاتور و نام این نوع از نگارگری با سرزمین ایران پیوند جدانشدنی برقرار کرده است.

وی در پایان گفت: آنانکه به سودای جهانی شدن مبانی فرهنگ خویش را  فراموش کردند و یا به آن کم اعتنا بودند، دریافتند که اگر در این بازار مکاره، جهانی شدن میسر و مقدور باشد، جز با تکیه بر مبانی فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی چنین امری صورت پذیر نیست و با بذل توجه به این کیمیاست که می توان راهی به جایی گشود.گالری شهریاران ۷ اسفند ماه به صورت رسمی با نمایشگاه آثار منصور قندریز، محمد فاسونکی، ناصر اویسی، هادی فدوی، عربعلی شروه و سعید امکانی آغاز به کار کرد. 

این نمایشگاه تا ۱۷ اسفند در این گالری به نشانی خیابان مطهری، خیابان قائم مقام فرهانی، کوچه دهم، شماره ۲۴، طبقه چهارم، واحد ۱۵ برپاست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.