به گزارش همنوا، روح الله رشیدی در نشست تبیین رسالت اصحاب فرهنگ و رسانه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در تعیین نسبت نهاد فرهنگ و رسانه و اهالی این حوزه با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید بگوییم که روح حاکم بر این بیانیه بر محور تحول و الزامات و ضرورت های تحول آفرینی استوار است و به اعتبار داشتههای ۴۰ ساله و در واقع گام نخست انقلاب باید حرکتی تحولی در ادامه این مسیر انجام شود و اینکه نسل جوان مخاطب اصلی این منشور قرار گرفته، ناشی از همین روح تحول خواهی است.
این عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: با این فرض سئوال مشخص باید تعریف نسبت نهاد فرهنگ و رسانه با این بیانیه و روح تحول خواهی حاکم بر آن باشد و بر این اساس هم باید نوع و چگونگی تحول حوزه فرهنگ و مأموریت آن در گام دوم انقلاب اسلامی مورد پرسش و بررسی قرار گیرد و هم باید نقش و رسالت این حوزه در تحقق هدف نهایی و تحول مورد نظر بیانیه واکاوی شود که البته سئوال اول مقدم بر پرسش دوم است و اگر خود حوزه فرهنگ با چنین نگاهی متحول شود، نقش خود فرهنگ در تحقق اهداف گام دوم را نیز ایفا خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس رسالت اهالی و نهاد فرهنگ و رسانه در قبال گام دوم انقلاب اسلامی، پذیرش بار مسئولیت تحول خواهی است و برای تحقق این تحول باید از وضعیت فعلی به سمت وضعیت مطلوب نهایی حرکت کند و این امر را میتوان در یک بند و آن هم مردمی شدن نهاد فرهنگ خلاصه کرد چون هر چه از مبدأ انقلاب فاصله گرفته ایم، امور و نهادها غیرمردمیتر شدهاند و بنابراین نهاد فرهنگ هم پا با سایر حوزهها و نهادها باید به این سمت حرکت کند چون آفات اموری چون سیاست، اقتصاد و البته فرهنگ غیرمردمی را به وضوح می بینیم.
رشیدی تأکید کرد: اگر به عنوان نهاد فرهنگ می خواهیم به آرمانها و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب پایبند و وفادار بمانیم، باید به این خودآگاهی برسیم که این نهاد هم در حالت عام و هم در معنای خاص خود باید متحول و مردمی شود و هر چند طرح این موضوع بسیار ساده است اما برای عملی شدن آن باید در دستاوردها و مسیر پر فراز و نشیب طی شده و نقاط ضعف و قوت در گام اول انقلاب تدبر و آنها را ارزیابی و اصلاح کنیم.
این عضو شورای شهر تبریز، با تأکید بر اینکه در گام دوم انقلاب اسلامی باید این رویکرد متحول شده و به سمت مردمی شدن حرکت کند، اظهار کرد: در این زمینه بایدها و نبایدهایی متوجه دولت هاست و باید با پرهیز از کارفرمایی و پیمانکاری حوزه فرهنگ، نقش تسهیل گر در مردمی شدن امور فرهنگی را ایفا کنند که این موضوع به معنی خصوصی سازی یا خودگردانی فرهنگ نیست و این حوزه باید با حضور و عاملیت حداکثری مردم رشد کند.
https://hamnava.ir/News/Code/8311365
0 دیدگاه تایید شده