گروه : آرشیو

به گزارش همنوا از دیروز چهارشنبه برنامههای سفر وزیر علوم به تبریز اعلام شده و او امروز با حضور در دانشگاههای مختلف این برنامه را اجرایی کرد.
وزیر علوم ابتدا به دانشگاه هنر اسلامی تبریز رفت و دانشکده هنرهای چند رسانهای را افتتاح کرد.او همچنین نمایشگاهی از آثار هنری دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی را افتتاح کرد و به بازدید از آثار دانشجویان پرداخت. کتابخانه دانشگاه هنر اسلامی و کارگاه چوب این دانشگاه مقاصد دیگر بازدید منصور غلامی بود.
غلامی سپس در جلسهای با روسای دانشگاههای استان در تبریز شرکت کرد. او در این جلسه درباره مباحث مختلف مالی در حوزه علوم تحقیقات و فناوری سخن گفت، به تلاش در جهت افزایش کیفیت پژهش پرداخت، به ضرورت تربیت نیروهای ماهر هم اشاره کرد.
وزیر علوم اما در بخش مهمی از سخنانش به گرایش بیش از حد دانشآموزان و دانشجویان به رشتههای علوم تجربی اشاره کرد و گفت: گرایش بالای دانش آموزان به رشته های تجربی به دلیل مسائل شغلی و مادی درست نیست و ممکن است در ادامه تحصیل مشکلاتی را برای ورود به دانشگاه برای آنان ایجاد کند.او در این باره به اهمیت هدایت تحصیلی اشاره کرد و افزود: ایجاد مشوق ها در تعیین رشته های تحصیلی ضروری است چراکه گرایش دانش آموزان به رشته تجربی نقص آموزشی است.
غلامی سپس به اهمیت رشته های فنی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: باید دانش آموزان وارد این رشته ها نیز شوند، آموزش های مهارتی ضروری است و وزارت علوم نیز توجه ویژه ای به این موضوع دارد.
وی به استانداردسازی رشته های فنی در دانشگاه ها نیز تاکید داشت و گفت: باید سطح استانداردهای دانشگاههای کشور با رسیدن به سطح ملی به سطح بین المللی ارتقا پیدا کند.اما نکته جالب توجه سخنان وزیر علوم در این بخش عدم اشاره به رشتههای علوم انسانی بود. او به رشتههای ریاضی و فنی اشاره کرد اما درباره اهمیت علوم انسانی و بیتوجهی محض به این رشته مهم و و تاثیرگذار صحبتی نکرد.
سالها است که بیتوجهی به علوم انسانی خسارات زیانباری در حوزههای مختلف فرهنگی و اندیشگی وارد کردهاست. این بیتوجهی تا آن حد بالا گرفته که مقام معظم رهبری راسا تصمیم گرفتند در سخنرانیهای خود به اهمیت علوم انسانی بپردازند. ایشان در یکی از تذکرات فرمودهاند: «مردم باید بفهمند علوم انسانی مهم است، تاریخ مهم است، ادبیات مهم است، فلسفه مهم است، روان شناسی مهم است - با این وضع حاکم بر ذهنیت جامعه دانشگاهی ما و فرهنگ عمومی مردم طبیعی است که جوان و دانشجو بروند سراغ همان چیزهایی که کاربرد روزانه دارد؛ پزشکی و مهندسی و رشته های علمی و فنی که جدیداً به وجود آمده و غالبا قادر تبدیل به پول و گذراندن زندگی هم هست. این چیز روشنی است. باید اهمیت علوم انسانی را بفهمند و باید امتیازاتی در فراگیری علوم انسانی و تخصص در علوم انسانی در نظر گرفته بشود، که برای عموم و برای جوانهای ما جذاب باشد- هم مسئولان ما باید به اهمیت علوم انسانی توجه کنند.»
با وجود همه این مسائل روشن و آشکار، با سخنرانی امروز وزیر علوم و تاکید او بر رشتههای ریاضی و فنی باید منتظر باشیم که بعد از حکومت چندین ساله رشتههای تجربی بر ذهن و روان دانشآموزان و دانشجویان، این بار رشتههای فنی و ریاضی عنان کار را به دست بگیرند و همچنان سر علوم انسانی و هنر بیکلاه بماند.
https://hamnava.ir/News/Code/25668
0 دیدگاه تایید شده