×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه 22 مهر 1403  .::.   برابر با : Sunday 13 October 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26074 خبر
وسعت اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی چقدر است؟رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی جمع آوری اطلاعات از خانوارهای غیرساکن را یکی از چالش های آمارگیری کشاورزی دانست.  به گزارش همن

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، حیدر فتح زاده در جلسه هماهنگی سرشماری کشاورزی اظهارکرد: در آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۶۹۶ روستای دارای سکنه و ۳۸۴ روستای غیرسکنه وجود دارد و با توجه به اینکه آمارگیری در آبان ماه انجام می شود، جابجایی جمعیتی در روستاهای غیرسکنه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نخستین سرشماری جمعیت در کشور در سال ۱۲۹۷ و به صورت رسمی در سال ۱۳۳۵ انجام شد، افزود: از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۵ نزدیک به ۴۷ درصد از جمعیت استان در بازه سنی ۰ تا ۱۴ سال قرار داشتند اما در سال ۱۳۹۵، در آذربایجان شرقی که سه میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر جمعیت داشت، ۲۲ درصد جمعیت در بازه سنی ۰ تا ۱۴ سال قرار داشتند که ۲۶ درصد کاهش جمعیت این بازه سنی در استان اتفاق افتاده بود.

وی با بیان اینکه سرشماری کشاورزی سال ۱۳۹۳ نشان داد که تنها ۲۶ درصد تغییر بهره برداری به انواع دیگر بهره برداری در کشور صورت گرفته است، اعلام کرد: ۶۲ درصد بهره برداران کشاورزی استان دیپلم و زیر دیپلم هستند.

فتح زاده ادامه داد: طبق سرشماری سال ۱۳۹۳ وسعت اراضی کشاورزی در استان یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۷۶۳ هکتار است که از این مساحت، حدود ۲ درصد از اراضیِ مالکان و بهره برداران کمتر از یک هکتار، ۱۴ درصد بین یک تا پنج هکتار و ۴۱ درصد نیز بین ۵ تا ۲۰ هکتار است.

وی با تاکید بر اینکه یکپارچه کردن اراضی کشاورزی و جلوگیری از تقسیم این اراضی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود، گفت: در سال های اخیر بخشی از اراضی کشاورزی استان به دلیل قانون ارث تقسیم شده اند.

فتح زاده افزایش بهره وری را یک ضرورت در حوزه کشاورزی دانست و گفت: هر میزان بتوانیم از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و دانش بنیان حرکت کنیم، میزان بهره وری و تولید در واحد سطح افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: باید برنامه ریزی داشته باشیم که میزان کالری مورد نیاز برای هر فرد چقدر است و جهاد کشاورزی چه میزان از آن را می تواند تولید کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از کل اقتصاد کشور ۹ درصد و این رقم در استان بین ۷ تا ۸ درصد است در حالی که در آذربایجان شرقی ۲۲ درصد از اشتغال استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.