×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : شنبه 1 اردیبهشت 1403  .::.   برابر با : Saturday 20 April 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25369 خبر
مشمولین قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران در سال آتی نیز می‌توانند اقدام کنند

به گزارش همنوا، دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز شنبه ۴ دی در گفت‌وگوی خبری با موضوع اشتغال و کارآفرینی تأکید کرد: مسائلی چون مسکن، اشتغال و ازدواج که از دغدغه‌های اصلی کل جامعه محسوب می‌شوند از مشکلات جاری جامعه ایثارگران نیز هستند.

وی افزود: در گذشته سیاست اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه اشتغال ایثارگران پیگیری استخدام این عزیزان بوده است، اما ظرفیت‌های استخدامی دولت هر سال در حال کاهش است و این موضوع باعث شده عملاً ظرفیت زیادی برای به‌کارگیری ایثارگران در مجموعه‌های دولتی وجود نداشته باشد و همچنان حدود ۲۸۰ هزار نفر از ایثارگران جویای شغل هستند. این عدد با در نظر گرفتن میانگین سنی بالای ایثارگران و توجه به اینکه تعداد زیادی از آنان از چرخه اشتغال خارج شده‌اند، عدد بزرگی محسوب می‌شود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه صندوق قرض‌الحسنه شاهد جامعه هدفی حدود ۳۷۰ هزار نفری را پوشش می‌دهد افزود: این صندوق در سال گذشته به ۱۳۳ هزار نفر از ایثارگران وام اعطا کرده است که مبلغ کل این وام‌ها حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود. در سال جاری نیز تا انتهای آذر حدود ۱۷۷۰ میلیارد تومان وام به ایثارگران تخصیص یافته است. اخیراً نیز مجوز فعالیت صندوق قرض‌الحسنه شاهد تمدید شده و سقف وام آن‌ها به اندازه سقف وام بانک‌ها افزایش پیدا کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه به دنبال تغییر صندوق قرض‌الحسنه شاهد به بانک هستیم گفت: در صورت اجرایی شدن این موضوع زمینه گسترش فعالیت‌ها به منظور خدمات‌رسانی بهتر و گسترده‌تر به ایثارگران فراهم می‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در حال حاضر مشغول ساماندهی مجموعه‌های حوزه اشتغال و مجموعه‌های مالی و بانکی در بنیاد هستیم و اولویت اصلی در این زمینه شفاف‌سازی فعالیت‌ها و زنجیره‌ای و شبکه‌ای شدن این فعالیت‌ها است. شورای سیاست‌گذاری اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز راه‌اندازی شده و فعالیت‌های اقتصادی بنیاد بر اساس سیاست‌گذاری‌های این مجموعه ساماندهی می‌شوند. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود عضویت معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران در هیئت امنای مجموعه‌های مرتبط اقتصادی است.

قاضی‌زاده هاشمی حل مشکل مسکن و اشتغال ایثارگران را یکی از اولویت‌های اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان کرد و گفت: در حوزه مسکن از ظرفیت‌های طرح ملی مسکن که در حال اجراست استفاده خواهد شد و در زمینه اشتغال نیز پیش‌بینی استفاده از ۱۰ درصد اشتغال ایجاد شده در استان‌ها را برای ایثارگران داریم.

وی با تأکید بر اهمیت بازتاب رسانه‌ای فعالیت‌های اشتغال‌زایی ایثارگران گفت: یکی از موضوعاتی که رسانه‌ها باید در حوزه ایثارگران به آن بپردازند تهیه گزارش از ایثارگران کارآفرین است تا ذهنیت عمومی نسبت به ایثارگران شفاف‌تر شود و همچنین افراد بیشتری از ایثارگران برای ورود به این فضا تشویق شوند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امیدواریم متناسب با برنامه‌های تحولی بنیاد شهید و امور ایثارگران که ذیل برنامه‌های تحولی دولت تنظیم شده است، سازماندهی لازم را انجام دهیم و به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران گفت: مطابق قانون تمام ایثارگرانی که دارای هر نوع رابطه شغلی با دستگاه‌های دولتی بوده‌اند باید به صورت استخدام رسمی در آن دستگاه فعالیت کنند و دستگاه‌های دولتی باید توجه داشته باشند که این قانون فقط در سال جاری لازم‌الاجرا نیست، بلکه تمام ایثارگرانی که مشمول این تغییر وضعیت هستند می‌توانند در سال‌های آینده نیز نسبت تبدیل وضعیت استخدامی اقدام کنند.

وی در خصوص هدف اصلی فعالیت مجموعه‌های اقتصادی در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: هدف اول تأمین هزینه‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران است. هدف بعد اداره بنگاه‌هایی است که نیازهای جامعه هدف را تأمین کند که از جمله آن فعالیت‌های دانش‌بنیان در زمینه پزشکی و تأمین نیازهای پزشکی ایثارگران است. هدف سوم ایجاد سازمان‌های الگوی اقتصادی و هدف آخر کادرسازی برای حوزه اقتصاد کشور است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.