×

منوی اصلی

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه 29 اسفند 1402  .::.   برابر با : Tuesday 19 March 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 25249 خبر
ضایعات پلاستیکی؛ فاجعه پس از کرونا

به گزارش همنوا به نقل از ایسنا؛ استفاده از محصولات حفاظتی مانند ماسک، دستکش و دیگر ابزارهای پزشکی پلاستیکی و رها کردن آنها در محیط‌زیست موجب نفوذ این مواد به آب‌ها و همچنین بسته شدن مسیر آبراه‌ها می‌شوند.

مهمتر اینکه در چند سال اخیر روش‌هایی برای کاهش استفاده از مواد پلاستیکی در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، اما در حال حاضر به دلیل "احتیاط بیشتر"  و ترس از افزایش همه‌گیری، اقدامات سخت محیطی در مورد کاهش آلودگی پلاستیک مانند گذشته اجرا نمی‌شوند.

نگرانی در مورد ایمنی و آلودگی ویروس باعث لغو ممنوعیت‌های استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف شده است و به همین دلیل تقاضا برای بطری آب، کیسه‌های پلاستیکی و بسته‌بندی پلاستیکی افزایش‌یافته است. از زمان شروع بیماری همه‌گیر کروناویروس، بسیاری از فروشگاه‌ها کیسه‌های قابل‌استفاده مجدد خود را ممنوع و آنها را با کیسه‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف جایگزین کردند.

باوجوداینکه، نتایج منتشرشده در نشریه پزشکی New England نشان می‌دهد که مدت‌زمان ماندگاری این ویروس بر روی پلاستیک بیش از دیگر مواد است و عمر طولانی‌تر بر روی پلاستیک و استیل در مقایسه با مس و مقوا دارد، اما همچنان از کیسه‌های پلاستیکی با خطر انتقال بالا استفاده می‌شود و از اولویت استفاده از کیسه‌های مقوایی و کاغذی با خطر کمتر انتقال این بیماری، چشم‌پوشی می‌شود.

از دیگر موارد تأثیرگذار شیوع کووید-19 محدودیت بازیافت زباله‌های شهری در ایالات‌متحده و خارج از ایالات‌متحده است که بیانگر عدم بازیافت ضایعات پلاستیکی است.

دانشمندان حفاظت از اقیانوس‌ها از تعلیق ممنوعیت پلاستیک به دلیل احتمال همیشگی شدن آن نگران هستند، چون تلاش آنان برای کاهش استفاده از پلاستیک‌های یک‌بارمصرف را بی‌نتیجه می‌کند و آلودگی پلاستیک اقیانوس‌ها را افزایش می‌دهد.

بر اساس آمار منتشرشده موسسه‌های غیرانتفاعی، بیشترین میزان جمع‌آوری زباله‌ها مربوط به ضایعات پلاستیکی است که حدود 10 برابر دیگر زباله‌ها توسط داوطلبان پاکسازی بین‌المللی ساحل از اقیانوس‌ها جمع‌آوری می‌شوند. همچنین مرگبارترین زباله دریایی است که ده‌ها سال یا بیشتر در محیط‌زیست باقی می‌مانند.

به همان اندازه که محصولات پلاستیک‌هایی مانند دستکش، ماسک و سایر تجهیزات پزشکی برای محافظت از کادر بهداشتی در خط مقدم این بیماری مهم هستند، میزان تولید این ضایعات و مدیریت در بازیافت آنها نیز مهم است.

 

تولید ماسک‌ با پلاستیک‌های بازیافتی از اقیانوس‌ها

 

مرکز آموزش غواصی (PADI) با استفاده از پلاستیک‌های بازیافتی از اقیانوس‌ها ماسک دوستدار محیط‌زیست تولید می‌کند.

 انجمن حرفه‌ای مربیان غواصی (PADI) با همکاری یک شرکت تجاری با نام Rash'R  با استفاده از ضایعات پلاستیکی موجود در اقیانوس‌ها ماسک‌های دوستدار محیط‌زیست تولید می‌کند.

بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت این انجمن، ماسک‌ها از بطری‌های بازیافت شده از اقیانوس ساخته می‌شوند و در هر بسته از این ماسک‌ها پنج فیلتر کربن موجود است.

شرکت تجاری این انجمن نیز اعلام کرد: قیمت هر ماسک تولیدی حدود 20 دلار است و علت این قیمت مراحل سخت تولید است.

لیزا نیکلین، معاون بازاریابی انجمن غواصی گفت: " از فروش این محصولات سودی حاصل شرکت نمی‌شود و هدف ما محافظت از اقیانوس‌ها و شرکت در شرایط کنونی است، به همین دلیل با همدلی و بدون اهداف مالی در این شرایط دشوار فعالیت می‌کنیم."

در حال حاضر، پیش‌فروش ماسک‌های کودکان نیز در سایز کوچک آغازشده است.   

نیکلین می‌گوید: بر اساس تعداد سفارش‌هایی که تاکنون دریافت شده این ماسک‌ها به بازیافت 1267 پوند زباله اقیانوس کمک کرده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند از ماسک برای کاهش سرعت انتشار کروناویروس و پیشگیری از انتقال این ویروس توسط ناقلین بدون علامت استفاده شود.

بر اساس نتایج تحقیقی که در سال 2016 توسط انجمن جهانی اقتصاد منتشرشده، سالانه هشت میلیون تن زباله پلاستیکی وارد اقیانوس‌ها می‌شود.

 

منابع:

 edition.cnn.com

www.forbes.com

 

 

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.