×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 15 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 4 May 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25430 خبر
کارآفرینان آینده را شناسایی و تربیت می‌کنیم

به گزارش همنوا به نقل ار ایسنا،علی بینش اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نهاد متولی فعالیت‌های فرهنگی، ادبی و هنری کودکان و نوجوانان بین پنج تا ۱۸ سال تلاش می‌کند تا نقش خود را در تربیت نسل مسئولیت پذیر، متعهد و معتقد به آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را از طریق فعالیت‌های مبتنی بر آموزش‌های غیرمستقیم ایفا کند.

وی افزود: تمامی مفاهیم و موضوعات تربیتی که برای رشد و پرورش کودک موردنیاز است از طریق آموزش‌های غیرمستقیم و حدود ۶۰ عنوان فعالیت در حوزه کودک و نوجوان در این کانون ارائه می‌شود و چون آموزش‌ها به صورت غیرمستقیم است، کودکان از آن استقبال می‌کنند و موثر واقع شده است. 

وی تاکید کرد: معمولا افرادی که از کودکی در کانون پرورش فکری رشد یافته‌اند، در هر موقعیت اجتماعی که در آینده انتخاب می‌کنند، موفق می‌شوند، زیرا خودباوری که این افراد از طریق کانون دریافت کرده‌اند، باعث می‌شود تا در برهه‌های مختلف زندگی، تصمیمات صحیحی بگیرند. 

بینش با بیان این‌که بزرگترین سرمایه ما در کانون، اعتماد خانواده‌هاست، گفت: مهمترین عملکرد کانون در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ که سعی کردیم روز به روز افزایش یابد، اعتماد خانواده‌ها است که بر اساس آن نیز خیل مراجعات مستمر و مکرر به کانون را در سالجاری شاهد بودیم. فصل تابستان امسال، پراستقبال‌ترین سال کانون در استان ما بود.

وی افزود: نزدیک به ۷۰۰ کارگاه فرهنگی، ادبی و هنری در شش ماهه اول سال به صورت تخصصی برای کودکان و نوجوانان استان برگزار کردیم. تعداد ۳۲ کتابخانه سیار، پستی و ثابت در استان وجود دارد که هفت کتابخانه ثابت، دو کتابخانه سیار و یک کتابخانه پستی در تبریز مستقر هستند. کتابخانه پستی، کتاب‌های موردتقاضای کودکان و نوجوانان در مناطق روستایی شهرستان تبریز را از طریق پاکت‌های پستی ارسال می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی گفت: در باقی شهرستان‌های‌ استان نیز به جز هوراند، اسکو، خداآفرین و هریس کتابخانه‌های کانون پرورش مستقر هستند. البته زمین مجتمع کانون پرورش فکری در هریس واگذار شده و قرار است که در نیمه سال دوم ۱۴۰۲ کلنگ آن زده شود.

 

برنامه‌های هفته کودک

وی در خصوص برنامه‌های این اداره کل در هفته ملی کودک نیز تشریح کرد: برگزاری انواع جشن‌های شاد روزانه در مراکز کانون، تجلیل از کودکان موفق و کودکانی که در مسابقات ملی و بین المللی مقام کسب کردند، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ارتقای نشاط اجتماعی کودکان و ... در هفته کودک امسال انجام می‌گیرد.

وی افزود: این هفته نمایشگاه‌های آثار هنری منتخب کودکان را برپا کردیم و هر روز حدود ۳۰۰۰ کودک در استان به مناسبت هفته کودک در مراکز کانون پرورش فکری حضور دارند و در برنامه‌ها و فعالیت‌هایی چون مسابقه، قصه گویی، نمایش عروسکی، بازی و سرگرمی شرکت می‌کنند.

بینش تاکید کرد: به طور متوسط در سال گذشته، حدود ۴۵۰ هزار کودک و نوجوان استان (بالای ۵۰ درصد از کل دانش آموزان استان)  از فعالیت‌های کانون بهره مند شده‌اند.  

وی از برگزاری دوره‌هایی مخصوص خانواده‌ها در راستای تحکیم بنیان خانواده‌ها در این مراکز خبر داد و گفت: مواردی چون کودک و امنیت، ایمنی، محیط زیست، میراث فرهنگی، رسانه و فضای مجازی توسط کارشناسان امر برای خانواده‌ها در این دوره‌ها مطرح شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

وی از برگزاری نشستی با فعالان حوزه کودک استان در عرصه‌های مختلف خبر داد و افزود: امیدواریم این هفته، فضایی برای ارتقای شور و نشاط اجتماعی و امید به زندگی و توجه بزرگسالان به کودکان فراهم کنیم.

 

تقاضای خانواده‌های تبریزی برای راه اندازی کانون در مناطق مختلف شهر

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی از تقاضای خانواده‌های تبریزی برای راه اندازی کانون در مناطق مختلف شهر خبر داد و گفت: پراکندگی جغرافیایی مراکز کانون پرورش فکری در کلانشهر تبریز شرایط خوبی ندارد. مثلا در شرق تبریز اصلا کانونی نداریم و بیشتر مراکز از لحاظ برخورداری در نقاط متوسط و روز به پایین شهر مستقر هستند. 

وی ادامه داد: برای افزایش مراکز برنامه داریم ولی نیازمند اهتمام جدی نهادهایی مثل شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی هستیم که زمین و یا محلی برای راه اندازی این مراکز اختصاص دهند.

وی افزود: تعداد همکاران کانون پرورش فکری استان حدود ۱۲۰ نفر بوده که حدود ۸۰ تا ۸۵ نفر آن‌ها مربیانی متخصص، آموزش دیده و پرورش یافته برای پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.

 

عمده فعالیت‌های کانون با نگاه کیفیت محور است

بینش با تاکید بر نگاه کیفیت محور در کانون، اظهار کرد: شاید مخاطب برنامه‌ای در کانون فقط چهار نفر باشد ولی معتقد هستیم که این برنامه برای آن‌ها اثرگذار است. برنامه تجمعی مثل جشن‌ها در طول سال برای کودکان داریم ولی عمده فعالیت‌های کانون با نگاه کیفیت محور است و برای همین نیز کانون در چشم بچه‌ها محبوب جلوه می‌دهد.

وی با بیان این‌که هیچ اجباری برای حضور کودکان و نوجوانان در کانون وحود ندارد، گفت: تمامی فعالیت‌های عمومی کانون از جمله کتابخانه‌های سیار و پستی به صورت رایگان انجام می‌گیرد و برای کتابخانه‌های ثابت نیز فقط حق عضویت سالانه ۲۰ هزار تومان دریافت می‌شود.

وی افزود: تمامی فعالیت‌های عمومی کانون، رایگان است ولی بنا به درخواست و استقبال کودکان و نوجوانان اگر قرار بر برگزاری یک دوره و یا کارگاه تخصصی چون رباتیک، برنامه نویسی، موسیقی ویژه کودکان، سفال و نقاشی باشد، فقط شهریه مربی که از خارج از کانون می‌آید، دریافت می‌شود و آن هم در حد ۱۰۰ هزار تومان برای هر ترم است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی با بیان این‌که علاقمند هستیم تا با فرهنگسراهای شهرداری همکاری داشته باشیم، افزود: طی مکاتباتی نیز اعلام کردیم که در صورت واگذاری فرهنگسراها، آماده همکاری هستیم.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.