×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : پنجشنبه 9 فروردین 1403  .::.   برابر با : Thursday 28 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25280 خبر
واکنش دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به سخنان روحانی

ایسنا به نقل از  روزنامه عکاظ نوشت: نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور و برخی مسئولان  کشورمان آن چه آن را تهدیدات حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و برخی دیگر از مسئولان ایرانی علیه امارات می‌خواند را در تضاد با عرف دیپلماسی عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: از تهران می خواهیم که به اصول و قوانین منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی که برپایه احترام به حاکمیت کشورها است، احترام بگذارد.
الحجرف همچنین گفت که از ایران می خواهیم که مشکلات را از طریق راه حل مسالمت آمیز حل کند و از آن‌چه به‌کارگیری زور و تهدید می‌خواند، اجتناب کند.

به گزارش ایسنا، پیش از این وزارت خارجه امارات در اعتراض به سخنان حسن روحانی در رابطه با عادی سازی روابط ابوظبی با رژیم صهیونیستی، کاردار جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی را احضار و یادداشت اعتراضی به او تحویل داد.

وزارت امور خارجه امارات مدعی شده است که اظهارات رئیس جمهور ایران ''تحریک آمیز است و پیامدهای خطرناکی بر امنیت و ثبات منطقه دارد.''

حسن روحانی در سخنانی با اشاره به توافق میان امارات و اسرائیل در روزهای اخیر تاکید کرده بود: این روزها ما با یک کشور همسایه مواجه شدیم که خودش را متأسفانه به دشمن جهان اسلام و منطقه و قاتل فلسطینیان نزدیک کرد و با او ارتباط برقرار کرد. کشوری که مردم مسلمانی دارد ولی حاکمانش تلقی غلطی دارند که با نزدیک شدن به آمریکا و رژیم صهیونیستی اقتصاد و امنیت شان تامین می‌شود.اما این کار محکوم است، غلط است و خیانت به مسلمانان است. در این شرایط برای خوشامد حاکمی که در یک کشور غربی می خواهد در انتخابات شرکت کند چنین کاری صورت گرفته است وگرنه چرا باید در چنین زمانی رخ دهد؟ و چرا باید این موضوع نه از سوی این دو که از سوی یک کشور ثالث یعنی آمریکا در جهان مطرح شود؟

رییس‌ جمهور گفت: آنان به خاطر اینکه یک آقایی در واشنگتن می‌خواهد رای بیاورد آمدند و به ملت خودشان و به دنیای عرب و به مردم فلسطین خیانت کردند و آن وقت تصور می‌کنند که اگر به آنان نزدیک شوند امنیت خود را تامین کرده‌اند. من بارها گفتم صدام از ما خواهش کرد که چیزی نگوییم تا او برود و کویت و امارات و قطر و بحرین را بگیرد. ولی ما پیش از آنکه کشورهای خلیج فارس از خواب بیدار شوند یا از ترس عبور کنند با این اقدام صدام مخالفت کردیم. این خطا بسیار بزرگ است و امیدواریم که امارات از این خطا باز گردد و بداند که نه به نفع حاکمانش است و نه به نفع مردمشان. این را هم بدانند که مبادا بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند که اگر چنین شود با آنان به شکل دیگری برخورد می‌شود.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس پیش از این نیز در نامه‌ای یک جانبه از طرف دبیرخانه این شورا و نه همه اعضا به شورای امنیت، خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شده بود که این اقدام و تلاش های گسترده آمریکا در این زمینه با شکست مواجه شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.