×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 2 آذر 1403  .::.   برابر با : Friday 22 November 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 26250 خبر
مخالفت کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی

به گزارش همنوا به نقل از فارس، کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز با حضور اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس، اتاق بازرگانی، مسئولین و روسای تشکل های تولیدی اقدام به بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی و ابعاد مختلف آن کرد.

در ابتدای جلسه، رحیم زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی با اشاره به طرح اخیر برخی از نمایندگان مجلس در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: این طرح طی سال های اخیر چندین بار در مجلس بررسی شده بود و نمایندگان مجلس با آن مخالفت کرده بودند.

وی اظهار داشت: اخیرا برخی از نمایندگان مجلس با توجه به درخواست های مکرر دولت اقدام به تهیه چنین طرحی کردند و این موضوع در مجلس در حال بررسی است. کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس نیز به منظور بررسی نظرات تشکل های مختلف اقدام به تشکیل چنین جلسه ای کرده است.

*نباید با احیای وزارت بازرگانی مدیریت متمرکز در شرایط تحریم را از دست داد

در ادامه محمود دودانگه معاون وزارت بازرگانی سابق با اشاره به دلایل ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی گفت: در اقتصاد ایران باید توجه شود که ساختارها هدف نیستند بلکه ابزاری برای دستیابی به اهداف هستند. بنابراین با استفاده از ساختارها باید به هدف دست پیدا کرد.

دودانگه اظهار داشت: رشد اقتصادی و تولید رقابتی دو هدف اصلی در اقتصاد ایران است که این دو هدف برگرفته از سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است. مجلس باید مشخص کند چه ساختاری باعث دستیابی بهتر دولت به این اهداف می شود.

وی افزود: ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی نیز پس از سال ها جلسه کارشناسی و برای دستیابی به اهداف مذکور انجام شد. با ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی شرایط برای مقابله با تحریم سال های 90 و 91 فراهم شد.

معاون سابق وزارت بازرگانی تصریح کرد: پیش از ادغام وزارتخانه ها تعارض بسیاری بین وزارت صنایع و وزارت بازرگانی وجود داشت که این تعارض در راهبردها باعث جلوگیری از تصمیم گیری بهینه می شد. بررسی ها نشان می داد وزارت بازرگانی تصدی گری بسیاری در بخش بازار داشت و این موضوع باعث فراهم آمدن آسیب های بسیاری به تولید و تجارت می شد.

دودانگه در خصوص طرح تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: باید در مقطع کنونی آسیب شناسی جدی بر بحث ادغام وزارتخانه ها انجام شود و نباید با تفکیک وزارت بازرگانی مدیریت متمرکز در شرایط تحریم را از دست داد.

*در شرایط جنگ اقتصادی نباید وزارت بازرگانی احیا شود

در ادامه این جلسه، مجیدرضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لزوم تعیین تعاریف متناسب با اقتصاد ایران گفت: باید نقش وزارتخانه ها به عنوان هدف یا ابزار مشخص شود. با مشخص شدن این تعاریف، بررسی مدل ادغام یا تفکیک نیز راحت تر خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: در شرایط جنگ اقتصادی نباید وزارت بازرگانی تفکیک شود بلکه با تشکیل یک اتاق جنگ اقتصادی به مقابله با تحریم های دشمن رفت. از سویی دیگر برای نباید برای واگذاری پست یک وزارتخانه به یکی از اشخاص، ساختار کشور را برهم ریخت.

حریری تاکید کرد: از سویی دیگر باید وزیران منتخب برای وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی باید تخصص مناسب در حوزه تولید و تجارت داشته باشند. در حال حاضر هیچکدام از وزرا متناسب با شرح وظایف خود تخصص ندارند.

این فعال اقتصادی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی ایران و در حالت ثبات اقتصادی باید بخش های تولید و تجارت به دلیل عدم شکل گیری زنجیره تولید و تا عرضه از یکدیگر جدا شوند تا تصمیمات اقتصادی صحیح تری اتخاذ شود.

*تفکیک بخش تولید و تجارت برخلاف تجارب جهانی است

در ادامه این جلسه، حبیب اله انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز با اشاره لزوم ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی گفت: تصمیم گیری در حوزه تولید بدون توجه به امور تجارت امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: پس از ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی باید ساختارهای وزارت صمت چابک می شد اما این اتفاق رخ نداد و در شرایط کنونی ساختارهای این وزارتخانه سنگین شده است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: در شرایط کنونی هیچ دلیل مناسبی برای تفکیک وزارتخانه ها وجود ندارد و تفکیک بخش تولید و تجارت برخلاف تجارب جهانی است.

*لزوم اصلاح ساختارهای عریض و طویل وزارت صمت

امانی رئیس گروه صنعتی رازی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به سال رونق تولید گفت: تلاش دولت و نمایندگان مجلس باید برای حمایت از تولید ملی باشد و با تصویب قوانین مناسب از به حاشیه رفتن تولید داخلی جلوگیری کند.

این تولیدکننده بخش صنعتی اظهار داشت: با توجه به ساختارهای عریض و طویل وزارت صمت و ناکارآمدی این وزارتخانه باید مجلس چاره ای برای این موضوع بیاندیشد. با تشکیل وزارت بازرگانی این انتظار وجود دارد تا وضعیت تجارت خارجی بهبود یابد.

*لزوم تکمیل ادغام به جای تشکیل وزارت بازرگانی

در ادامه این جلسه، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران نیز در خصوص ادغام یا تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی گفت: بررسی تجارب سایر کشورهای پیشرفته صنعتی نشان دهنده ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی است.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی گفت: تعیین استراتژی مناسب برای اقتصاد کشور بسیار مهم است و با تعیین استراتژی مناسب می توان کشور را در شرایط تحریم نجات داد.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که ساختارهای وزارت صمت سنگین و عملکرد این وزارتخانه ناکارآمد شده است باید به جای تشکیل وزارت بازرگانی مسیر ساده تر تکمیل ادغام پیگیری شود.

*مدیران کنونی ناتوان از مدیریت یکپارچه تولید و تجارت هستند

در ادامه این جلسه، محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت صمت در ادامه این جلسه با اشاره به شرایط کشور قبل و پس از ادغام وظایف بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی گفت: بهینه سازی سیاست های تجاری و انتخاب مدیران مناسب برای نظارت در زنجیره تامین دو هدف اصلی از ادغام بوده است.

این مقام مسئول در وزارت صمت تصریح کرد: در شرایط کنونی هیچکدام از اهداف مدنظر در وزارتخانه صمت به دلیل ساختارهای موجود قابل دسترسی نیست و برای مدیریت بهتر کشور باید بخش تولید و تجارت از یکدیگر جدا شود.

کلامی خاطر نشان کرد: برای مدیریت بهتر وزارت صمت در شرایط ادغام باید مدیران توانمند و با پتانسیل در این وزارتخانه حضور داشته باشند، حال آنکه مشابه چنین مدیرانی در کشور کمیاب بوده و تربیت نشده است.

مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت صمت اظهار داشت: با تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی به دلیل تعارض منافع ایجاد شده رنگ و بوی تصمیم گیری ها بهتر و پخته تر خواهد شد. شکل گیری رشد اقتصادی و تولید رقابتی نیز در گروی تشکیل وزارت بازرگانی است.

*تشکیل وزارت بازرگانی برخلاف قوانین و سیاست های بالادستی است

در ادامه این جلسه، علیرضا شجاعی معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز در ادامه با اشاره دلایل و نتایج حاصل از ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی گفت: ادغام وزارت بازرگانی از سال 86 در کشور و از حوزه تجارت کلید خورد. پیش از ادغام وزارت بازرگانی 11 دلیل برای ادغام این بخش ها وجود داشت.

شجاعی بیان داشت: 32 گام برای ادغام اصولی بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی تعریف شده بود و شرح وظایف جدید وزارت صمت در سال 91 ابلاغ شد که متاسفانه از سوی مجلس پیگیری نشد.

معاون اسبق وزارت صمت تصریح کرد: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر لزوم یکپارچه سازی حوزه های تولید و تجارت تاکید دارد و مجلس نباید با تشکیل وزارت بازرگانی برخلاف قوانین و سیاست های بالادستی عمل کند.

*پس از ادغام وزارت بازرگانی و صنایع ساختارهای دولتی عریض و طویل شد

در ادامه مهدی نجف پور نائب رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان نیز در این جلسه با اشاره به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و ساختارهای دولت باید وزارت بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی تفکیک شود.

نجف پور اظهار داشت: پس از ادغام وزارت بازرگانی ساختارهای دولتی عریض و طویل شد و وزارت صمت نتوانست عملکرد بهتری در حوزه مسائل مربوط به خود داشته باشد. باید پس از ادغام وزارت بازرگانی بسیاری از وظایف دولتی به بخش خصوصی واگذار می شد که این اتفاق رخ نداد.

*اجرای ناقص قانون تمرکز دلیل اصلی گرانی کالاهای اساسی

در ادامه محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور نیز در خصوص طرح اخیر مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: متاسفانه دولت و مجلس شرایط لازم برای رونق تولید داخلی را فراهم نمی کنند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور اظهار داشت: متاسفانه تولیدکنندگان به دلیل بررسی مکرر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس نگران و خواستار به پایان رسیدن همیشگی این موضوع در مجلس هستند.

ملک زاده تصریح کرد: با اجرای ناقص قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی دستاوردهای بسیاری در حوزه تولید و تجارت محصولات کشاورزی حاصل شد. از سویی دیگر بررسی ها نشان می دهد به دلیل اجرای ناقص این قانون مشکلات بسیاری در تنظیم بازار محصولات اساسی پیش آمده است. نیاز است تا با ادغام کامل بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی ساختارهای عریض و طویل وزارت صمت چابک تر شود.

*برای بهبود شرایط تجاری کشور باید وزارت بازرگانی تشکیل شود

در ادامه معصومی نماینده سازمان توسعه تجارت نیز در این جلسه با اشاره تجارب کشورهای پیشرفته در زمینه ادغام وزارت بازرگانی گفت: در بسیاری از کشورها با ادغام بخش تولید و تجارت به سمت رشد اقتصادی حرکت کردند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که شرایط اقتصادی ایران با کشورهای توسعه یافته متفاوت بوده و باید برای حل مشکلات کنونی وزارتخانه جدید برای بهبود شرایط تجاری کشور تشکیل شود.

*لزوم انتخاب مسیرجایگزین بجای تشکیل وزارت بازرگانی

رحیم زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس نیز در پایان این جلسه اظهار داشت: با توجه به فضای موجود کشور و نظر کارشناسان تشکیل وزارت بازرگانی کمکی به بهبود شرایط اقتصادی کشور نخواهد کرد و باید مسیر دیگری برای حل مشکلات اقتصادی طی شود.

رئیس کمیته اقتصادمقاومتی مجلس خاطر نشان کرد: برای بهبود شرایط اقتصادی کشور دولت باید توجه ویژه ای در انتخاب مدیران مربوط به وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی داشته باشد. در شرایط فعلی با توجه به عمر کوتاه باقیمانده از دولت، تفکیک وزارت بازرگانی باعث بهبود شرایط کشور نخواهد شد بلکه باری بر مشکلات قبلی اضافه خواهد کرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.