×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
واکسن کرونا بزودی وارد کشور می‌شود/ کاهش ۳۰ درصدی اشغال تخت‌های بیمارستانی با اجرای طرح «شهید سلیمانی»

به گزارش همنوا به نقل از فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در ارتباط زنده تلویزیونی در خصوص آخرین وضعیت غربالگری و پایش بیماران کرونا در کشور توضیح داد: از عزیزانی که در استقرار طرح محله محور به عنوان یک طرح مهم کشوری بر مبنای هر خانه یک پایگاه سلامت ما را همراهی می‌کنند تشکر می‌کنم و خوشبختانه در این طرح دستاوردهای بسیار مهمی از این طرف داشتیم و توصیه می کنم مردم و مسوولان میزان مشارکت و همدلی را بالاتر ببرند تا در طرح هر خانه یک پایگاه سلامت تعداد سفیران واقعی سلامت را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته شاهد مرگ‌های پانصد نفر در روز بودیم اظهار داشت: برای ما مرگ یک شهروند در هر کجای دنیا، جای ملال غصه و اندوه دارد چه برسد به اینکه هم وطنانی را از دست بدهیم و متاسفانه همین امروز بیش از ۲۹۰ خانواده را داغدار می‌بینیم.

*دستاوردهای طرح شهید سلیمانی

نمکی ادامه داد: اولین دستاورد طرح شهید سلیمانی کاهش ورودی به بیمارستان‌هاست و به طور متوسط ۳۰ درصد از تخت‌های مشغول ما برای خدمت به بیماران کرونا کمتر از قبل اشغال می‌شوند و همین موضوع باعث شد مدافعان سلامت وقتی برای تنفس داشته باشند.

نمکی با بیان اینکه امروز تعداد تست‌های ما به ۷۰ هزار در روز رسیده است ابراز امیدواری کرد: طی روزهای آینده با تست‌های سریع این رقم به ۱۰۰ هزار تست برسد و با این اقدام باعث می‌شود بیماران کمتری روانه بیمارستان شوند و علیرغم برآوردهای سازمان های بین المللی که می‌گفتند در این روزها ما باید مرگ بالای ۱۱۰۰ نفر را تجربه کنیم شاهدیم که این رقم به ۳۰۰ رسیده که با همت عزیزان این رقم نیز کاهش خواهد یافت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در روز اول آذرماه ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز قرار داشتند و ۲۰۸ شهر نارنجی و ۸۰ شهرستان نیز در شرایط زرد بودند گفت: در یازدهم آذرماه ۶۴ شهر در وضعیت قرمز ۲۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۰۵ شهر در وضعیت زرد قرار داشتند و در روز دهم آذرماه خوشبختانه با همدلی و وفاق مردم و ایجاد محدودیت ها شهرستان های قرمز ما به رغم ۳۴ رسیده و ۲۶۰ شهر ما در وضعیت نارنجی قرار دارد.

*اعمال هوشمند محدودیت‌ها

وزیر بهداشت با بیان اینکه همکاران ما از دانشگاه‌های علوم پزشکی به کمک ما آمدند اظهار داشت: سامانه‌ای طراحی شده است که از آن طریق می‌توانیم استان‌ها و وضعیت آنها را به صورت بروز مشاهده کنیم. به طور مثال در استان کرمان شهر راور به عنوان یکی از شهرستان های قرمز پر خطر به شمار می‌رود و این رصد هوشمند این امکان را به ما می‌دهد که برای اعمال محدودیت‌ها شهر هدف را انتخاب کنیم و برای سایر شهرها محدودیت لحاظ نکنیم تا کسب و کارهای آنها با مشکل مواجه نشود.

*بزرگترین اضطراب کادر بهداشت و درمان

وی افزود: بزرگترین اضطراب ما و همکاران ما بحث عادی انگاری است و هرچه نقشه به سمت رنگ زرد و به سمت رنگ سفید پیش برودنگرانیم با افزایش روحیه عادی انگاری مواجه شویم، برای تسلط به این بیماری و رهایی از چنگال آن باید فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل ها مد نظر قرار بگیرد.

نمکی تصریح کرد: متاسفانه روستاهای پاک ما در استان‌های شمالی متاثر از بیماری شدند و این نگرانی در گذشته برای ما وجود داشت، در گیلان شاهد گرفتاری های تازه هستیم و زنجیره سرسبز شمالی با ویروس کرونا مه آلود شده است. برخی استان‌های دیگر متأثر از استان‌های شمالی هستند رفت و آمدها به استان های شمالی باعث  شروع بیماری در سایر شهرها می‌شود، همکاران استان‌های جنوبی ما باید دو مقوله را رعایت کنند اول اینکه با فرونشست آب ممکن است شاهد بروز بیماری‌های روده‌ای باشیم و تردید ندارم که امسال این موضوع نیز مدیریت می شود و پس از آن نیز در این شرایطی که مردم به دلیل سرمای هوا در منازل هستند باید مدریت کرونا مد نظر قرار گیرد.

*واردات واکسن کرونا؛ به زودی

وی در پایان گفت: خوشبختانه با دستور صریح رئیس جمهور بحث تامین واکسن از خارج از کشور علی رغم تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول با جدیت دنبال می‌شود و گره‌های آن گشوده خواهد شد. به زودی واکسن های وارداتی برای تزریق گروه‌های آسیب‌پذیر وارد خواهد شد. همچنین در آینده بسیار نزدیک واکسن داخلی به عنوان افتخار ملی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.