×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25241 خبر
وزیر بهداشت: نسبت مرگ کرونا به تعداد بستری کاهش یافته است

به گزارش همنوا به نقل از ایرنا، سعید نمکی روز دوشنبه در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی که به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: ایام سختی را می گذرانیم، کمبودهایی در زمینه اکسیژن ساز و برخی امکانات دارویی و بیمارستانی وجود دارد که رفع می شود.

وی گفت: داروی رمدسیویر تولید داخل که از دو ماه پیش تولید آن شروع شده، روز گذشته(یکشنبه) در بیمارستانها توزیع شد. داروی فاویپیراویر داخلی نیز در بیمارستانها توزیع شده است.

نمکی گفت: اگر جانفشانی و فداکاری پرستاران و کادر بیمارستانها نبود، آمار فوتی های کرونا به رقم های خطرناک سه رقمی می رسید.

وزیر بهداشت افزود: روزهای سخت تری در پیش داریم اما امیدواریم با همکاری مردم در رعایت پروتکل ها در آینده نزدیک به دو رقمی و حتی یک رقمی شدن تعداد فوتی های کرونا برسیم.

وی ادامه داد: به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده مراکز ۱۶ ساعته افزایش یابد و بیمارستانهای کرونایی از غیر کرونایی جدا شوند. 

 

نمکی گفت: اولین گام در  بسیج ملی علیه کرونا که در ماههای گذشته به ما کمک کرد، در درجه اول افزایش درمان سرپایی نسبت به بستری و ایزوله کردن مبتلایان است که در کنار فاصله گذاری و ماسک زدن در کاهش بیماری در فروردین کمک کرد.

وی افزود: بهترین کار در شرایط امروز، آموزش عمومی برای رعایت پروتکل های بهداشتی و نظارت بر اجرای این پروتکل ها در بین کسبه، اماکن عمومی و جاهای دیگر است که باید با همکاری استانداران، دادستانها، نیروهای مسلح و سایر دستگاهها انجام شود.

نمکی ادامه داد: در این دوره باید به صورت مفصل به سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای و جوانهای چاق بیشتر توجه شود زیرا فقط ۱۲.۳ درصد مرگ های کرونا خارج از این دسته از بیماران کرونا بوده اند.

وی گفت: در پاییز که احتمالا با موج همزمان کرونا و آنفلوآنزا مواجه می شویم باید اقدامات جدی تری برای شناسایی و ایزوله کردن افراد پر خطر، رساندن سریعتر دارو به بیماران و استفاده از خدمات پزشکی از راه دور انجام دهیم تا افراد دارای فشارخون، بیماران قلبی، تنفسی یا دیابتی کمتر به مراجعه حضوری به درمانگاه نیاز داشته باشند.

نمکی ادامه داد: بیمارستانهای کرونایی از غیرکرونایی تا جای ممکن باید جدا شدند و شهرهایی که فقط یک بیمارستان دارند، باید مسیر این دو گروه از بیماران را جدا کنند تا بیماران غیرکرونایی نیز خدمات لازم را بدون ترس دریافت کنند و درآمد اختصاصی بیمارستانها کم نشود.

وزیر بهداشت گفت: تامین دستگاه اکسیژن ساز به خصوص در استانهای کردستان، خوزستان و هرمزگان در اولویت است. بخش های عادی به ۱۱ لیتر اکسیژن در دقیقه و بخشهای ای سی یو به ۲۷ لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارند که با همکاری وزارت دفاع تامین می شود.

وی ادامه داد: امسال ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور اضافه می شود که یک رکورد جدید است. قبل از امسال بیشترین میزان افزایش تخت بیمارستانی در یک سال ۴۵۰۰ تخت بود و البته بخش عمده این تختهای جدید آی سی یو خواهد بود.

نمکی از روسای دانشگاه های علوم پزشک خواست یک نفر از مدیران با تجربه خود را به عنوان قائم مقام در امور کرونا منصوب کنند تا با همکاری بقیه معاونت ها به امور بیماران کرونا بهتر رسیدگی شود و امور سایر بیماران و اجرای سایر برنامه های وزارت بهداشت مانند نسخه الکترونیک دارو، نظام ارجاع و پزشک خانواده، اجرای راهنماهایی بالینی و طرح هر خانه یک مراقب سلامت نیز اجرا شود.

وزیر بهداشت گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا بعد از کرونا میزان واکسیناسیون کودکان ۲۵ درصد کاهش یافته در کشور نیز این خطر هست بنابراین نباید اجازه دهیم این خدمات اساسی در هیچ شرایطی فراموش شود.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.