×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
چرا تخم مرغ‌ها کوچک شده‌اند؟

به گزارش همنوا ، در ماه‌های اخیر اندازه تخم مرغ‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند بسیار کوچک و موجب تعجب خریداران شده است. در همین زمینه یکی از خریداران تخم مرغ گفت: تخم مرغ‌ها، اندازه تخم بلدرچین شده‌اند و اگر تفاوت روی پوسته آنها نبود، نمی‌شد این دو را از هم تشخیص داد.

این خانم خریدار عنوان کرد که قبلاً یک یا دو تخم مرغ یک فرد بزرگسال را سیر می‌کرد اما الان حتی ۵ تخم مرغ برای یک فرد کافی نیست.

یکی دیگر از خریداران آقایی است که با مغازه دار بر سر انتخاب تخم مرغ بحث کرده است. وی در این زمینه گفت که می‌خواستم چند عدد تخم مرغ بخرم، فروشنده به من گفت که از شانه‌هایی که جلوی در مغازه چیده، تخم مرغ‌های مورد نیازم را بردارم. زمانی که شروع به انتخاب کردم متوجه شدم که سایز بعضی از تخم مرغ‌ها بسیار ریز است و قاعدتاً من هم تخم مرغ‌های درشت را انتخاب کردم اما فروشنده عصبانی شد و عنوان کرد که چرا تخم مرغ‌های درشت را جدا می‌کنی؟

فروشنده تخم مرغ‌ها نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: اخیراً در یک شانه تخم مرغ، فقط چند تخم مرغ درشت وجود دارد و مابقی بسیار ریز هستند اگر افرادی مانند این آقا تخم مرغ‌های درشت را جدا کنند کسی آن تخم مرغ‌های ریز را هم خریداری نمی‌کند. وقتی چنین مباحثی پیش می‌آید به این نتیجه می‌رسم که فروختن کیلویی و دانه‌ای تخم مرغ کار درستی نیست و فقط باید شانه‌ای آن را بفروشم.

در این راستا، ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل کوچک شدن سایز تخم مرغ‌ها گفت: دلیل این مساله آن است که جوجه‌ریزی زیاد شده و مرغ‌ها خیلی جوان هستند. زمانی که سن مرغ کم باشد اندازه تخم مرغ هم کوچک می‌شود و هر چه مرغ پیرتر می‌شود اندازه تخم مرغ نیز بزرگ‌تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: بسیاری از مرغ‌هایی که در حال حاضر تخم می‌کنند حدود هشت ماه سن دارند و همین مساله روی اندازه تخم مرغ تولیدی مؤثر است.

این فعال صنعت طیور در گفتگویی دیگر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر وقتی وضعیت نهاده خوب نیست و به طور خاص سویا که منبع پروتئین جیره طیور است کاهش می‌یابد، به دلیل کمبود پروتئین خود به خود تخم مرغ کوچک‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: در حقیقت اندازه تخم مرغ با میزان پروتئین جیره مرغ رابطه مستقیم دارد. - مهر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.