به گزارش همنوا به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی ضمن بیان این مطلب گفت: ما هر ساله از استادان پیشکسوت، اعضای هیئت علمی نمونه و شایسته که با فرآیند خاصی از طریق دانشگاهها و در نهایت در وزارت علوم انتخاب میشوند قدردانی و تقدیر به عمل میآوریم. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، در شرایط متفاوتی نسبت به سالهای گذشته روز معلم را جشن میگیریم و نمیتوانیم همانند سالهای گذشته در مراسم حضوری در خدمت استادان و فرهیختگان حوزه آموزش عالی باشیم.
وی تاکید کرد: ما در شرایط سخت، کارایی و اثربخشی مجموعههای مختلف از جمله مجموعه علمی و آموزشی کشور را میتوانیم به محک بگذاریم. بحران پیش آمده نشان داد آموزش عالی کشور به یک بلوغ و توانمندی ویژهای دست یافته است که در شرایط سخت به راحتی با گذر از شرایط ناشی از بحرانهای کوچک و بزرگ به وظایف و ماموریتهای خود به خوبی عمل میکند.
غلامی ادامه داد: عبور و گذر از شرایط عادی آموزشی در دانشگاههای کشور به ارائه آموزش به صورت مطالب و متون در فضای مجازی یکی از اتفاقات بسیار خوبی بود که در حوزه آموزش عالی کشور رخ داد. اتفاقی که برای آن برنامهریزی کافی و مدونی صورت نگرفته بود و توانمندیها و چابکی اعضای هیئت علمی و دانش و مهارت دانشجویان این فرصت را ایجاد کرد که ما با حداقل کاهش در وظایف آموزشی بتوانیم به آموزش دانشجویان خود ادامه دهیم.
وزیر علوم اظهار کرد: بدیهی است مقایسه آنچه که در کشور ما اتفاق افتاد با کشورهای جهان که به طور سراسری دچار بحران ناشی از این بیماری شده بودند نشان میدهد ظرفیتها به خوبی بیش از انتظاری که میرفت به فعلیت رسیده است و امیداریم آموزشهای مجازی همچنان به عنوان یک سرمایه در فضای آموزش عالی کشور به کار گرفته شود.
به گفته وی، دانشگاهها و عرصه علم و فناوری ما در سال آموزشی جاری و از ابتدای ورود با مشکلات ناشی از تحریمها و نهایتا مسائل و مشکلات پیشروی جامعه ما در اثر شیوع این بیماری اخیر، نشان دادند توانمندیهای بسیار بالا و ظرفیتهای علمی و فناوری کافی را در اختیار دارند تا بنا به ضرورت و بر حسب نیاز آن را در اختیار جامعه و مردم قرار دهند. موفقیتهایی که در تامین و تهیه مواد و تجهیزات مبتنی بر فناوریهای جدید در دانشگاهها و مراکز علمی صورت گرفته است، نمونه و بخشی از این ظرفیتهاست.
بر اساس اعلام وزارت علوم، وزیر علوم در پایان گفت: امیدواریم مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان با فکر، اندیشه، نوآوری و خلاقیت خود بتوانند در سال جاری که سال جهش تولید است، به این مطلب خاص نیز نگاه ویژه داشته باشند و تغییر رویکردها از یک دانشگاه آموزش محور به سمت یک دانشگاه مهارت آموز، کارآفرین و مجموعه علمی فناور و مبتنی بر نیازهای جامعه و دانشگاه جامعه محور حرکت کند. این حرکت در زمینههای مختلف شروع شده و استمرار در این حرکت جزو وظایف دانشگاهها و انتظاری است که جامعه از مراکز علم و فناوری خود دارد.
https://hamnava.ir/News/Code/3952294
0 دیدگاه تایید شده