×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : جمعه 24 مرداد 1399  .::.   برابر با : Friday 14 August 2020  .::.  اخبار منتشر شده : 11151 خبر
عدم التزام عملی به اسلام، تلنگری برای بازنگری در مسلمان بودن

ما، تقریبا همه ما فراموش کرده‌ایم که اسلام و التزام عملی به آن یک لایه عمیق‌تر است. شورای نگهبان انگار یک تلنگر است که یادمان بیافتد اجرای فرایض شرعی، شروط کافی برای التزام عملی به اسلام نیستند.

لیست های انتخاباتی بعد از صدور نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت افراد کم کم جوانه می‌زنند! دوباره کسانی که در روزهای عادی سایه هم را با تیر می‌زدند تبدیل می‌شوند به هم‌لیستی‌ها. اصلاح‌طلبان، اصول‌گرا می‌شوند و اصول‌گرایان، اصلاح‌طلب. یک عده هم همیشه هستند که در هر دو لیست حضور دارند با توجه به جهت وزش بادهای موافق. اما نکته جالب در لیست‌های منتشر شده این است که نام‌هایی در آن‌ها دیده می‌شود که صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان احراز نشده. اغلب نام‌های نامی و بلندآوازه هستند و بیشتر هم عنوان «عدم التزام عملی به اسلام» دلیل رد صلاحیتشان است. حالا این جمله را در بوق کرنا کرده‌اند که ما سال‌ها نماز خوانده‌ایم و بر سجاده خوابیده‌ایم! اطعام و اکراممان قطع نشده و در انقلاب گلوی‌مان را پاره کرده‌ایم، هر هفته هم نماز جمعه رفته‌ایم؛ این‌ها التزام عملی به اسلام نیست؟! مشکل دقیقا همین‌جاست. در همین‌نامگذاری و در اشتباه استراتژیک ما در برداشت از اسلام. عدم التزام به اسلام در دید ما چیست؟ این که کسی مشرک باشد، نماز نخواند، تظاهر به روزه‌خواری کند، به حجاب پایبند نباشد و... به اسلام التزام ندارد. همین برداشت سطحی و ساده گزگ درست حضرات می‌دهد که برویم و از چند عالم ساده‌دل شهرمان کاغذ بگیریم که ما به اسلام التزام عملی داریم یعنی نماز می‌خوانیم شاید حتی پیشانی‌مان هم پینه بسته باشد، روزه که سهل است در طول ماه رمضان اطعام و اکرام می‌کنیم و میاندار عزای امام حسین(ع) هم هستیم همین کافی است برای التزام به اسلام! ما، تقریبا همه ما فراموش کرده‌ایم که اسلام و التزام عملی به آن یک لایه عمیق‌تر است. شورای نگهبان انگار یک تلنگر است که یادمان بیافتد اجرای فرایض شرعی، شروط کافی برای التزام عملی به اسلام نیستند. هادی طحان نظیف از حقوقدان‌های شورای نگهبان در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در این باره توضیح داد: «از نظر ما کسی که شهادتین را می‌گوید مسلمان است. اما اینجا التزام عملی به اسلام مطرح است. تحصیل مال نامشروع، مفاسد اقتصادی و اخلاقی، سواستفاده از موقعیت شغلی، استفاده از بیت‌المال برای منافع شخصی، تضییع بیت‌المال، دریافت وام کلان برای نزدیکان، حمایت از بدهکار بانکی به نحوی بی ضابطه از مصادیق کسی است که به اسلام التزام ندارد.» به نظر می‌رسد بهتر بود شورای نگهبان برای این بند نام راحت‌تری را انتخاب می‌کرد تا تبیین مقاصدش از رد صلاحیت این طیف از افراد آسانتر باشد. داستان گاهی به سمت نهروان هم می‌رود، علی(ع) داشت با کسانی می‌جنگید که قرآن را با چهارده روایت از بر بودند و شب‌ها بر سجاده می‌خوابیدند و خلاصه هر یک شیخی بودند اما انگار التزام عملی به اسلام نداشتند.

مهین تبریزی

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.