×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 8 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 27 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25401 خبر
چه‌ کسانی می‌توانند اینترنت بدون فیلتر دریافت کنند؟

به گزارش هموا به نقل از ایسنا، اینترنت این امکان را برای شرکت‌ها، سازمان‌ها، دولت‌ها، مدارس و حتی اشخاص به وجود آورده تا اطلاعات خود را با سایر کاربران و استفاده کنندگان مبادله و مورد بهره برداری قرار دهند و در صورتی که کاربران از اینترنت با سرعت بالا برخوردار باشند اقدامات بسیاری می‌توانند انجام دهند.

همزمان با محدود شدن برخی پلتفرم‌های خارجی در ایران و عدم دسترسی کاربران ایرانی به آنها، مدتی است از نوع دیگری اینترنت که به آن اینترنت طبقاتی گفته می‌شود، صحبت می‌شود. اگرچه مسئولان از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها در این باره گفته است اینترنت طبقاتی به این معنا که یک طبقه خاصی اینترنت پر سرعت داشته باشند، ندارند و همه مردم برای آنها خاص هستند؛ ممکن است سوال مطرح شود چه کسانی می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند؟

فریلنسرها یا آزادکارها

آزادکار یا فریلنسر به شخصیت حقیقی اطلاق می‌شود که در استخدام شرکت یا مجموعه خاصی نیست و به شکل پروژه‌ای و پاره وقت و به صورت حق الزحمه‌ای در داخل کشور برای کارفرماهای مختلف در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب و کارهای دیجیتال فعالیت می‌کند. فریلنسرها یا آزادکاران از جمله کسانی هستند که می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر یا طبقاتی استفاده کنند؛ درواقع در آیین‌نامه حمایت از آزادکاران فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال که آذر سال گذشته در حوزه اقتصاد دیجیتال به تصویب رسید، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده زیرساخت‌های دسترسی به اینترنت پر سرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب افراد اعتبار سنجی شده در پایگاه را فراهم کند.

گردشگران خارجی

گردشگران خارجی گروه دیگری هستند که می‌توانند به این نوع اینترنت البته با عنوان سیم‌کارت بدون فیلتر دسترسی داشته باشند. موضوع اختصاص سیم کارت به گردشگران طی سال‌های گذشته مطرح شده است؛ درباره این نوع سیم‌کارت‌ها و تفاوت‌شان با سیم‌کارت‌های معمولی گفته شده بود این سیم‌کارت به دو زبان انگلیسی و عربی اطلاعات مربوط به جاذبه‌های گردشگری ایران را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهد، به اینترنت دسترسی آسان‌تری دارد و دارای مالتی‌مدیا، GPS و با قابلیت یک Handbook است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از حواشی پیش آمده از مطرح شدن دوباره آن در سال ۱۴۰۱، اعلام کرد ارائه سیم کارت بدون فیلتر به گردشگران پیشنهاد او بوده و معتقد است گردشگران خارجی باید حداقل خدمات را دریافت کنند. درحال حاضر خبر رسمی و جدیدی درباره نحوه ارائه و جزییات ارائه سیم‌کارت‌ به گردشگران خارجی از سوی وزارت ارتباطات و نهادهای رسمی دیگر اعلام نشده، اما طبق اطلاعات کلی، این سیم‌کارت‌ها ممکن است در مکان‌هایی که توریست‌ها حضور دارند مانند فرودگاه به آنها عرضه شود.  

اساتید دانشگاه

علاوه بر موارد ذکر شده استادان دانشگاه هم طبق تعریف اصلی اینترنت طبقاتی دیگر گروهی هستند که از این نوع اینترنت برخوردار می‌شوند. در این زمینه به نقل از برخی مسئولان گفته شده استادان دانشگاه‌ها به دلیل کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به سطوح و سرعت بالای اینترنت نیاز دارند؛ پس از گذشت چندماه گفته شد فرآیندهای مربوط به اختصاص اینترنت باز به اساتید دانشگاه‌ها انجام شده وبه زودی ابلاغ می‌شود.

خبرنگاران

همچنین خبرنگاران دیگر گروهی هستند که می‌توانند اینترنت بدون فیلتر دریافت کنند؛ در واقع سال ۱۳۹۷ اعلام شد با درخواست معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با ارائه اینترنت بدون فیلتر تعدادی از خبرنگاران موافق کرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.